וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: הפרת חוזה עבודה מזכה בפיצויים

בשיתוף LawGuide

26.3.2017 / 12:47

הפרת חוזה עבודה מצד המעביד יכולה לבוא לידי ביטוי בגין הרעת תנאים, פיטורין ללא הודעה ועוד, וגם מצד העובד בגין אי שמירת סודיות או אי עמידה בכללים שנקבעו

אדם חותם על מסמך. ShutterStock
חשוב לדעת לפני שאתם חותמים על חוזה/ShutterStock

חוזה עבודה הוא חוזה המסדיר את פרטי ההתקשרות ביחסי עובד-מעביד, ומבטא את מכלול ההסכמות וההבנות שבין הצדדים. חוזה עבודה אינו מעוגן בדיני העבודה, אלא מצוי תחת מטריית דיני החוזים הרגילים, אך אין מדובר בחוזה רגיל. במקרה של הפרת חוזה, על הצד הנפגע להוכיח כי אכן מדובר בהפרה, אשר גרמה לנזק וכי קיים קשר סיבתי בין הנזק לבין ההפרה.

דיני העבודה קובעים הוראות שונות אשר לא ניתן להתנות עליהן אלא לטובת העובד. לפיכך, סעיפים בחוזה המנוגדים לחוק או להסכמים קיבוציים ולצווי הרחבה, נחשבים לסעיפים בטלים בשל אי חוקיותם, וסעיפים הסותרים את זכויות העובדים אינם מחייבים את העובד גם אם הוא חתם על החוזה.

נהוג לחלק את חוזי העבודה לשלושה סוגים: חוזה לתקופה קצובה - הקובע מועד שבו יסתיימו יחסי העבודה. חוזה לתקופה בלתי קצובה כאשר סיום יחסי העבודה יתרחש בעת התפטרות, פיטורין או פרישה לגמלאות, וחוזה עבודה למשימה מוגדרת, המסתיים עם סיום המשימה שבגינה נשכר העובד.

איש עסקים קורע נייר. ShutterStock
לא כל שינוי במקום או בתנאי העבודה על ידי המעביד, או הפרת משמעת של העובד מהווה הפרת חוזה עבודה/ShutterStock

מהו מעשה או מחדל שבגינו ניתן לקבל פיצויים?

חוזי העבודה נשלטים על ידי דיני החוזים הכלליים. חוק החוזים מעניק סעדים שונים לצד בחוזה אשר נפגע מהפרה על ידי הצד השני. החוק מגדיר הפרה כמעשה או מחדל בניגוד לחוזה, עם זאת, לא כל שינוי במקום או בתנאי העבודה על ידי המעביד, או הפרת משמעת של העובד מהווה הפרת חוזה עבודה.

מחדלים אלה עשויים להיות מטופלים באופן אחר, כמו הרעה בתנאים, המעניקה לעובד זכות להתפטר בדין מפוטר ולקבל פיצויי פיטורין, ואף הפרת משמעת של העובד תגרור עמה הליכי משמעת ועשויה להוות עילה לפיטוריו. כאשר בית הדין בוחן הפרת חוזה עבודה, הוא מביא בחשבון את נסיבותיו של כל מקרה לגופו, ובכלל זה נבחנת ההפרה בהקשר לענף העבודה המדובר.

לאיתור עורך דין בתחום חוזה עבודה לחץ/י כאן

כמו כן, ישנה משמעות לסוג החוזה בבחינת הפרתו. כאשר מדובר בחוזה לתקופה לא קצובה, פיטורין והתפטרות כדין אינם מהווים הפרת חוזה, שכן זו הדרך המקובלת לסיים את יחסי העבודה אשר נוצרו בחוזה מסוג זה. לעומת זאת, כאשר מדובר בחוזה לתקופה קצובה והמעביד מפטר את העובד או העובד מתפטר, טרם סיום התקופה הקצובה, מהווים הפיטורים או ההתפטרות - הפרת חוזה.

קביעת סעדים בגין הפרת חוזה עבודה

חוק החוזים מגדיר את הסעדים שלהם זכאי הצד אשר נפגע מהפרת חוזה. סעד האכיפה זוכה למעמד ראשוני לעומת הסעדים האחרים, כמו ביטול חוזה ופיצויים. עם זאת, חוזה עבודה אישי או שירות אישי מהווה חריג לסעד האכיפה. בית הדין לא מוצא לנכון לכפות יחסי עבודה בין עובד למעביד, לכן השאלה המתעוררת בעקבות הפרת חוזה עבודה היא שאלת הפיצויים.

בית הדין עשוי לפסוק פיצויים כספיים לצד הנפגע עקב ההפרה. כאשר ההפרה בוצעה על ידי המעביד, יעניק בית הדין פיצויים לעובד לפי מידת הנזק שנגרמה לו כתוצאה מכך. לדוגמה, אם עובד אשר חתם על חוזה לתקופה קצובה של שנתיים פוטר לאחר שנה, יפסוק לו בית המשפט פיצויים בסך השכר שהיה מרוויח במקום העבודה בתקופה שבין הפיטורין למועד סיום יחסי העבודה לפי החוזה המקורי, בניכוי השכר אשר הרוויח בפועל, או דמי אבטלה אשר קיבל במהלך אותה התקופה.

גם כאשר הפרת החוזה נעשתה על ידי העובד, מחושבים הפיצויים לפי הנזק שנגרם למעביד, אולם הטיית בית הדין לטובת העובדים מביאה לכך שנדרשת הוכחה של הפרה בלתי סבירה של חוזה העבודה וקשר סיבתי בין ההפרה לנזק.

שאלת הפרת חוזה העבודה מתעוררת בעיקר כאשר מדובר בחוזה לתקופה קצובה או כאשר צד לחוזה מתנער ממנו עוד לפני תחילת העבודה בפועל. בכל מקרה, הפרת חוזה העבודה אינה מעניקה לצד הנפגע סעד של אכיפה, אלא סעד של פיצויים בשל הנזק שנגרם לצד הנפגע כתוצאה מההפרה.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין lawguide.co.il.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully