וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלמת נכסים בגירושין: איך ניתן להגן על הזכויות ברכוש?

10.7.2017 / 9:51

במסגרת הליך גירושין נקבעת חלוקת הרכוש שנצבר בשנות הנישואין בין בני הזוג. מה קורה אם אחד הצדדים מנסה להבריח נכסים או להסתירם לפני או במהלך הגירושין, כך שלא יחולקו במסגרת הסדר הגירושין? איך אפשר לגלות העלמת נכסים ומהם הכלים המשפטיים למניעת ההברחה?

זוג נשוי רב על בית. ShutterStock
זוג נשוי רב על בית/ShutterStock

סוגיות מורכבות וקשות עולות להכרעה כאשר בני זוג מחליטים לפרק את החבילה ולהתגרש. למשל, החלטות לגבי הילדים המשותפים בהליך גירושין, כיצד לקבוע את המשמורת, מה יהיו זמני השהות עם הילדים ומה יהיה גובה דמי המזונות.

אחד הנושאים בעלי המשקל הגדול ביותר וההשלכות הרבות ביותר על ההווה ועל העתיד בהליך גירושין, הוא ענייו חלוקת הרכוש. אם בין בני הזוג קיים הסכם ממון או שהם מסכימים על אופן חלוקת הרכוש שצברו יחדיו בשנות הנישואין, ולפעמים אף קודם לכן, למרות מורכבותו של הנושא, יוכלו הצדדים להגיע באופן פשוט להסדר חלוקה הוגן.

אולם מה קורה במצבים שבהם עולה החשד כי אחד מבני הזוג מעלים נכסים? מדוע אנשים רבים מעלימים רכוש במסגרת הליך הגירושין או לפניו? ומה אפשר לעשות לאחר שהחשד מתגלה כמציאות?

אילו נכסים מעלימים במסגרת הליך גירושין, ומהן הסיבות להברחת הרכוש?

תביעה רכושית בגירושין היא אחת התביעות השכיחות המוגשות לבתי המשפט לענייני משפחה או לבתי הדין הרבניים, לצורך הכרעה לגבי חלוקת הרכוש והנכסים המשותפים בין בני הזוג. לעתים במסגרת התביעה מתגלה או מתעורר חשד כי לא כל הנכסים דווחו במלואם, או כי אחד מבני הזוג - ולעתים אף שניהם - מנסה להעלים נכסים מסוימים מידיעתם של בן הזוג והערכאה המשפטית אשר דנה בהליך החלוקה.

לאיתור עורך דין בתחום גירושין וחלוקת רכוש לחץ/י כאן

הסתרת הרכוש מתבצעת במטרה שלא לחלוק באותו רכוש עם בן הזוג במסגרת הגירושין. בין שמדובר בחשבונות בנק, בקצבאות, בגמלאות, בכספי ירושה, בהשקעות, בנכסי נדל"ן, בנכסים נזילים ועוד - העלמת הרכוש נועדה לשמור את הרכוש בידיו של אחד מבני הזוג בלבד ולא לחלקו בין שני הצדדים, וזאת בניגוד להוראות החוק.

ישנן דרכים רבות ומגוונות להעלמת נכסים. אחת מהדרכים השכיחות, לדוגמה, היא להעביר נכסים כגון חשבונות, דירות וחפצים על שמם של קרובי משפחה. דוגמה אחרת היא פתיחת חשבון בנק נפרד או העברת כספים אל חשבון זר בחו"ל, אשר נפתח רק על ידי אחד מבני הזוג.

הסכם ממון. ShutterStock
מאחר שבני הזוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, אופן חלוקת הרכוש ביניהם נקבע על פי חוק יחסי ממון/ShutterStock

פתח חשבון בנק על שמה של אחותו: כך הבריח הבעל נכסים מאשתו

בתביעה רכושית לאיזון משאבים שהגישו בני זוג במסגרת הליך הגירושין ביניהם זה כנגד זה, טענו שני הצדדים, כל אחד בתורו, כי הצד השני העלים נכסים, כדי שלא ייחשבו חלק מהרכוש המשותף ולא יהיה צורך לחלק אותם.

מאחר שבני הזוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון, אופן חלוקת הרכוש ביניהם נקבע על פי חוק יחסי ממון, במסגרת הסדר איזון משאבים. הסדר זה נועד להפריד ולחלק את הרכוש והנכסים שצברו בני הזוג בתקופת הנישואין עד למועד הפרידה.
במהלך המשפט התברר כי הבעל אכן העלים נכסים מאשתו, באמצעות העברת כספים לחשבון בנק שפתח על שמה של אחותו במשך תקופה ארוכה. כדי שזכויות האישה בחלוקת הרכוש לא יקופחו, קבע בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון כי חשבון הבנק על שמה של האחות ייחשב לחשבונו הפרטי של הבעל, לצורך הסדר איזון המשאבים בין בני הזוג.
כלומר, בית המשפט קבע כי האישה זכאית למחצית מהסכום שהופקד לחשבון הבנק. נוסף על כך, מכיוון שתביעתה של האישה התקבלה, הבעל חויב בתשלום הוצאות המשפט ובעלויות שכר טרחת עורכי הדין בסכום כולל של 20 אלף שקלים.

מהם הצעדים המשפטיים שניתן לבצע במקרה של הברחת נכסים?

בן זוג אשר חושד כי הצד השני מעלים נכסים, אם במהלך הנישואין ואם במסגרת הליך גירושין, כדאי שיאסוף כמה שיותר מידע ומסמכים רלוונטיים על הרכוש והנכסים המשותפים.
לאחר מכן חשוב לפנות באופן מיידי לבית המשפט לענייני משפחה, אשר בסמכותו לדרוש ממי שנחשד בהעלמת נכסים תצהיר על מלוא רכושו ועל הפעולות הפיננסיות שביצע בתקופת זמן מסוימת.

ניתן להגיש בקשה לעיקול, אשר אם תתקבל יוטל צו עיקול על מחצית מרכושו של בן הזוג, עד שייקבע באופן סופי על ידי בית המשפט אופן חלוקת הרכוש. זאת נוסף על צווי מניעה נוספים שיכולים למנוע מבן הזוג לבצע פעולות בנכסים מבלי לקבל את הסכמתו של הצד השני.

הכתבה באדיבות אתר lawguide

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully