וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למעלה ממיליון ישראלים זכאים לדרכון פורטוגלי

3.12.2017 / 8:22

בעקבות החלטת ממשלת פורטוגל זכאים ישראלים רבים לקבל דרכון פורטוגלי ולהיות אזרחי האיחוד האירופי. קיראו בכתבה על התנאים, על התהליך ואולי תגלו שגם אתם זכאים

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
אחד מהאקססוריז החדשים הינו דרכון פורטוגלי/ShutterStock

השם פורטוגל אינו אומר לנו בהכרח הרבה. חובבי הכדורגל יציינו כי זו אלופת אירופה ובה משחק כוכב העל כריסטיאנו רונאלדו, מעריצי אייל גולן יזמזמו את שירו הנושא את שם המדינה, וזהו פחות או יותר. לרובנו אין מושג על אותה מדינה יפהפייה, שכנתה ממערב של ספרד, בחצי האי האיברי.

מה אם כן הפך את אותה מדינה בשנתיים האחרונות למוקד הסתערות של כל כך הרבה ישראלים? ובכן, אין מדובר בחופיה המהפנטים אלא בהחלטה דרמטית שקיבלה ממשלת פורטוגל בשנת 2015, לפיה תינתן אזרחות ויוענק דרכון לצאצאי היהודים אשר גורשו ממנה לפני כ-500 שנים.

העובדה כי פורטוגל הינה חברה מן המניין באיחוד האירופי, וכי אזרח פורטוגל הינו אזרח אירופאי לכל דבר ועניין, בעל כל היתרונות שמהם נהנים אזרחי גרמניה, צרפת וספרד, הפכה את הדרכון הפורטוגלי למצרך סופר מבוקש, בשל העובדה הפשוטה שלפיה למעלה ממיליון ישראלים (כן, קראתם נכון) זכאים לקבלו ובכלל זאת יוצאי צפון אפריקה, מרוקו, טוניסיה, לוב, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה ועוד.

לבדיקת זכאות לדרכון פורטוגלי ללא התחייבות לחץ/י כאן

ניתן לומר בצורה הכי פשוטה וישירה – זו ככל הנראה הדרך היחידה שבה יוצאי המדינות הנ"ל וכמובן צאצאיהם יכולים לקבל דרכון אירופי ולהיות אזרחי האיחוד. ישנם רבים המנסים לקבל דרכון פולני, רומני, בולגרי וכו' אך כל אלו צריכים להוכיח קשר היסטורי ישיר למדינה מהדורות האחרונים.

כיכר מרטים מוניז ליסבון. ShutterStock
לא רק ארץ יפה. פורטוגל/ShutterStock

במקרה של פורטוגל, לעומת זאת, מספיק להוכיח כי הנך צאצא של מגורשי ספרד ופורטוגל, ובגלל שכמעט כל העולים מהמדינות הנ"ל הינם כאלו – זה הופך אותם באופן מידי לזכאים לקבלת האזרחות. כלומר – אם יוצאי העדה המרוקאית, טריפוליטאים, טוניסאים וכו' חפצים באזרחות אירופית – זו הדרך.

מה גורם לכל כך הרבה ישראלים לרדוף אחר הדרכון הפורטוגלי? ובכן, הסיבות לכך מגוונות. מחזיק הדרכון נהנה מכל היתרונות של אזרח האיחוד האירופי, הוא יכול להתגורר בכל אחת ממדינות האיחוד ללא צורך באשרה וללא הגבלת זמן, הוא יכול ללמוד ולעבוד בכל אחת ממדינות האיחוד ללא צורך באשרת עבודה או חששות ממשטרת ההגירה ודינו כדין אזרח גרמני או שבדי.

הדרכון פותח לבעליו אפשרויות רבות מספור בכל הנוגע ליכולתו ללמוד במוסדות אירופאים או מגוון אפשרויות עבודה. בנוסף, בעל הדרכון נהנה מניידות גבוהה משמעותית מזו של מחזיק הדרכון הישראלי, ביכולתו להיכנס לארצות הברית ללא צורך באשרה כפי שנדרשים הישראלים וכן למדינות רבות בעולם אשר כלל אינן מתירות כניסת ישראלים לשטחן.

כמו כן, ואין זה סוד, ישראלים רבים אוהבים להצטייד באלטרנטיבה ליום סגריר, במיוחד במדינה כשלנו שבה המצב הביטחוני לעיתים כה נפיץ. בהחלט ניתן להבין את מי שרוצה להצטייד בנוסף לדרכון הישראלי גם בדרכון זר מתוך דאגה לעתיד משפחתו. זה יכול לבוא ממקום של חשש ממצב בטחוני או פשוט מתוך רצון לאפשר לילדים בחירה רחבה יותר בעתיד של אפשרויות מגורים, לימודים ועבודה. זה לא בא על חשבון האזרחות הישראלית אשר כמובן נשארת.

ישראלים אוהבים "שיהיה להם" אז חלק מהאקססוריז החדשים הינו דרכון פורטוגלי. בסופו של יום מדובר בנכס לכל החיים שמקנה יתרונות משמעותיים מאד למחזיק בו.

דרכון. ShutterStock
לתמורה שמתקבלת מדובר בעסקת מציאה של ממש/ShutterStock

בתמצית, התהליך מורכב באופן הבא – בשלב הראשון נבדקים באמצעות מקורות היסטוריים האם על סמך נתוניו האישיים של הלקוח הוא צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל, אם התשובה חיובית מוגשת בקשה לקבלת אישור על כך מהקהילה היהודית בליסבון או בפורטו ולאחר קבלתו מוגשת הבקשה לאזרחות. ההליך אורך כשנה וחצי; אגב, בניגוד לדרכון הספרדי למשל, מוצר מבוקש אף הוא, כאן לא נדרש המבקש לעמוד במבחני שפה וידע אשר ההכנה אליהם יקרה ולעיתים אף בלתי אפשרית.

חשוב להבין כי ביחס לתמורה שמתקבלת מדובר בעסקת מציאה של ממש! לדרכון יש כל כך הרבה יתרונות, שלא לדבר על כך שגם הילדים יכולים לקבלו אחר כך, ומדובר בנכס לכל החיים שאפשרויות הניצול שלו בלתי נגמרות.

האם ליוצאי מרוקו או טורקיה יש דרך אחרת להשיג אזרחות אירופית? כנראה שלא. לכן ישראלים רבים מגישים בקשה, גם בידיעה כי מדובר בחלון הזדמנויות מצומצם שכן ממשלת ספרד לדוגמא הגבילה את האפשרות להגיש בקשה למשך מספר שנים וניתן לשער כי בשלב מסוים גם ממשלת פורטוגל תעשה זאת, על כן מומלץ לכל המעוניין להזדרז כי לא ניתן לדעת מתי ישתנו התנאים.

המאמר נכתב ע"י עו"ד ונוטריון דרור חייק, העוסק בתחום האזרחות הפורטוגלית (סניפים בתל אביב ובצפון). לצורך בדיקת הזכאות הראשונית וקבלת כל המידע בנושא האזרחות הפורטוגלית לחץ/י כאן. ניתן להזין פרטים על ארץ המוצא ושם המשפחה ותקבלו תשובה לגבי זכאותכם.

אז איך אומרים בפורטוגזית? ברוכים הבאים- Bem-vindo

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד דרור חייק, בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully