וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך חובות? 3 הדרכים ליציאה מהירה מהחובות

בשיתוף LawGuide

26.3.2017 / 15:24

כאשר אדם צובר חובות רבים ואינו מסוגל לעמוד בנטל הכלכלי, הוא יכול לפנות למסלול איחוד תיקים, לפתוח בהליכי פשיטת רגל, או להגיע להסדר פשרה עם הנושים

לשכת הוצאה לפועל חדשה ברמלה. רשות האכיפה והגבייה, מערכת וואלה! NEWS
זו רק אחת מהאופציות/מערכת וואלה! NEWS, רשות האכיפה והגבייה

אדם אשר נקלע למצוקה כלכלית וצבר חובות רבים, רשאי לפנות למספר הליכים לצורך קביעת צו תשלומים בהתאם ליכולתו, או לשאוף למחיקת החובות באמצעות צו הפטר. אם החייב אינו מצליח להגיע להסדר פשרה עם הנושים מחוץ לכותלי בית המשפט, ההתבלטות העיקרית היא בין מסלול איחוד תיקים בהוצאה לפועל לבין הכרזת פשיטת רגל.

מדוע עדיף להגיע להסדר חוב?

הסדר חוב הוא הליך פשרה עם הנושים, המתבצע מחוץ ללשכת ההוצאה לפועל ומחוץ לכותלי בית משפט. במסגרת הסדר חוב יכול החייב להגיע להסכם נוח עם הנושים בנוגע לתשלום החובות, הכולל הפחתה משמעותית של שיעור החוב.

הסדר חוב, אשר לרוב נערך בסיוע של עורך דין המתמחה בדיני הוצאה לפועל, נחשב יחסית להליך לא יקר, כאשר עיקר המשאבים נדרשים לשם ההתמקחות עם הגורמים השונים, כמו הנושים, הבנקים, רשויות המס ועוד. ההליך מאפשר לחייב להאריך את תנאי התשלום ולהפחית את החוב, על כן נחשב ליעיל ובטוח עבור החייב, וגם עבור הנושים אשר יכולים לקבל חלק מהחוב בתוך זמן קצר.

לאיתור עורך דין בתחום הוצאה לפועל לחץ/י כאן

אילוסטרציה. ShutterStock
כאשר מדובר בסכום חוב של למעלה מ 17,500 שקלים, ואפשרויותיו של החייב להחזיר את החוב בפרק זמן סביר מוגבלות, מומלץ לפנות להליך פשיטת רגל/ShutterStock

מתי כדאי לפנות לפשיטת רגל?

חייב שלא הצליח להגיע להסדר פשרה רשאי להגיש בקשה לאיחוד תיקים או לפנות למסלול פשיטת רגל. הליך פשיטת רגל נועד לאפשר לחייב לשלם כמיטב יכולתו במשך תקופה מסוימת ואז לקבל צו הפטר מחובותיו, פרט לחובות שההפטר אינו חל עליהם, ולפתוח בפרק חדש בחייו.

כאשר מדובר בסכום חוב של למעלה מ 17,500 שקלים, ואפשרויותיו של החייב להחזיר את החוב בפרק זמן סביר מוגבלות, מומלץ לפנות להליך פשיטת רגל. במסגרת מסלול זה ימומשו נכסיו והחובות הנותרים בסופו של ההליך יימחקו.

בעקבות הרפורמה החדשה בפשיטת רגל, יכול החייב להשתקם כלכלית בתוך זמן קצר יחסית של ארבע שנים וחצי. על החייב מוטלת החובה לשתף פעולה בתום לב עם בעלי התפקידים ולגלות מידע על רכושו, הכנסותיו והוצאותיו למען קבלת הפטר.

במסגרת הרפורמה החדשה, המנהל המיוחד הפועל מטעם הכונס הרשמי מגיש תכנית לפירעון חובות בתוך 15 חודשים ממועד צו הכינוס, ובאישור בית המשפט, החייב עשוי לקבל הפטר מותנה כבר בשלב הכרזת פשיטת רגל.

למי מתאים מסלול איחוד תיקים?

מסלול איחוד תיקים בהוצאה לפועל נועד לסייע לחייב שמתמודד מול מספר נושים ואין באפשרותו לעמוד במקביל בתשלום החובות. באיחוד תיקים ניתן לפרוס את התשלומים לאורך זמן. מומלץ לרכז את הטיפול תחת תיק אחד מאוחד ובאמצעותו להגיע להסדר חוב עם הנושים, כאשר מדובר בסכום של עד 50,000 שקלים במספר תיקים, והחייב מסוגל לפרוע את החוב בשנים הקרובות.

כדי לעמוד בתנאים של המסלול לאיחוד תיקים, נדרש החייב לעמוד בתשלום חודשי של 3% מכלל חובותיו. המסלול מתאים לחייב שחובו אינו גבוה, או שיש בידו אפשרות כלכלית לעמוד בתשלום חודשי קבוע. חייב שבוחר במסלול זה מוגן מפני נקיטת הליכים משפטיים במקביל של מספר נושים, אולם עליו לשאת בריביות.

קיימת אפשרות נוספת במסלול איחוד תיקים, שהיא מסלול של חייב מוגבל באמצעים, גם במקרה זה החייב מאחד את כל תיקי ההוצאה לפועל, אך אינו מחויב לשלם 3% מסך חובותיו, אלא על פי צו שנקבע בהחלטה שיפוטית. ההבדל המרכזי בין שני המסלולים הוא שבמקרה הראשון, לא יוטלו הגבלות על החייב אלא באישור רשם הוצאה לפועל, ובמקרה השני כל ההגבלות חלות באופן אוטומטי, כולל: צו עיכוב יציאה מהארץ, הגבלה בשימוש בכרטיס אשראי ועוד.

הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully