וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתפסת מעשן סמים בצבא? כל המידע לפניך

28.5.2017 / 12:23

ילדכם נתפס מעשן סמים ביחידתו בצה"ל או בחופשה מהצבא? מה העונש הצפוי? כיצד הדבר ישפיע על מהלך חייו? כל התשובות במאמר הבא

עישון מריחואנה, אילוסטציה. AP
עישון מריחואנה, אילוסטציה/AP

בתחילת השנה, יצא צה"ל ברפורמה ששינתה את מדיניות אכיפת החוק בצה"ל. השינוי החשוב ביותר דן בעבירות של שימוש בסמים מסוג קנאביס על ידי חיילים, כך, על פי הרפורמה, לא יוגש כתב אישום נגד חיילים שביצעו מספר שימושים מועט בסמים בנסיבות אזרחיות כשהם בחופשה ומחוץ ליחידתם.

אותם חיילים יופנו להליך של תקופת מבחן שבו יימצאו בתנאי עד תום השירות, במסגרתו יידרשו למסור דגימות שתן נקיות מסמים, להימנע מביצוע עבירות נוספות ולהשלים שירות צבאי. ככל והחיילים יעמדו בתנאים אלה עד תום שירותם הצבאי – התיק הפלילי נגדם ייסגר.

לפנייה ישירה לעו"ד גיל ויינשטיין לחץ/י כאן

השינוי במדיניות נועד לאפשר לאותם חיילים להשתקם, לחזור לדרך הישר ולהשלים שירות צבאי תקין ומועיל. בכך, ביקש צה"ל להפחית את מספר החיילים הכלואים בבתי הכלא הצבאיים, להפחית את העומס מבתי הדין הצבאיים, להגדיל את מספר החיילים שישלימו שירות צבאי ובעיקר, הרישום הפלילי של אותם חיילים לא יוכתם.

עורך דין גיל ויינשטיין.
עורך דין גיל ויינשטיין

פרשיות הסמים בצבא לא פוסקות

רבים מחיילי צה"ל מודעים לכך שגורמי האכיפה בצבא לא מקלים ראש בעבירות של שימוש בסמים ובמידה והם ייתפסו מחזיקים או משתמשים בסמים ביחידתם הם צפויים לעונשים כבדים, על אף זאת, פרשיות הסמים בצבא רק הולכות וגוברות.
במספר רב של מקרים נתפסו חיילים עושים שימוש רב בסמים ביחידתם, בדרך כלל, השימוש נעשה בחברותא יחד עם חיילים נוספים ובהיקף גדול מאוד, פעמים אחרות השימוש בסמים נעשה במסגרת פעילות מבצעית, תחת נהיגה, במהלך אימונים ואף בשמירות ובמוצבים, כאשר החיילים אוחזים בידם נשק.
גורמי האכיפה והמשפט בצה"ל נלחמים באותם חיילים מלחמת חורמה ועושים כל שביכולתם כדי לאתר אותם ולהעמידם למשפט.

מה העונש הצפוי בגין שימוש בסמים ביחידה?

התשובה לשאלה זו תלויה במספר גורמים, כגון: סוג הסמים, מספר והיקף ההחזקה או השימוש, לאורך כמה זמן בוצע השימוש בסמים, תפקידו ותיפקודו של החייל בצה"ל עד לתפיסתו, מידת שיתוף הפעולה עם חוקרי מצ"ח, מצבו הרפואי או הנפשי של החייל ועוד.

בכל אופן, כאשר מדובר בפרשיות סמים אשר מעורבים בהם מספר חיילים שהשתמשו בסמים וההיקפים גבוהים, תבקש התביעה הצבאית להטיל על החיילים עונשי מאסר ארוכים שיכולים להגיע גם לחודשי מאסר רבים, פסילת רישיון הנהיגה הצבאי והאזרחי של החייל, עונש מאסר על תנאי, עונש פסילה על תנאי והורדה לדרגת טוראי. כמו כן, הרשעתו של החייל בגין עבירת שימוש או החזקה בסמים תגרור גם רישום פלילי.
לאחר ההליך המשפטי, יזומן החייל לוועדת סמים אשר תקבע האם הוא יישאר בצה"ל או ייפלט מהשירות.

מה ניתן לעשות כדי לרכך את הפגיעה בחייל?

ראשית, כל אדם שנחשד בביצוע עבירה פלילית רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין. עורך דין המתמחה בתחום הפלילי – צבאי ייעץ לחייל הנחקר במהלך חקירת המשטרה הצבאית החוקרת וייצג אותו בדיונים בפני בית הדין הצבאי. בהמשך, ילמד עורך הדין את חומר החקירה ויכול כי יימצא קשיים בחומר הראיות. קשיים ראייתיים אלה יכולים, לעיתים, להביא לזיכוי החייל מהעבירות שבהן הואשם או לגרום לתביעה להסכים להטיל על החייל עונש קל.

עורך דין גיל ויינשטיין, אשר מייצג חיילים רבים שהואשמו בעבירות סמים בצבא, מסביר: "השימוש בסמים בצבא היא תופעה נפוצה בקרב חיילים ואף בקרב אנשי קבע. על אף הרפורמה במדיניות הצבא בנוגע לעבירות הסמים, אני רואה לאחרונה עליה רבה במספר התיקים אשר מוגשים בהם כתבי אישום בגין עבירות של שימוש והחזקת סמים, בדרך כלל, מדובר בשימושים נרחבים ובפרשיות שמעורבים בהם מספר חיילים. חשוב שהחיילים יידעו, כי שמורה להם הזכות להיוועץ בעורך דין כבר בשלב החקירה. היוועצות כזו צפויה לשפר את מצבם המשפטי ואף להביא לעיתים לזיכויים."

הכתבה מאת עורך דין גיל ויינשטיין באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד גיל ויינשטיין, בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully