וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטול הענקת נכסים בפשיטת רגל: האם הגרושה תישאר ללא קורת גג?

8.5.2017 / 13:04

חייב שהתגרש כשנתיים לפני מועד צו כינוס העביר מחצית מזכויותיו בדירה על שם גרושתו בהתאם להחלטת בית דין הרבני. כעת מבקש הנאמן לבטל את העברת מחצית מזכויותיו בדירה בטענה כי מדובר בהענקה פסולה

גבר מעביר כסף לאישה. מערכת וואלה!
הגרושה בכל מקרה זכאית לקבל את מדור הילדים לפני יתר הנושים/מערכת וואלה!

חייב המצוי בהליכי פשיטת רגל, מחויב לפעול בתום לב ולעשות מאמצים ככל שביכולתו להסדיר את חובותיו לנושים, באמצעות מימוש נכסיו ועמידה בצו תשלומים חודשי. בתום ההליך אם החייב יעמוד בכל התנאים, הוא יוכל לקבל צו הפטר ולפתוח דף כלכלי חדש בחייו, ללא חובות וללא נכסים.

על פי פקודת פשיטת רגל, לחייב אסור להתחמק מתשלום חובותיו לנושים, באמצעות הברחה או העברת רכוש ונכסים ללא תמורה לבני משפחתו, לחברים ולאחרים, והענקה שבוצעה בזמן פשיטת רגל ושנתיים לפני מועד צו הכינוס עלולה להיחשב כהענקה פסולה ותבוטל על ידי בית המשפט, כך שהנכסים יעברו לקופת פשיטת רגל.

הענקה פסולה בפשיטת רגל היא מסירת רכוש כלשהו או נכס כגון דירה, בית או מגרש ללא תמורה או עבור סכום נמוך משווי הנכס בתקופה שקדמה להליך. הענקת נכס לצג ג' ללא תמורה על ידי פושט רגל נחשבת לפסולה, ללא קשר לכוונת תרמית או כוונה להבריח נכסים מפני הנושים וניתן לבטלה בהתאם לזמן שחלף ממועד ההעברה עד מתן צו כינוס על נכסי החייב.

לפנייה ישירה לעורכת דין דנה פלד לחץ/י כאן

דנה פלד, עורכת דין.
עו"ד דנה פלד

בהתקיים תנאים מסוימים, לנאמן יש סמכות לבטל את ההענקות שהעביר החייב לפני הכרזת פשיטת רגל, ולממש את הנכסים לצורך פירעון חובותיו לנושים, לפני סעיף 96 א לפקודת פשיטת רגל. הרציונל העומד מאחורי סעיף זה הוא מניעת הברחת נכסים לקרובי משפחתו של החייב או לאנשים אחרים בזמן שעליו להסדיר את חובותיו לנושים.

במקרה שההענקה בוצעה עד שנתיים טרם מועד פשיטת רגל היא תבוטל על ידי בית המשפט באופן אוטומטי בהינתן אם מדובר ב"הענקה" כהגדרתה בפקודה.. אם היא בוצעה בין שנתיים לעשר שנים טרם מועד ההכרזה, היא תבוטל אם במועד העברת הנכס, ללא תמורה או בתמורה מופחתת, החייב נחשב חדל פירעון ולא היה ביכולותיו לשלם את חובותיו גם ללא הנכס שהועבר.

קיימים מספר חריגים לביטול הענקות, בנסיבות שבהן ההענקה לא תבוטל, כגון: העברה שנעשתה במסגרת הנישואים בין בני זוג, העברת נכס שהגיע לחייב אחרי הנישואים לבת זוגו או לילדיו, וכן מכירת נכס שבוצעה בתום לב ובתמורה מלאה של ערכו של הנכס, או לפחות בשווי של 85% מערכו המסחרי.

האם יש להשיב את הדירה שהועברה לגרושה?

בתיק שמייצגת עורכת הדין, דנה פלד, הגיש הנאמן בתיק פשיטת רגל בקשה נגד גרושתו של החייב הנקראת "ביטול הענקה" לפני סעיף 96 א לפקודת פשיטת רגל, הקובעת כי הענקה שהתבצעה שנתיים לפני מועד צו הכינוס בטלה כלפי הנאמן.

במקרה זה, החייב התגרש כשנתיים לפני מועד צו הכינוס. בבית הדין הרבני ניתן פסק דין הקובע כי מחצית מזכויותיו בדירה יועברו על שם גרושתו כנגד מדור לילדיהם. לאחר מספר חודשים הגיש החייב בקשה לפשיטת רגל ובמסגרתה פנה הנאמן בבקשה לביטול פסק דין קרי, השבת מחצית מזכויות החייב לקופת פשיטת רגל.

עורכת הדין, דנה פלד, המייצגת את גרושתו של החייב, הגישה התנגדות בעניין, הואיל ולטענתה לא מדובר ב"הענקה" כלשון הפקודה, אלא כהעברה בתמורה מלאה. לטענת עורכת הדין, הואיל ומדור הוא רכיב בתוך מזונות, הוא נחשב בדין קדימה, כך שהגרושה בכל מקרה הייתה זכאית לקבל את מדור הילדים לפני יתר הנושים. כיום הבקשה תלויה ועומדת בבית המשפט המחוזי עד לקיום דיון בנושא.

הכתבה מאת עורכת דין דנה פלד, באדיבות אתר עורכי דין LawGuide

עו"ד דנה פלד בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully