וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד משפיע רישום פלילי על איכות החיים ואיך למחוק אותו?

18.7.2017 / 9:24

כל אזרח עלול למצוא עצמו נחקר במהלך חייו במשטרה בנסיבות כאלה ואחרות. חקירה משטרתית משאירה רישום פלילי שעלול לפגוע בסיכויים להתקבל לעבודות מסוימות, לקבל ויזה למדינות כמו ארצות הברית, להוציא רישיון לנשק, לעבור סיווגים ביטחוניים למשרות ציבוריות ועוד

טביעת אצבעות. ShutterStock
טביעת אצבעות/ShutterStock

מהו רישום פלילי?

חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים קובע כי על משטרת ישראל לנהל מרשם לגבי כל אדם שניתנה לגביו הרשעה או החלטה אחרת. למעשה, המרשם הפלילי מכיל שני סוגי רישומים:

רישום הרשעות- מדובר ברישום של הרשעות ועונשים שקיבל אדם מבית המשפט.

מרשם פלילי- זהו למעשה רישום המכיל תיעוד של תיקים סגורים, קרי, תיקים שנסגרו מעילה של חוסר ראיות או לחלופין העדר עניין לציבור. וכן תיקים שמצויים בהליך בירור בין אם מדובר בשלב חקירתי ובין אם מדובר בתיק המתנהל בפני בית המשפט (מב"ד).

לפנייה ישירה לעו"ד חזי כהן לחץ/י כאן

"כי אדם אין צדיק בארץ שיעשה טוב ולא יחטא"

המחוקק הכיר בעובדה כי לא נכון, לא ראוי ולא צודק שעברו של אדם ירדוף אותו לעולם. לפיכך, החוק קובע מגדיר בתוכו שתי תקופות לרישום הפלילי, תקופת התיישנות ותקופת מחיקה.

תקופת ההתיישנות ותקופת המחיקה של רישום פלילי תלויה בשאלה אם מדובר בבגיר או קטין וכן בעונש שהוטל בגזר הדין.
לעניין תיקים סגורים, יש לשים לב כי בתיקים סגורים מדובר במרשם פנימי של המשטרה ומשכך אין תקופת התיישנות ותקופת מחיקה לרישום תיקים סגורים, דבר העלול לפגוע באופן משמעותי במי שירצה להתקבל לעבודות מסוימות, לקבל ויזה למדינות כמו ארצות הברית, להוציא רישיון לנשק, לעבור סיווגים ביטחוניים למשרות ציבוריות ועוד.

נשיא המדינה ראובן ריבלין. ראובן קסטרו
הדרך היחידה למחוק את הרישום לפני תום תקופת המחיקה הינה בפניה לנשיא המדינה בבקשת חנינה/ראובן קסטרו

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?

לגבי הרשעה פלילית, קרי, רישום שנוצר כתוצאה מהרשעה של אדם בבית המשפט, הדרך היחידה למחוק את הרישום לפני תום תקופת המחיקה הינה בפניה לנשיא המדינה בבקשת חנינה במסגרתה אנו מבקשים למחוק את הרישום הפלילי.
כאשר מדובר בתיקים סגורים, קרי, תיקים שנסגרו מחוסר ראיות או העדר עניין לציבור, ניתן לפנות בבקשה לשינוי עילת סגירה במסגרתה מבקשים מהגורם שסגר את התיק לשנות את עילת הסגירה לעילה של חוסר אשמה, דבר אשר יוביל לתוצאה של מחיקת הרישום הפלילי בענייננו.

בנוסף, ישנה אפשרות לפנות למדור מידע פלילי של משטרת ישראל שתפקידו לבחון אפשרות למחיקת תיקים סגורים הרשומים כנגד אזרחים.

מהי תקופת התיישנות?

כאשר מדובר בעונש של עד שנת מאסר אחת בפועל, תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה.

כאשר מדובר בעונש של עד חמש שנות מאסר בפועל, תקופת ההתיישנות הינה 10 שנים בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה וכאשר מדובר בקטין, תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה.

כאשר מדובר בעונש העולה על חמש שנות מאסר בפועל, תקופת ההתיישנות הינה כפל תקופת המאסר אולם פרק זמן ההתיישנות לא יעלה על 15 שנים וזאת בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה. אולם כשמדובר בקטין, תקופת ההתיישנות הינה 10 שנים בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה.

כאשר מדובר בעונש של עד שלוש שנות מאסר בפועל, תקופה זו רלוונטית רק לגבי קטינים ותקופת ההתיישנות הינה 5 שנים בנוסף לתקופת המאסר שהוטלה.

כאשר מדובר בעונשים אחרים שלא כוללים רכיב של מאסר בפועל, לגבי בגיר תקופת ההתיישנות הינה 7 שנים ואילו לגבי קטין תקופת ההתיישנות הינה 3 שנים.

עו"ד חזי כהן.
עו"ד חזי כהן

מהי תקופת המחיקה?

לאחר תום תקופת ההתיישנות מתחילה להימנות תקופת המחיקה, תקופת המחיקה מהווה למעשה 10 שנים מתום תקופת ההתיישנות, בתום תקופת המחיקה התוצאה היא שהרישום הפלילי נמחק מגיליון ההרשעות והמידע שנמחק יכול להיות חשוף לעיונם של מספר גורמים מצומצם ביותר הקבוע בחוק.

חשוב לדעת כי למרות שהכלל הוא תקופת מחיקה של 10 שנים, עדיין קיימים חריגים המאפשרים את מחיקת הרישום הפלילי בטרם 10 השנים.

חשיבות מחיקת הרישום פלילי

מקרה לדוגמא בו טיפל משרדנו, הוא מקרה של עובד בכיר במשרד ממשלתי שנחקר בעברו הרחוק בגין עבירה פלילית חמורה ביותר אולם בסופו של יום התיק נגדו נסגר מחוסר ראיות. על אף שחלפו שנים רבות (20 שנה), הרישום בעניינו מנע ממנו לזכות במכרזים לתפקידים ניהוליים ובכך נפגע קידומו האישי והתעסוקתי.

לאחר בחינת המצב המשפטי, משרדנו הגיש בקשה דחופה ומנומקת למדור מידע פלילי במשטרת ישראל למחיקת הרישום הפלילי בעניינו של הלקוח, ובסופו של יום הוחלט למחוק את הרישום הפלילי בעניינו, דבר שהוביל למחיקת הרישום וזכייתו של הלקוח במכרז לתפקיד ניהולי אליו התמודד זמן רב.

למשרדנו ניסיון רב והצלחות רבות במחיקת רישום פלילי, עובדה שהובילה את לקוחות המשרד להתקבל למוסדות יוקרתיים ועבודות נחשקות. במשרדנו תזכו למענה איכותי, מקצועי ומהיר 24/7.

הכתבה מאת עו"ד חזי כהן באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד חזי כהן בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully