וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגג דולף? הקירות רטובים? ליקויים בריצוף או בטיח? כך ניתן לקבל פיצויים מהקבלן

4.5.2017 / 9:56

נזקי רטיבות בדירה עלולים לגרום לקצר חשמלי ולהוות סכנה ממשית לדיירי הבית והבניין כולו. הקבלן אשר בנה ומכר את הדירה נושא באחריות לתיקון הליקויים ואי ההתאמות שנתגלו בתקופה שלאחר מסירתה ואף לתשלום פיצויים בגין ליקויי הבניה

עובש על קיר וחומרי ניקוי. ShutterStock
רטיבות בדירה היא אחד מליקויי הבנייה השכיחים ביותר/ShutterStock

רטיבות בדירה היא אחד מליקויי הבנייה השכיחים ביותר. רטיבות בקירות ובתקרה יכולה לנבוע כתוצאה מדליפות צנרת בדירות סמוכות או מקירות חיצוניים או מהרצפה של השכנים, וכן מקירות חדרי הרחצה והשירותים של הדירה עצמה, או מחדירת גשמים מהמרפסת או מהגג עקב פגמים באיטום.

נזקי רטיבות עלולים להוות סכנה ממשית לדיירי הבית, הן בשל הסיכוי הגבוה להתחשמלות עקב קצר במערכת החשמל וסכנת שריפה, והן בשל שינויים במרקם הבטון והחלשתו עקב חדירת מים, דבר המהווה סכנה ליציבות המבנה כולו. בנוסף הנזילה גורמת לעובש, לקילופי טיח וצבע ואף לירידת ערך הנכס.

כאשר מדובר בנזילות וברטיבות בדירה חדשה, הקבלן אשר בנה את הבניין ומכר את הדירה נושא באחריות לתיקון הליקויים שנתגלו בתקופה שלאחר מסירתה. חוק המכר מגדיר את תקופת הבדק והאחריות של הקבלן על הליקויים ומאפשר לרוכשי הדירה לדרוש מהקבלן לתקן בתוך זמן סביר את התקלות שהתגלו לאחר המסירה ו/או לקבל פיצוי כספי עבור תיקונם.

לפנייה ישירה אל אסרף, ליבוביץ ושות` - עורכי דין ונוטריון לחץ/י כאן

אסרף, ליבוביץ ושות` - עורכי דין ונוטריון.
אסרף, ליבוביץ ושות` - עורכי דין ונוטריון

הקבלן מחויב, על פי חוק, להעניק לרוכשים אחריות לטיב עבודות הבניה ואיכותן. כאשר מתגלה רטיבות בגג, במקלט ובקירות הבית, , הרוכשים זכאים לדרוש מהקבלן לתקן הנזקים ללא דיחוי, או לחילופין לדרוש מהקבלן לשלם פיצויים עבור נזקי הרטיבות, ואף להגיש נגדו תביעה בגין עגמת נפש.

עם זאת, תקופת אחריות הקבלן מוגבלת בזמן, ומתחלקת לשתי תקופות עיקריות: תקופת הבדק ותקופת האחריות. תקופת הבדק מתחילה עם מסירת החזקה בדירה ונמשכת בין שנה עד שבע שנים על פי מהות הליקוי. כאשר מדובר בחדירת מים בגג, בקירות ובמקלט הבית, תקופת בדק נמשכת עד ארבע שנים.

במהלך תקופה זו מוטלת על הקבלן חובה לתקן את נזקי הרטיבות, אלא אם הקבלן הוכיח שהליקוי לא נגרם כתוצאה מתכנון לקוי, מעבודה רשלנית או משימוש בחומרים לא מתאימים, אלא נוצר באשמת הרוכשים עקב טיפול או שימוש לא נכון במבנה, הזנחתו או תחזוקה לקויה.

תקופת האחריות מתחילה עם סיום תקופת הבדק והיא נמשכת שלוש שנים. ההבדל בין שתי התקופות הוא שבתקופת האחריות חובת ההוכחה לגבי מקור הליקוי מוטלת על רוכש הדירה ולא על הקבלן, ועל הרוכש להוכיח כי הנזק נגרם עקב מחדלי הקבלן.

טרם מוגשת תביעת פיצויים לבית המשפט על נזקי רטיבות או ליקויי בניה אחרים ו/או אי התאמות, יש לברר באמצעות אנשי מקצוע מהו מקור הליקויים ולבדוק באמצעות עורך דין מומחה בתחום הנדל"ן מי האחראי לתיקון. אם הנזק בדירה חדשה נובע מפגמים בבנייה, ניתן לפנות אל הקבלן או החברה הקבלנית שבנו את הבניין ולהגיש נגדם תביעה בגין הנזק וההוצאות שנגרמו, כולל מימון חוות דעת של מומחים, תשלום עבור אנשי מקצוע, שכר טרחת עורך דין וכדומה.

במקרה שמקור הרטיבות הוא מדירת השכנים, על השכנים מוטלת החובה לשאת בעלות התיקון. גם אם האשם בתקלה הוא לא השכן עצמו, אלא הקבלן אשר בנה ו/או שיפץ את הדירה, האחריות לתקן את הליקוי מוטלת על השכן ולאחר מכן הוא יכול להגיש תביעה מטעמו נגד הקבלן לשיפוי בגין מלוא ההוצאות שהוציא.

הכתבה מאת אסרף, ליבוביץ ושות` - עורכי דין ונוטריון באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

אסרף, ליבוביץ ושות` - עורכי דין ונוטריון, בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully