וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד להתנהל בחקירה משטרתית? – עשרת כללי ברזל

10.7.2017 / 8:42

הוזמנת לחקירה? במאמר זה תוכל לקבל מושגים בסיסים שיסייעו לך במעצר הראשוני וישמשו אבני דרך בהתנהלות מול גורמי האכיפה השונים - משטרה, רשויות המס, איכות הסביבה ועוד

חשיפת רשת מאורגנת לעסקי הימורים בלתי חוקיים שפעלה בירושלים. פברואר 2017. חטיבת דובר המשטרה
חשיפת רשת מאורגנת לעסקי הימורים בלתי חוקיים שפעלה בירושלים. פברואר 2017/חטיבת דובר המשטרה

1. זימון כעד או כחשוד?

קיימים שני "מסלולי הגעה" לתחנה המשטרה: "המסלול הירוק" בזימון בעל פה או בכתב, או "המסלול האדום" הגעה בניידת לצורך עיכוב או מעצר בהמשך. ברוב המקרים חוקר המזמן אדם לחקירה אינו מיידע את המוזמן לאיזו מטרה הוא מוזמן ובאיזו עבירה הוא נחשד. האם הוא מוזמן כעד? האם הוא חשוד? על כן מומלץ לאדם המקבל שיחה כזו לנסות ולהבין עד כמה שניתן מהחוקר מה פשר הזמנתו וכן לאיזו יחידה הוא מוזמן. קיימת חובת התייצבות לחקירה. במידה ולא תגיע לחקירה תשלח ניידת לאסוף אותך או יוצא נגדך צו הבאה מבית משפט.

2. ההבדל בין עיכוב למעצר

בסמכות שוטר לעכב אדם החשוד בביצוע עבירה לצורך בירור זהותו מקום מגוריו או למטרת חקירה. עיכוב לפרק זמן סביר ולא יותר מ-3 שעות, בסמכות קצין ממונה להאריך את העיכוב ב-3 שעות נוספות במידה ומדובר במספר מעורבים. שוטר מוסמך לעכב אדם שהיה עד לביצוע עבירה, העיכוב מתבצע על מנת לגבות ממנו הודעה על האירוע, כמוכן בסמכות שוטר לעכב כלי רכב לשם ביצוע חיפוש ברכב ולתפוס חפצים שהיו ברכב.

מעצר פירושו שלילת חירותו של אדם לפני שהורשע בדין ונמצא אשם, מטרת המעצר למנוע שיבוש הליכי חקירה ומניעת סכנה לציבור. נעמוד על שלבי המעצר בהמשך.

לפנייה ישירה לעו"ד משה בן יקר לחץ/י כאן

3. חיפוש ללא צו? חיפוש עם צו בית משפט?

החיפוש יכול להתבצע ללא צו חיפוש במקרים בהם יש לשוטר יסוד סביר להניח שמבצעים שם עבירה מסוג פשע או פשע בוצע שם זה מקרוב או מתלונן פונה למשטרה לעזרה או מרדף משטרתי אחרי אדם המתחמק ממעצר. חיפוש בצו מטעם בית משפט השלום או המחוזי יינתן על מנת להביא חפץ לצורך חקירה.

4. התייעצות ראשונית עם עורך דין המומחה בתחום הפלילי

לאחר הטלפון מהחוקר מיד אתה מבין שאתה נכנס ל"כללי משחק" שונים ועל כן השיחה הבאה שלך תהיה לעורך דין מקצועי העוסק בתחום הפלילי וזאת בטרם התייצבותך בתחנת המשטרה. עורך דין מנוסה אמור להכין אותך לחקירה וללוות אותך בהליכי החקירה העתידיים השונים במידה וקיימים כאלה. עורך דין אינו מורשה להיות נוכח עם הנחקר בחקירה ולכן החשיבות בהכנת הנחקר לחקירה.

5. התנהלות בחדר החקירות

החקירה החלה כבר בשיחת הזימון הראשונית של החוקר ועל כן אין לספק פרטים בטרם התייצבותך בתחנה. עם הגעתך לתחנה תשב מול חוקר שיגבה ממך עדות או שיחקור אותך באזהרה (חובת אזהרה קיימת כאשר אדם חשוד בביצוע עבירה) בהתאם להתפתחות חקירתך. החוקר יקליד את השיחה בינכם ובסופה תתבקש לחתום , יש לקרוא בעיון את ההודעה עליה אתה חותם ואם יש רישום שגוי או לא מובן להתעקש לשנות את הכתוב או להוסיף תגובה מטעמך. החקירה מצולמת ובמקרים מסוימים מסייעת להגנתך.

משרדי להב 433, לוד. ינואר 2017. טליה קדוש
משרדי להב 433, לוד. ינואר 2017/טליה קדוש

6. חשוב להיות ממוקד ולא להתפזר

במהלך החקירה ייתכן וחוקר אחר ייכנס לחדר וישאל שאלות גם כן או יהיה נוכח בלבד במטרה להלחיץ. במידה והחוקר משתמש במילות גנאי, הקנטה, צרחות או צעקות, איומים, התקרבות פיזית וכניסה למרחב האישי שלך, תעיר על כך ושיירשם בהודעה שלך, כמוכן רצוי שהעורך דין המייצג אותך במעצר ידע על כך.

שים לב ייתכן ותשאל במהלך החקירה מספר שאלות בשינוי תחבירי כזה או אחר על מנת ליצור בלבול או הסחה, חשוב להיות ממוקד ולא להתפזר. בנוסף קיימים מספר פעולות חקירה שיכול ויינקטו כבר ביום החקירה הראשוני כגון: לקיחת טביעות אצבע, מסדר זיהוי, מסדר תמונות, עימות, חיפוש בטלפון הסלולרי, שחזור, ועוד.

7. מתי להשתמש בזכות השתיקה?

חשוב לדעת כי לחשוד עומדת זכות השתיקה אך זכות השתיקה היא "חרב פיפיות", כלומר התנהגות שעלולה להביא לתוצאה הפוכה ועלולה לחזק את ראיות התביעה כנגדך, על כן חשוב וקריטי להתייעץ עם עו"ד המומחה בתחום הפלילי בטרם קבלת החלטה על שימוש בזכות זו.

עורך הדין משה בן יקר.
עו"ד משה בן יקר

8. תנאי השחרור בתום החקירה
בתום החקירה בסמכות הקצין הממונה בתחנה להחליט על תנאי השחרור - מעצר בית, ערבות, התייצבות בתחנה, או הארכת מעצר והבאה בפני שופט מעצרים תורן בבית המשפט, ואז השופט ידון בהארכת המעצר או השחרור. חשוד בגיר יובא בפני שופט מעצרים תוך 24 שעות במידה ומדובר בחשוד קטין מתחת לגיל 18 יובא בפני שופט נוער תוך 12 שעות.
במידה ושופט מעצרים האריך את המעצר, ימי מעצר אלה (עד להגשת כתב אישום באם יוגש) מכונים: "מעצר ימים" - ימי מעצר לצורכי חקירה, מניעת שיבוש חקירה על ידי החשוד או חשש מאי התייצבות או מסוכנות.

9. הגשת כתב אישום

החל מהגשת כתב האישום, החשוד משנה סטטוס מ"חשוד" ל"נאשם", ימי מעצר אלה מכונים "מעצר עד תום ההליכים". מעצר עד תום ההליך המשפטי בו הנאשם נמצא תחת סורג ובריח או במעצר בית. מעצר עד תום ההליכים הינו לצורך מניעת שבוש הליכי המשפט על ידי הנאשם או מניעת המלטות או מניעת פגיעה בחיי אדם או פגיעה בביטחון המדינה.

10. חזקת החפות
אדם הוא בגדר זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו מעל לכל ספק סביר. חשוב שתעמוד על זכויותיך במהלך החקירה זהו שלב קריטי שישפיע על מהלך המשפט , זכור תמיד כי קיימים חפים מפשע שהורשעו לשווא.

הכתבה מאת עו"ד משה בן יקר באדיבות אתר LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד משה בן יקר בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully