וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרך המהירה והבטוחה לקבלת דרכון צרפתי

21.6.2017 / 8:47

לפני שמתחילים בהליך קבלת דרכון צרפתי, כדאי לברר האם אכן קיימת זכאות לחידוש האזרחות המבוקשת או שלא עברה תקופת ההתיישנות. לאחר מכן יש לפנות לקונסוליה הצרפתית בישראל ולהגיש מסמכים המעידים על הזכאות

אישה מחזיקה דרכון צרפתי. ShutterStock
המטרה איננה בהכרח לעבור לאירופה או לרדת מהארץ אלא להחזיק דרכון ?בכיס? שיהיה לכל מטרה, ליתר ביטחון./ShutterStock

בשנים האחרונות, ישראלים רבים מגלים התעניינות רבה בהחזקת דרכון כפול או אזרחות כפולה. רבים גילו להפתעתם כי הם זכאים מתוקף הורשה, כצאצאים של עולים מאירופה, לחדש את זכאותם ולהחזיק גם הם בדרכון אירופאי.

ישראלים רבים צאצאי ילידי צרפת או מדינות צפון אפריקה (כמו אלג'יר, טוניסיה או מרוקו) מתעניינים בחידוש זכאותם לדרכון צרפתי. למעשה, ישראלים אלו מבקשים בראש וראשונה לקבל אזרחות צרפתית. המטרה איננה בהכרח לעבור לאירופה או לרדת מהארץ אלא להחזיק דרכון "בכיס" שיהיה לכל מטרה, ליתר ביטחון.

לפנייה ישירה לעו"ד ג'ולי דניאל בנושא דרכון צרפתי לחץ/י כאן

לפעמים החלום הופך למבוך ואף לייאוש והדרך לדרכון הצרפתי אינה קלה ורצופה במכשולים. ברוב המקרים, ההורה הצרפתי שממנו מגיעה הזכאות הזניח את אזרחותו הצרפתית ולא עשה כלום במשך שנים רבות - לא רשם את ילדיו כזכאים מול ממשלת צרפת, לא רשם כי הוא נישא בישראל או התגרש, לא חידש את הדרכון הצרפתי שלו.

המבקש נדרש להמציא ניירת רבה שיש להוציא ממרשמי אוכלוסין בצרפת לצורך הוכחת מקור זכאותו: תעודות לידה של ההורים והורי הורים ילידי צרפת, החלטות של ממשלת צרפת בנושא התאזרחות של ההורים או הורי הורים, הנפקת דרכונים או מסמכים צרפתיים ישנים וכו'.

המבקש צריך להתמודד עם המחלקות השונות בקונסוליה הצרפתית בישראל, עם בעיות תקשורת ושפה מול הפקידים, עם חוסר שיתוף פעולה או עזרה בהשגת ניירת מצד הקונסוליה הצרפתית. בדרך כלל, המבקש נאלץ להתמודד עם הרשויות הצרפתיות לצורך הוצאת ניירת בשפה שהוא אינו דובר, מול משרדי ממשלה או עירייה ועם בירוקרטיה שאיננו מכיר.

לכן, לפני שמתחילים, כדאי לברר האם אכן קיימת עדין זכאות לחידוש האזרחות הצרפתית המבוקשת או שעברה תקופת ההתיישנות. זאת לאור העובדה כי לרוב ילידי ישראל המבקשים את האזרחות הצרפתית מדובר בזכאות בהורשה וכי זכאות זו מתיישנת לאחר כ-50 שנה.

עו"ד ג'ולי דניאל.
עו"ד ג'ולי דניאל

מי זכאי לדרכון צרפתי?

• אם הנכם ילידי ישראל של הורה אחד לפחות שהחזיק באזרחותו הצרפתית או בדרכון צרפתי בעבר וזאת לפני שנולדתם או בהיותכם קטינים ובתנאי כי לא עברו 50 שנה מאז החזקה האחרונה באזרחות הצרפתית. במקרה זה בודקים מהו תוקפו של המסמך החדש ביותר המעיד על חזקת האזרחות.
• אם אחד מהוריכם התאזרח לצרפתי בהיותכם קטינים.
• אם נולדתם בצרפת או אלג'יר להורה שגם כן נולד בצרפת או אלג'יר.
• אם נולדתם בצרפת או אלג'יר מהורים זרים אשר הגישו לטובתכם הצהרה בהיותכם קטינים בכדי שתקבלו את הזכאות לאזרחות צרפתית.

מה כדאי לעשות אם ברצונכם לחדש את זכאותכם לדרכון צרפתי?

לצורך חידוש זכאותכם לאזרחות צרפתית ולקבלת דרכון צרפתי כדאי בשלב הראשון לפנות לקונסוליה הכללית של צרפת בישראל בבקשה לרישום קונסולרי ועדכון מעמד אזרחי של ההורה הצרפתי (במידה וההורה הצרפתי הינו בין החיים). הסיבה לכך היא שהפוליטיקה של הקונסוליה הצרפתית בארץ היא לבדוק כי ההורה, מקור הזכאות, אכן החזיק לאחרונה באזרחותו והמשיך "להתנהג כצרפתי".

אם ההורה הצרפתי איננו בחיים אבל אם הוא דאג לרשום אתכם מול הרשויות בצרפת – בספר המשפחה שלו – תוכלו לחדש את רישומכם כצרפתים בקונסוליה ולבקש בשלב ראשון כרטיס קונסולרי. עם הכרטיס הזה, תוכלו לפנות למחלקת רישום אזרחי בקונסוליה הצרפתית ולעדכן את מעמדכם האזרחי – רישום נישואין, ילדים, גירושין ולבקש בעצם ספר משפחה צרפתי בו תרשמו את ילדיכם. בשני המקרים אתם נדרשים להגיש מסמכים רבים המעידים על זכאותכם לאזרחות צרפתית.

את המסמכים עליכם לבקש ממוסדות ממשלתיים בצרפת. אם אינכם רשומים כצאצאים של צרפתים או כזכאים מול הרשויות בצרפת או אם עבר זמן רב וההורה הצרפתי לא החזיק באזרחותו הצרפתית או לא חידש את דרכונו הצרפתי, אתם תדרשו לעבור הליך משפטי לאישור הזכאות.

ברוב המקרים, הקונסוליה הצרפתית בישראל דורשת מאזרחים ישראלים, ילידי הארץ, לעבור את ההליך המשפטי. ההליך הינו הליך המתנהל בבית המשפט לענייני אזרחות מול הרשם לענייני אזרחות בצרפת.

ההליך הינו בקשה לתעודה המעידה על אזרחות צרפתית. התעודה הינה פסק דין המאשר את זכאותכם ומפרט את הקשר וההורשה בינכם לבין מקור הזכאות. המסמך נקרא בצרפתית certificat de nationalite Francaise .

הליך זה מעביר את נטל ההוכחה אליכם, כאשר עליכם להוכיח בבית המשפט את זכאותכם לאזרחות צרפתית ואת הקשר המשפחתי ביניכם לבין ההורה הצרפתי. לאור העומס בבית המשפט לענייני אזרחות בצרפת, הליך זה הינו הליך ארוך במיוחד הלוקח כשנתיים וחצי מיום ההגשה עד לקבלת פסק דין המאשר את הזכאות.

בית המשפט לענייני אזרחות אליו שייכים הישראלים מעמיד דרישות גבוהות במיוחד מבחינת הצגת הניירת הצרפתית. לכן כדאי ורצוי להיעזר בעורך דין המתמחה בתחום האזרחות הצרפתית והדרכון הצרפתי.

הכתבה מאת עו"ד ג'ולי דניאל באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ג'ולי דניאל בשיתוף Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully