וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן לתבוע פיצויים על גניבת זרע?

18.5.2017 / 13:17

"ניהלתי מערכת יחסים עם אישה והיא נכנסה להריון. מה אני יכול לעשות? היה לי סטוץ עם בחורה והיא נכנסה להריון ומסרבת לעשות הפלה. מה אפשר לעשות"? - שאלות אלה ודומות להן נשאלות במסגרת הפורום שאותו אני מנהלת – "אבהות וגניבת זרע"

אישה בהיריון. ShutterStock
לא משנה באיזה אופן נוצר ההריון, האב יידרש לקחת אחריות מלאה עליו/ShutterStock

התשובה לאותם גברים, חלקם צעירים מאד, היא: אין מה לעשות. ברגע שאישה נכנסה להריון, צפוי או לא, מתוכנן או לא, רצוי או ממש לא – היא המחליטה הבלעדית אם לשמור את ההריון או לבצע הפלה. לגבר אין כל אמירה בנושא, וזאת למרות שהוא יישא בתוצאות של הבאת הילד לעולם כמעט כמו האישה: ברגע שהילד נולד, ולא משנה באיזה אופן נוצר ההריון, האב יידרש לקחת אחריות מלאה על ילד זה, גם אם לא רצה בו וגם אם הוטעה לחשוב שהאישה כלל אינה יכולה להיכנס להריון.

לפנייה ישירה לעורכת דין גיתית נחליאל בפורום אבהות לחץ/י כאן

האם אפשר לתבוע פיצוי מאישה במקרה שבו הטעתה את הגבר לחשוב שאין סיכוי שתיכנס להריון? התשובה היא שהסיכוי לזכות בתביעה כזו שואף לאפס. בישראל, כמו גם במדינות אחרות, עוד לא היה מקרה שבו נפסקו פיצויים לגבר על "גניבת זרע" כשמדובר היה בילד שנולד מקיום יחסי מין. המקרה היחידי שבו נפסקו פיצויים בישראל היה כאשר הזרע נלקח מהגבר והאישה עשתה בו שימוש בלי הסכמתו.

אמנם, בשנת 2013 נפסקו פיצויים לגבר שלטענתו האישה הטעתה אותו לחשוב שהיא עקרה ואינה יכולה להיכנס להריון. ברם, לאחר שהוגש ערעור, בית המשפט המחוזי החזיר את הדיון לבית משפט השלום, אצל שופט אחר, השופט מיכאל תמיר, וזה ביטל בינואר 2017 את פסק הדין וקבע שלא הוכחה תרמית, רשלנות או גזל במידת ההוכחה הנדרשת, וכי קיים קושי ערכי ומוסרי בקביעה שהבאת ילד לעולם גרמה לאביו נזק או שנפגעה זכות יסוד של האב, ויש בקבלת טענות ממין זה משום פגיעה בילד ובזכותו לכבוד, והדבר אף נוגד את תקנת הציבור. על כן הוא דחה את התביעה.

בית המשפט בפסק דינו לא סגר את הדלת לחלוטין מפני תביעות לפיצוי על גניבת זרע, אך הוא הפך תביעה כזו לכמעט בלתי אפשרית. יש לציין שהעניין טרם נבחן בבית המשפט העליון, ועל כן טרם נאמרה המילה האחרונה.

לסיכום, הסיכוי של תביעה נגד אישה לפיצוי על גניבת זרע במקרה של ילד שנולד מקיום יחסי מין – הוא אפסי. ועל כן – "ייזהר השוכב" - גברים בכל גיל - קחו אחריות וטלו בעצמכם אמצעי מניעה במקום לסמוך על מזל או על הבטחות!

הכתבה מאת גיתית נחליאל עו"ד וטוענת רבנית באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עורכת דין גיתית נחליאל, טוענת רבנית בשיתוף LawGuide
  • עוד באותו נושא:
  • גניבת זרע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully