וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוואה בכל גיל ומצב משפחתי - האם זה משתלם?

בשיתוף LawGuide

4.4.2017 / 12:50

הדרך הטובה ביותר למניעת מלחמות בין היורשים היא לנסח צוואה שתהיה ברורה וחד משמעית, ולהסדיר במסגרתה את זהות היורשים ואופן חלוקת העיזבון על פי רצונו של המוריש. מה קורה אם המוריש לא הותיר אחריו צוואה, אילו סוגי צוואות קיימים ואיך ניתן לוודא שהצוואה לא תהיה פת

אילוסטרציה. ShutterStock
במסגרת הצוואה ניתן להתייחס באופן כללי להעברת הרכוש ליורשים, אך אפשר גם לפרט/ShutterStock

חוק הירושה הישראלי מכיר בזכותו של כל אדם להוריש את עזבונו לאחר מותו בדיוק לפי רצונו. האמצעי הטוב ביותר לשמירה על זכות זו היא עריכת צוואה. אולם לא מדובר רק בהסדרת הירושה בהתאם לרצונו של המוריש, אלא בכלי יעיל למניעת סכסוכי ירושה בעתיד, סכסוכים שעלולים לפרק משפחות ולגרור תביעות הדדיות והליכים משפטיים יקרים וארוכים בבתי המשפט.
כתיבת צוואה מאפשרת לקבל תוקף משפטי על הצהרתו של המוריש בנוגע להעברת רכושו ליורשים לאחר מותו. חוק הירושה מגדיר ארבעה סוגי צוואות קבילים - צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה, צוואה בפני רשות וצוואה בפני עדים. כל עוד כותבים צוואה על פי אחד הסוגים הללו ועומדים בהוראות החוק, הצוואה תהווה מסמך משפטי רשמי ומחייב, והירושה תחולק בהתאם להוראותיה.

במסגרת הצוואה ניתן להתייחס באופן כללי להעברת הרכוש ליורשים, אך אפשר גם לפרט ולהוסיף תנאים מדויקים לגבי כל נכס ונכס שהיה למוריש במועד פטירתו, לרבות הוראות ספציפיות לגבי אופן חלוקת הנכסים ליורשים. במקרה שאדם הותיר אחריו מספר צוואות, המסמך שנערך במועד המאוחר ביותר יבטל את הצוואות הקודמות, ומימוש הירושה ייעשה על פי הוראותיו.

מדוע עדיף לכתוב צוואה ולא להעביר את העיזבון בהתאם לכללי הירושה על פי דין?

ללא צוואה, הירושה תחולק על פי הוראות חוק הירושה לגבי זהות היורשים. בירושה על פי דין, הצאצאים זכאים לקבל את הירושה. אם למנוח אין ילדים, תעבור הירושה להוריו ולאחיו, ולאחר מכן להורי ההורים. אם לא ניתן לאתר יורשים על פי דיני הירושה, העיזבון יועבר למדינה. בן הזוג זכאי בכל מקרה לקבל חלק מהירושה.

לאיתור עורך דין בתחום צוואה לחץ/י כאן

מצב שבו אדם הולך לעולמו מבלי שהותיר אחריו צוואה המבטיחה את קיום רצונותיו, עלול לעורר סכסוכים עזים בין היורשים. ישנם מקרים ספציפיים אשר עלולים להפוך את סוגיית הירושה למורכבת אף יותר, למשל כאשר מדובר בבני זוג ידועים בציבור, במקרים של גירושין, בנישואים בפרק ב', כאשר למוריש אין ילדים או כאשר מדובר במשפחה חד הורית.
במקרים כאלו, מומלץ למנוע מראש את המריבות על הירושה ולקבוע באמצעות הצוואה בדיוק מיהם היורשים ואיזה חלק מהעיזבון הם יקבלו.

בני זוג רבים. ShutterStock
, מומלץ למנוע מראש את המריבות על הירושה ולקבוע באמצעות הצוואה בדיוק מיהם היורשים/ShutterStock

למה חשוב לערוך צוואה שאינה משתמעת לשתי פנים, ואיך מנסחים צוואה חד משמעית?

מאחר שהצוואה תיפתח ותמומש רק לאחר שהמוריש יילך לעולמו, אם ניתן יהיה לפרש אותה בכמה אופנים, המוריש כבר לא יוכל לשפוך אור על רצונותיו, והדבר עלול ליצור מחלוקות בין היורשים ואף מלחמות ירושה של ממש. על כן כדאי לנסח אותה באופן הבהיר, הפשוט והמסודר ביותר, ולא להשאיר אף פתח לפרשנות.

כמו כן, בעת כתיבת הצוואה עלולות ליפול טעויות שישליכו על תוקפה של הצוואה לאחר פטירתו של המצווה, בין שמדובר בטעויות בניסוח, בחוסר פירוט לגבי כל נכסיו של המוריש ועוד. לעתים פגמים שמתגלים בצוואה אף יגרמו לביטול הצוואה כולה. על כן, כדי למנוע זאת מראש חשוב להקפיד על ניסוח חד משמעי ולפרט ככל האפשר את הנכסים ואופן העברתם ליורשים.

במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה, קשישה ניצולת שואה רצתה לדאוג לפני לכתה מהעולם לעתידו של בנה הסובל מליקוי נפשי, והותירה לו את כל רכושה במסגרת צוואתה. זאת תוך נישול בתה הנוספת מהירושה, אשר שוויה נאמד במיליוני שקלים.

הבת הגישה התנגדות לקיום הצוואה בטענה שהיא מקפחת אותה באופן חריג. היא ביקשה מבית המשפט שיבטל את הצוואה ויאפשר לה לחלוק את הירושה עם אחיה שווה בשווה. אולם השופטת דחתה את בקשתה וקבעה כי יש לכבד את רצונה של האם המנוחה, גם אם מדובר ברצון פוגע ומקפח.

לסיכום, את מילתו האחרונה ורצונו האחרון של המוריש לא ניתן יהיה לשנות אחרי פטירתו, כל עוד הם נכתבו באופן תקין וברור בצוואתו. מסיבה זו חשוב לנסח את המסמך באופן בהיר, מדויק וחד משמעי.


הכתבה באדיבות אתר עורכי דין lawguide


*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully