וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלימות כלכלית - כשאת מרוויחה יותר מבעלך

6.7.2017 / 7:52

גם נשות קריירה מצליחות, שמגיעות להישגים ומרוויחות יותר מבן הזוג, עלולות לסבול מאלימות כלכלית. חסימת כרטיסי אשראי, הסתרות והשפלות הם רק חלק ממה שהן חוות. על אלימות כלכלית – גם כשהאישה מרוויחה יותר - בכתבה הבאה

אישה עם כסף. ShutterStock
מרות שבחוץ הכל נראה מושלם, בבית המצב שונה לגמרי/ShutterStock

בעשורים האחרונים אנו רואים יותר ויותר נשים בעמדות ניהול בכירות בתעשייה, בבנקאות, בהייטק, באקדמיה ועוד. אותן נשים, שבחרו בקריירה מתגמלת, מגיעות לביסוס כלכלי איתן ולרמות הכנסה מכובדות מאוד.

אבל הרבה פעמים, למרות שבחוץ הכל נראה מושלם, בבית המצב שונה לגמרי, ודווקא כאשר הן מטפסות בסולם ההצלחות המקצועיות, במערכת הזוגית-משפחתית שלהן הן סובלות מבדידות, מניכור וממאבקי כוח. זה נושא שלא מרבים לדבר עליו – הרי אשת קריירה אמורה לככב גם בטריטוריה האישית שלה, ולא ייתכן שהיא תתלונן או לא תצליח לנהל מערכת זוגית למופת. כולם בטוחים שלה זה לא קורה.

שתיקות של שבועות, השפלות מילוליות, הסתרות ושקרים
היא הגיעה אלינו, לפרוליידי, מנהלת בכירה בחברה תעשייתית מובילה, אישה אצילית ומרשימה, לבושה בקפידה ובעלת מבט חודר. אחרי שסיפרה על עצמה, על הישגיה ועל ילדיה הנפלאים, הגענו לדבר על בן זוגה. היא תיארה מערכת יחסים קשה, עד כדי התנהגות פאסיבית-אגרסיבית ארוכת שנים של בן זוגה.

לפנייה אישית לקדמי ושות` משרד עורכי דין לחץ/י כאן

בני זוג רבים על כסף. ShutterStock
שתיקות וריחוק של שבועות, השפלות מילוליות, הסתרות ושקרים, חסימת כרטיס האשראי..."/ShutterStock

ביקשנו שתתאר איך היא חווה זאת, והיא ענתה: "שתיקות וריחוק של שבועות, השפלות מילוליות, הסתרות ושקרים, חסימת כרטיס האשראי...", "ומתי זה קורה?" והיא פירטה בכאב: "כשאני מבקשת ממנו את קוד האינטרנט לחשבון הבנק שלנו אחרי ששינה אותו שוב, כשהוא מסתיר את תלושי השכר שלו, כשהוא מתפרץ אחרי כל שופינג או בילוי עם הילדים, כשאני שואלת איך יכול להיות ששוב אין לנו כסף לחופשה לחו"ל. חוץ מזה הוא נעלם לשעות ולא אומר איפה הוא היה, אין אינטימיות בינינו חודשים רבים..." ואז, היא התנצלה: "לא נעים לי", היא אמרה, "אני מרוויחה כמה עשרות אלפי שקלים יותר מבעלי, הוא עוזר לי עם הילדים, מאפשר לי לעבוד המון שעות ולטוס לנסיעות עסקים בחו"ל".

מרגישות אשמות ומוותרות לבן הזוג

נשים רבות שמחזיקות בעמדות ניהול בכירות ובעלות קריירה מצליחה, מוצאות עצמן שבויות במלכודת האשמה. הן מרגישות שהן חייבות לבן הזוג במקום להבין שזוגיות היא שותפות של שניים שפועלים יחד למען מטרות משותפות. הן מנהלות עסקים, צוותים, עובדים ותקציבים עצומים, אך לחשבון הבנק שלהן אין להן כמעט הרשאה. הן לא מעורבות בקבלת ההחלטות על מה ואיך להשקיע את הכספים המשותפים.

זה מתחיל בחוסר זמן עקב שעות רבות בעבודה ובלי לשים לב, הן נותנות לבן הזוג אוטונומיה מוחלטת ושליטה על הכספים המשותפים וכך, לאט לאט ובצורה שקטה ומתונה, הן הופכות למדוכאות מבית. אחרי יום עבודה הן חוזרות לביתן, שבהחלט לא מהווה מבצרן הבטוח והטוב אלא זירת קרבות של אגו, כוח ומאבקי שליטה, ומכיוון שהם מרגישות אשמה על כך שהן בחרו לפתח קריירה מצליחה, הן מוותרות. הן מרגישות חייבות ומשלמות מחיר כבד של דיכוי כלכלי, נפשי ורוחני, שמחזיר לבן הזוג את השליטה והניהול. כך יורד הביטחון העצמי שלהן והן הופכות להיות קורבן להצלחותיהן.

גם נשים חזקות זקוקות לעזרה כדי לצאת ממערכת יחסים אלימה כלכלית

לא תמיד קל להן לקום ולעזוב. יש לא מעט נשים מצליחות ומובילות שנמצאות במעמד סוציואקונומי גבוה, שדווקא להן קשה יותר לעשות זאת כי כל שינוי עלול לזעזע את האימפריה שהן בנו. "איך אפשר לפרק את החבילה? יש לי משרה על הראש ואין מי שיחליף אותי בעבודה!", הן אומרות. לכן, נשים שרוצות לעשות צעד אחרי שנים של דיכוי צריכות עזרה, תמיכה והכוונה מקצועית. מדובר כאן בהחלטות רגישות ואישיות. יש ילדים ומשפחה, רכוש ובית שנבנה.

שלא כמו בישיבות הנהלה שאפשר לחתוך עניינים ולחרוץ דינים, כאן כל אישה זקוקה למשענת הנכונה כדי להרגיש בטוחה בצעד הכי משמעותי בחייה. היא בעצם לוקחת החלטה לשים את עצמה במרכז, כאחראית ומנהיגה. היא מחליטה לעצור את מעגל האלימות השקט והפאסיבי שעולה לה לעיתים קרובות בבריאותה, ולראות לנגד עיניה את אושרה, את הדוגמה האישית שהיא נותנת לילדיה ואת העצמאות שהיא זכאית לה מעצם היותה אדם חופשי בחברה מתפתחת. ואז היא מוצאת את עצמה לבד. היא לא תמיד מקבלת את תמיכת המשפחה המורחבת, הילדים נשברים - כל זה פועל לרעתה אם אין לה תמיכה מהאנשים הנכונים.

אין אישה שלא חווה קושי ומשבר בצעד משמעותי זה. כדי לפרק תא משפחתי ולשנות סדרי עולם נדרשת יכולת מנהיגות, כזו שתאפשר לך לקחת אחריות על עצמאותך הכלכלית, הנפשית והרוחנית. אל תעברי את זה לבד. מניסיוננו, בפרוליידי אנו יודעים כי מעבר לעניינים המשפטיים, תהליך הגירושין דורש תמיכה ועזרה רגשית – במיוחד כשמדובר בגירושין מבן זוג אלים כלכלית. הצוות שלנו כולל יועצים שיכולים לתמוך בך ובילדייך בתהליך הגירושין, כמו עורכי דין, כלכלנים, פסיכולוגים ומנחי סדנאות להעצמה נשית.

חשוב לנו שתדעי שהמאמר הזה לא נועד לעודד מחשבות והתלבטויות על עזיבה וגירושין. הוא מיועד לסייע לנשים שכבר קיבלו את החלטה לעזוב ולא יודעות כיצד לעשות זאת נכון, שאין להן את התמיכה הראויה ולא יודעות איך להניע את התהליך בצורה מדויקת ומכילה לכל הצדדים.

הכתבה מאת עו"ד רוני קדמי באדיבות אתר עורכי דין LawGuide


*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רוני קדמי בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully