וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחוזי נכות בצה"ל: כיצד מערערים על החלטת הוועדה העליונה?

10.8.2017 / 13:17

תהליך הגשת תביעה למשרד הביטחון יכול להיות ארוך ומייגע שסיומו דחייה או אחוזי נכות נמוכים. על החלטה זו אפשר לערער אך צריך לדעת מהו ההליך המתאים

נכי צה"ל הפגינו מול בית שר הביטחון. יותם רונן
נכי צה"ל הפגינו מול בית שר הביטחון/יותם רונן

חיילים שבמהלך שירותם הצבאי נפגעו בגופם או בנפשם זכאים לתגמולים ממשרד הביטחון. כדי לקבל את התגמולים הללו על החייל להוכיח קשר סיבתי בין מצבו הרפואי לבין תנאי השירות או האופי שלו. את התביעה מגישים לקצין התגמולים באגף השיקום של צה"ל והליך הערכת תיק התביעה נמשך זמן רב וכרוך במאמץ רב מבחינת התובע.

חיילים רבים אשר נפצעו, חלו או נחבלו במהלך השירות הצבאי, הן הסדיר והקבע והן שירות המילואים, יכולים להגיש תביעה לקבלת אחוזי נכות ותגמולים בהתאם, אך לא כל התביעות מתקבלות. לעתים גם אם התקבלה התביעה אחוזי הנכות שנקבעו נמוכים מהמצופה. על החלטת הוועדה ניתן להגיש ערעור לוועדה המחוזית ואם זו אינה מתקבלת אפשר להגיש ערעור לוועדה העליונה.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

אם גם הערעור לוועדה העליונה אינו מתקבל, לתובע שתי אפשרויות, הראשונה, לקבל את הדין ולהסתפק באחוזי נכות נמוכים או לוותר על ההכרה כנכה צה"ל והשנייה, להגיש ערעור ולבקש הערכה מחדש של תיק התביעה בתקווה שההכרעה תשתנה.

למעוניינים באפשרות השנייה אין זמן להתמהמה, הגשת הערעור צריכה להתרחש בתוך 30 ימים מקבלת ההכרעה. הערעור מוגש לבית המשפט המחוזי וניתן לעשות כן רק אם ישנן ראיות חדשות שלא הוצגו בפני וועדות הערעורים וכן במקרים שבהם הוועדה לא נימקה את החלטתה או לא התייחסה לנתון מסוים בתיק התביעה.

אילוסטרציה נכה עם כיסא גלגלים. shutterstock, מערכת וואלה! NEWS
אילוסטרציה נכה עם כיסא גלגלים/מערכת וואלה! NEWS, shutterstock

כיצד להגיש ערעור על אחוזי נכות נמוכים?

כאשר מתקבל תיק התביעה, הוועדה הרפואית קובעת את אחוזי הנכות שלהם זכאי התובע. עם אחוזי הנכות מגיעות הטבות שונות ממשרד הביטחון, כמו מימון טיפולים רפואיים, מענקים כספיים, מימון לימודים, חמי מרפא, רכב מותאם, מענק דיור והנחות בארנונה ובמס הכנסה.

בערעור על שיעור אחוזי הנכות שהתקבלו הדיון עוסק בנתונים פיזיולוגיים ובמושגים מהדיסציפלינה הרפואית. משכך, עולה השאלה אם אלה נושאים משפטיים שבכלל ניתן לערער עליהם. בעניין זה דעות השופטים חלוקות ויש הטוענים כי אין זה מעניינו של עולם המשפט ושיש להשאיר את הדיון בידיהם של הרופאים.

לדוגמה, בע"א 472/81 קצין התגמולים נ' אברג'יל גרסה השופטת כי "לא נעשה עצמנו לחכמי הרפואה אלא נשאר בתחום תפקידנו כחכמי המשפט ונשאיר את העיסוק בתורת הרפואה לבקיאים, וכך במיוחד בנושא נפש".

וברע"א 7481/08 נקבע כי תפקידה של הוועדה הרפואית הוא לקבוע את אחוזי הנכות, ומשכך אין לקבל את הטענה כי להבדיל ממצאים רפואיים, קביעת אחוזי נכות היא שאלה משפטית שניתן לערער עליה.

לאור זאת תובעים רבים אינם יודעים מה עליהם לעשות – לוותר על זכויותיהם או לערער את החלטת הוועדה הרפואית, ואם בוחרים לערער אז מהו הנתון המשפטי שניתן לערער עליו. לשם כך כדאי להיוועץ עם עורך דין אשר בקי בנושא שביכולתו לסייע לתבוע לקבל את הזכויות המרביות שמגיעות לו.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

עו"ד אלי סבן, יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • נכי צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully