וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השוכר הפסיק לשלם ומסרב לעזוב? כך תפנו אותו במהירות

25.4.2017 / 10:20

דייר סרבן או בעייתי אשר לא משלם את שכר הדירה או אינו מוכן לפנות את הנכס עלול לגרום נזקים כספיים משמעותיים למשכיר וגם עוגמת נפש מרובה. באמצעות תביעה לפינוי מושכר ניתן להוציא צו פינוי בבית המשפט, ולפנות את השוכר בתוך שלושה חודשים בלבד

דירה למכירה , דירה להשכרה. ShutterStock
אף פעם לא קל לפנות דייר בעייתי/ShutterStock

זה הסיוט של כל בעל דירה אשר משכיר אותה לדיירים: מה יהיה אם יום אחד יתברר כי השוכרים הפסיקו לשלם את דמי השכירות, או את החשבונות השוטפים של הדירה כמו חשמל, מים וארנונה? כמה נזק ייגרם אם הדיירים לא יתפנו מהדירה אף שהפסיקו לשלם, או לאחר תום תקופת השכירות? איך ניתן יהיה לפנות אותם?

למען האמת, אף פעם לא קל לפנות דייר בעייתי, ולכן כבר במועד החתימה על חוזה השכירות, כדאי להוסיף סעיפים שיעזרו למנוע מראש את הבעיה או להבטיח כי במקרה של פינוי הדירה, ימוזערו נזקיו של בעל הנכס.

מהם הצעדים הפשוטים שניתן לבצע כדי למנוע מראש בעיות מול הדיירים?

באמצעות מספר פעולות לא מורכבות, יכול בעל הבית להבטיח כי גם במקרה שיצוצו בעיות, יהיו לו אפשרויות לפעולה. לדוגמה, דרישת בטוחות מהדייר במסגרת חוזה השכירות, למשל באמצעות שטר חוב, ערבות בנקאית וכדומה. ניתן גם להחתים ערבים מצדו של השוכר בהסכם השכירות, כך שבמקרה הצורך, ניתן יהיה לדרוש מהם חובות שצבר הדייר כלפי בעל הנכס או הרשויות.

מלבד זאת, ישנה חשיבות רבה בהעברת מלוא החשבונות השוטפים אשר קשורים לדירה, כגון ארנונה, חשמל, גז ומים, על שמו של הדייר. כך, במקרה של אי תשלום, החוב לא יועבר אל בעל הדירה.

תביעה לפינוי מושכר: הליך המאפשר את פינוי הנכס המושכר בתוך 90 ימים

הליך פינוי דייר על פי תקנות סדר הדין האזרחי מאפשר לבצע את הפינוי במהירות וביעילות, כך שאין צורך לחשוש מהתמשכות ההליכים המשפטיים עד לפינוי הדייר בפועל. ההליך קצר משום שבמסגרתו לא מתקיימים דיונים הנוגעים לתביעות כספיות בין השוכר והמשכיר, אלא אך ורק לעצם הפינוי מהדירה.

לאיתור עורך דין בתחום פינוי שוכר לחץ/י כאן

למכירה\ להשכרה. אורי לנץ
למכירה\ להשכרה/אורי לנץ

כך, מהרגע שמגישים תביעה לפינוי השוכר אל בית המשפט, יינתן פסק דין בתוך מסגרת זמן של 90 ימים לכל היותר. לאחר הפינוי מהדירה המושכרת, יוכל בעל הנכס להגיש תביעות כספיות כנגד הדייר, ככל שזה הותיר אחריו חובות.

במסגרת הגשת התביעה לפינוי המושכר, צריך להציג בפני בית המשפט את הודעות ההתראה שנשלחו אל הדייר קודם לכן, נוסף על טענותיו של בעל הדירה, מסמכים רלוונטיים ותצהירי עדות, אם קיימים.

השוכר נדרש להגיש את כתב ההגנה בתוך מסגרת זמן של חודש ימים לכל היותר, וזאת כדי שההליך יוכל באמת להישאר מהיר ויעיל. לכן השוכר אף אינו יכול להפנות את התביעה לצד ג' או להגיש תביעה נגדית בשלב זה.

לאחר שכתב ההגנה מוגש, הדיון המשפטי יתקיים בתוך 30 ימים לכל היותר. הדיון יתקיים גם אם לא הוגש כתב הגנה. מרגע זה, בתוך פרק זמן של חודש ימים לכל היותר יוציא בית המשפט פסק דין. כלומר, פסק הדין לפינוי המושכר ייצא לכל היותר בתוך שלושה חודשים מהיום שבו הוגשה התביעה.
במסגרת פסק הדין יוציא בית המשפט צו לפינוי הדירה ומסירתה בחזרה למשכיר, באופן מיידי או בתוך מועד מסוים, כשהיא נקייה מכל חפץ ורכוש.

לאחר מכן או במקביל, החוק מאפשר לבעל הדירה להגיש תביעה נפרדת על הנזקים הכספיים שנגרמו לו בעקבות הנזקים שנגרמו לדירה על ידי השוכר, דמי השכירות שלא שולמו וכדומה. כמובן, השוכר רשאי להעלות טענות נגדיות בתביעה זו ואף להגיש תביעה נגדית אם ירצה.

בסופו של דבר, ניתן לקצר באופן משמעותי את פרק הזמן שבו דייר סרבן או בעייתי ממשיך להתגורר בנכס המושכר למרות דרישות מצד בעל הנכס לפינוי. כמובן, ככל שהתקופה האמורה מתקצרת כך ניתן לצמצם את הנזקים הכספיים שנגרמים לבעל הדירה וגם את עוגמת הנפש שלו.

חשוב לזכור כי לאחר קבלת הצו לפינוי המושכר בבית המשפט, עדיין יש לממש את פסק הדין ולפעול לפינוי השוכר. ללא שיתוף פעולה מצד הדייר בשלב זה, ניתן לגשת עם צו הפינוי אל ההוצאה לפועל בבקשה לפתיחת תיק כנגד הדייר.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין lawguide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

בשיתוף LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully