וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך פלילי בגלל סגירת מרפסת - באילו מקרים?

16.8.2017 / 7:02

"זו רק סגירת מרפסת" אומרים לעצמם רבים שמוזמנים לבירור על ידי גורמי אכיפה בוועדות המקומיות, או "רק משפחתון קטן שנפתח בבית, מה כבר יקרה". גם אם נוטים לייחס חשיבות מועטה להליכים שכאלה, במרבית המקרים יש להם השלכות קשות

פרגולת עץ. Jacek Jasinski, ShutterStock
עבירות תכנון ובנייה הן מגוון של עבירות שנוגעות לבנייה ושימוש במקרקעין ללא היתר כדין/ShutterStock, Jacek Jasinski

פרסומים שונים מעת לעת הנוגעים להקלה בתנאים לקבלת אישורים ופטור מאישורים, מביאים גם הם להיעדר בדיקה מדוקדקת בנוגע לעבודות הפטורות, ובמקום להקל גורמים להחמרת מצבם של רבים. יתרה מכך, בחודשים הקרובים תיכנס לתוקפה רפורמה שבמהותה דווקא צפויה להחמיר בענישה.

למעשה, מדובר בהליכים פליליים לכל דבר. חקירה מול מפקח בוועדה המקומית דומה בהשלכותיה לחקירה משטרתית. הדברים שאתם מוסרים במהלכה מתועדים ועלולים להוות בסיס לכתב אישום עתידי. העמדה לדין בבית משפט היא עניין נפוץ וטומנת בחובה חשש לענישה מוחשית וכן הרשעה פלילית לכל דבר ועניין. לצד קנסות שיכולים להאמיר לעשרות אלפי שקלים ומעבר לכך, במקרים חמורים מטילים בתי המשפט עונשי מאסר לריצוי בעבודות שירות ואף מאסר בפועל.

דווקא העובדה שרבים מהחשודים והנאשמים הם אנשים נורמטיביים לחלוטין - בעלי בתים או שוכרים, אקדמאיים, עובדי מדינה, בעלי מקצועות חופשיים, משרתי צה"ל או משטרה וכיוצ"ב, מביאה לעיתים לטעויות קריטיות שעיקרן נובע מאי היכרות עם ההליכים ומשמעויותיהם.

לפנייה ישירה לעו"ד יובל קגן לחץ/י כאן

פרגולות.
בנייה יכולה להיות כל תוספת למבנה שכרוכה באישור - כמו בניית פרגולה שמאפייניה שונים מזו שאינה כרוכה באישור

טעויות אלה ממשיכות גם בשלבים מתקדמים של ההליך שבהם נשלחים לחשודים מכתבים ופניות שטיפול נבון ומקצועי יכול למנוע פתיחתם של הליכים פליליים. למשל, ניסיון להסדרת הבנייה, הסרת המחדלים, הצעות להסדר מותנה ועוד.

עבירות תכנון ובנייה הן מגוון של עבירות שנוגעות לבנייה ושימוש במקרקעין ללא היתר כדין, כשמי שאחראי על האכיפה הוא גורמי הפיקוח בוועדות התכנון והבנייה המקומיות או המחוזיות. בנייה יכולה להיות תוספת למבנה שכרוכה באישור, בניית פרגולה שמאפייניה שונים מזו שאינה כרוכה באישור, הוספת כניסה נוספת ולמעשה כל תוספת שחורגת מההיתר שניתן כשנבנה המבנה. מה יכול להיחשב כבנייה? אפילו "מרקיזה" שמתקין בעל בית קפה מעל המדרכה שצמודה לבית העסק.

שימוש יכול להיות כל שימוש שנעשה בנכס אשר שונה מהייעוד המקורי שאושר. למשל, מבנה שאושר כבית מגורים ומשמש במקביל כעסק מסחרי, דירה שמפוצלת על ידי בעליה למספר דירות או פתיחת עסק שייעודו שונה ממה שהוגדר לנכס.
מדיניות אכיפה מחמירה נוגעת גם לכל שנוגע לשימוש במקרקעין שמהווים שטח ציבורי, גם אם מדובר בשימוש מינורי יחסית, דוגמת שתילת צמחים בשטח פתוח שצמוד לגינה פרטית, דק עץ שמותקן לרווחת השכנים או הצבת שולחנות וכסאות בסמוך למקום העסק. בתי המשפט השונים מפרשים את המונח "שימוש" בצורה מרחיבה למדיי ולא מתחייב שהמחזיק בנכס יעשה שימוש של ממש.

החוק מכיר באחריות הבעלים כמובן, אך גם שוכר שעושה שימוש בנכס - דירה, בית או מגרש, בניגוד לשימוש שאושר ומותר, עלול למצוא את עצמו כחשוד ובהמשך כנאשם בתיק תכנון ובנייה.

אודות ההשלכות האפשריות של ניהול הליך פלילי קשה להכביר במילים. הרשעה פלילית כשלעצמה עלולה להביא להשלכות בעניינם של רבים שעיסוקם תלוי, בין השאר, בגיליונם הפלילי הנקי. במקרים רבים דוגמת עובדי ציבור, גם לעצם ניהול הליך פלילי במהותו עלולות להיות השלכות קשות.
אם כך, מה מומלץ לעשות? ראשית, בדומה לפתגם הנוגע להבדל שבין חכם לפיקח, תמיד מוצע שלא להיכנס לצרה מלכתחילה. עצה זו נוגעת לבעלים ולשוכרים כאחד. בעת ביצוע עבודת בנייה מכל סוג שהוא מומלץ לוודא שהיא תואמת את ההיתר שמתאים לנכס או לחילופין כזו שאינה מצריכה היתר. זאת ניתן לעשות באופן עצמאי או באמצעות בעלי מקצוע. מקום בו נשקל שימוש שעלול להיות שונה מזה שמאושר לנכס, מוצע לבחון את הייעוד כפי שמאושר בוועדה המקומית בכל הנוגע לנכס עצמו ולאזור.

זיהיתם שגורמי הוועדה המקומית החלו בבירור או חקירה? פנו לקבלת יעוץ משפטי מתאים, החל בשלב מוקדם של סיור הפיקוח במקום וכמובן אם נקראתם לחקירה. כולם מכירים את המושג "כל מה שתאמרו יירשם ועלול לשמש נגדכם"? זה אכן המצב. לעיתים, האפשרות לשנות את קו ההגנה בשלב מאוחר יותר תימנע בשל דבריכם מול המפקח.

קיבלתם מכתב רשמי בנוגע לאפשרות שתועמדו לדין או הצעה להסדר מותנה בטרם הגשת כתב אישום? זו אולי ההזדמנות האחרונה לנסות ולמנוע את הליך ההעמדה לדין. כמובן שמקום בו הוגש כבר כתב אישום, מצבכם המשפטי מורכב הרבה יותר.

כיוון שמדובר בתחום משפטי שנוגע בכמה וכמה ענפי משפט - משפט פלילי, משפט מנהלי ודיני תכנון ובנייה, רצוי ומומלץ שתפנו לייעוץ וייצוג אצל עורך דין העוסק ומתמחה בתחומים אלה.

בכל מקרה, אל תאמרו לעצמכם "לי זה לא יקרה" ואל תטעו לחשוב שהוועדה לתכנון ובנייה הינה גוף של המועצה או העירייה. מדובר בגוף של אנשי מקצוע וממילא ההחלטות הנוגעות להעמדה לדין מתבצעות על ידי גורמים משפטיים שאינם קשורים בשיקול דעתם לוועדה או לנבחרי הציבור בעירייה או המועצה.

עורך דין יובל קגן עוסק בדיני תכנון ובנייה וכן במשפט פלילי ומשפט מנהלי. אין באמור לעיל ליצור הסתמכות מכל סוג שהוא או להחליף יעוץ משפטי מקצועי ופרטני. באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

עו"ד יובל קגן בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully