וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאונת דרכים בצבא: כיצד לקבל פיצויים מקסימליים?

9.8.2017 / 7:35

חיילים בצבא שנפגעו בתאונת דרכים יכולים לתבוע את חברת הביטוח או את משרד הביטחון. כדי לקבל את הפיצוי המרבי, רצוי להכיר את ההליכים האפשריים טרם הגשת התביעה

תאונה ברמת הגולן: רכב סיור צבאי התהפך במהלך סיור, חייל נהרג. נתן בנשימול, כבאות חילוץ והצלה גליל גולן,
תאונה ברמת הגולן: רכב סיור צבאי התהפך במהלך סיור, חייל נהרג/נתן בנשימול, כבאות חילוץ והצלה גליל גולן

חיילים אשר נפגעים בתאונת דרכים בזמן השירות הצבאי ניצבים בפני דילמה, עליהם לבחור בין הגשת תביעה נגד חברת הביטוח (לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים) לבין הגשת תביעה לקצין התגמולים של משרד הביטחון. רוב החיילים כלל אינם יודעים שיש להם אפשרות בחירה וכמו רוב האזרחים, לחיילים אין את הידע המשפטי הנדרש כדי להשוות בין שתי האפשרויות הללו והגורמים הנתבעים מנצלים זאת לטובתם.

לא ניתן לתבוע בשני המסלולים ויש לבחור גורם אחד בלבד – משרד הביטחון או חברת הביטוח. אך יש לדעת כי מי שתבע את חברת הביטוח וקיבל פיצוי כספי אינו יוכל לחזור מבחירתו ולתבוע את משרד הביטחון, גם אם יחמיר מצבו הבריאותי וגם אם הוא אינו מסופק מהפיצוי שקיבל.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

יש לציין שכל חייל שנפגע בתאונת דרכים בדרך לבסיס או ממנו או בבסיס עצמו יכול להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, לרבות אנשי קבע וחיילי מילואים. עם זאת, במקרה שהתאונה חלה במהלך חופשה מהצבא רק חיילי סדיר יכולים לתבוע את משרד הביטחון ואילו אנשי קבע וחיילי מילואים יכולים להגיש תביעה רק נגד חברת הביטוח. כך גם בחבלה אחרת שאינה ארעה בתאונת דרכים, חייל סדיר בחופשה יכול לתבוע את משרד הביטחון, לעומת אנשי קבע וחיילי מילואים שיכולים לתבוע רק את הגורמים הרלוונטיים לאירוע.

רכב צה"לי רביעי שהתהפך בשבוע האחרון בקבטיה במהלך מבצע מעצרים. דצמבר 2013. מערכת וואלה! NEWS
רכב צה"לי רביעי שהתהפך בשבוע האחרון בקבטיה במהלך מבצע מעצרים. דצמבר 2013/מערכת וואלה! NEWS

תביעת חברת הביטוח מקנה פיצוי כספי ודאי

יש לא מעט יתרונות בתביעה של חברת הביטוח לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. תחילה, התובע אינו נדרש להוכיח מי גרם לתאונה. משכך, התובע זכאי לפיצוי כספי חד פעמי מבלי לעסוק בסוגית האשמה. זאת לעומת חוק הנכים שלפיו צריך להוכיח קשר סיבתי בין המצב הרפואי לבין התאונה.

כמו כן, קבלת הפיצוי מחברת הביטוח אינו מותנה בנכות צמיתה, אך אם ישנה פציעה חמורה ונכות צמיתה התובע יוכל לקבל פיצוי כספי גבוה. בניגוד לכך, לפי חוק הנכים ללא אחוזי נכות הגבוהים מ-10% כלל אין זכאות לפיצוי כספי. יתרה מזאת, אם פציעתו של התובע נגרמה בשל עבירה על החוק, כמו מהירות מופרזת או לקיחת הרכב ללא רשות, קצין התגמולים יכול לדחות את התביעה.

אחוזי נכות של משרד הביטחון מוכרים לכל החיים

אף על פי שבתביעה נגד משרד הביטחון הפיצוי אינו גבוה כמו שהוא יכול להיות בתביעה נגד חברת הביטוח, היתרון הבולט ביותר הוא הכרה לכל החיים, אשר מאפשרת לתובע להגדיל את אחוזי הנכות בגין החמרה של המצב הרפואי.

נוסף על כך, לפי חוק הנכים, אגף השיקום של צה"ל אחראי על הוצאות הטיפול והשיקום של התובע, ומשכך במשך כל חייו התובע זכאי להטבות כמו מימון טיפולים רפואיים, הנחה במסים ועזרה בסבסוד לימודים. כמו כן, בתביעה נגד חברת הביטוח גובה הפיצוי מותנה בשכר החודשי של התובע טרם התאונה ובתביעה נגד משרד הביטחון סכומי הפיצויים זהם לכל הנפגעים ללא קשר לשכרו של התובע לפני הפגיעה.

בהשוואה בין היתרונות לחסרונות הקיימים בכל אפשרות תביעה, ניתן להסיק כי משרד הביטחון מקנה כיסוי טוב יותר וככל שהפגיעה קשה יותר משתלם יותר לתבוע את משרד הביטחון. אך במקרים שבהם הפגיעה קלה ולא השאירה נכות צמיתה, ואם מסתמן כי לא תהייה החמרה של המצב הרפואי בעתיד, נראה שעדיף לתבוע את חברת הביטוח ולקבל פיצוי כספי חד פעמי. כך גם במקרים שהתאונה התרחשה בשל התנהגות רעה של התובע.

הסכם פשרה בין חברת הביטוח למשרד הביטחון

ישנם מקרים שבהם שתי האפשרויות נפגשות ואז מתעוררת בעיה. תהליך התביעה נגד משרד הביטחון מתחיל באבחון המצב הרפואי ובטיפולו מול הוועדות הרפואיות של הצבא. לאחר קבלת ההערכה הרפואית החייל רשאי לפנות לחברה המבטחת ולבדוק את סכום הפיצויים שאליה יהיה זכאי אם יגיש נגדה תביעה.

לפי סעיף 36 לחוק הנכים על החייל לסיים את התביעה נגד משרד הביטחון לפני שהוא פונה לחברת הביטוח, אך אותו הסעיף קובע גם שאם שני הגורמים – משרד הביטחון והחברה המבטחת, הגיעו להסכם פשרה, סכום הפיצוי שיקבל החייל לא יכול להיות גבוה יותר מהסכום שעליו הם הסכימו.

זאת אומרת שחברת הביטוח ומשרד הביטחון מגיעים להסכם ללא ידיעתו של החייל, וכך למעשה הם מגבילים את האפשרויות שלו ואת סכום הפיצוי שהוא יכול לקבל. במקרים כאלה בית המשפט יכול לשנות את ההליך המשפטי, דוגמה לכך היא פסיקה שניתנה לאחרונה הקובעת כי משרד הביטחון חייב ליידע את החייל על זכויותיו לתבוע כל אחד מהגופים.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully