וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבויות או לא להיות - מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

23.8.2017 / 8:10

בטרם ניטול על עצמנו התחייבות כלשהי, חשוב לעשות זאת במודע ולדעת מה משמעות הערבות. כמו כן, במידה ואנו כבר חתמנו ערבות, מהן האפשרויות העומדות בפנינו?

חתימה על חוזה. ShutterStock
חתימה על חוזה/ShutterStock

שכיח מצב שבו פונה אלינו מכר, בן משפחה, חבר, בבקשה שנחתום עבורו ערבות לחיוב מסוים. במרבית המקרים, לנוכח יחסי הקרבה בין מבקש הערבות לבין הערב המיועד, הערב נענה לבקשה. מצב זה לגיטימי ונכון בהמון מקרים, אך, בטרם ניטול על עצמנו התחייבות כלשהי, חשוב לעשות זאת במודע ולדעת מהי משמעות הערבות. כמו כן, במידה ואנו כבר חתמנו ערבות, מהן האפשרויות העומדות בפנינו? אלו נסקור במאמר זה.

אז מהי ערבות?

ערבות מהווה בעצם בטוחה למלווה (שמעתה ייקרא נושה). לצורך הדוגמה, ראובן משכיר את דירתו לדני. ראובן מבקש מדני להעמיד לרשותו ערב. ומדוע ראובן מבקש מדני להעמיד לרשותו ערב? נניח ודני לא יעמוד בתשלומי השכירות של הדירה או יגרום נזק לדירה, אזי ראובן יוכל לדרוש את חובו של דני ישירות מהערב.

זאת אומרת, אם אנו נוטלים עלינו התחייבות מסוג של ערבות, אנו מסתכנים כי, במידה והחייב העיקרי, שעבורו ערבנו, לא יעמוד בהתחייבותו כלפי הנושה, אזי הנושה יוכל לדרוש מאתנו לעמוד התחייבותו.

נכון. השיטה המוכרת של "יהיה בסדר, זה רק חתימה" לעיתים עובדת, ואין מפעילים את הערבות. אך במקרים רבים ערבים מוצאים עצמם עומדים בפני שוקת שבורה אל מול חוב בהיקף גדול, שהיה על החייב העיקרי לשלמו, וכעת רובץ לפתחנו. לדוגמה, כאשר החייב העיקרי נהפך להיות חדל פירעון או פושט רגל.

לאחר שהבנו את משמעות הערבות, אין בעיה ליטול על עצמנו התחייבות מסוג ערבות. אנו מחזיקים בדעה כי אין מניעה לערוך עסקאות או ליטול על עצמנו כל זכויות או חובות, בתנאי שאנו מודעים למשמעות הכרוכה בכך.

לפנייה ישירה לעו"ד רועי ורשבסקי לחץ/י כאן

עו"ד רועי ורשבסקי.
עו"ד רועי ורשבסקי

דרישות כתב הערבות

ישנם שלושה סוגים של ערבות: ערב "רגיל", ערב יחיד וערב מוגן. במסגרת מאמר זה, קצרה היריעה מלעמוד על ההבדלים בין הערבים, אך, בקצרה אומר, כי ערב יחיד וערב מוגן הם סוגים מסוימים של ערבים שנהנים מהגנות נוספות על פי חוק, שערב "רגיל" לא נהנה מהם.

כך, לדוגמה, על נושה לגלות לערב יחיד מספר רב של פרטים, הנוגעים לערבותו, בטרם נכרת חוזה הערבות. לנוכח החשיבות שראה המחוקק לכך שהוראות החוק יכובדו, המחוקק המשיך וקבע כי, אי גילוי חלק מהפרטים על ידי הנושה עשוי לפטור את הערב מערבותו.

פירעון החוב מהערב

על פי דין, בהנחה והערב הוא ערב רגיל (לא ערב יחיד ולא ערב מוגן) על מנת שהנושה יוכל לדרוש מהערב את קיום התחייבות החייב, עליו, ראשית, לפנות בדרישה לחייב לעמוד בהתחייבותו (למעט חריגים). ככל והחייב לא עמד בהתחייבותו, אזי הנושה יוכל לדרוש מערב ביצוע ההתחייבות.

בהנחה והערב הוא ערב מוגן (סוג קונקרטי ערב), אזי יש מגבלות נוספות על דרישת קיום הערבות מהערב. במקרים מסוימים, עשוי הנושה לנקוט בהליכים מבצעיים כנגד הערב ישירות בלשכת ההוצאה לפועל. מסיבה זו, יש להיות ערניים ולבחון כל מקרה לגופו.

טענת הגנה של הערב

בידי הערב האפשרות לטעון טענות הגנה הן מכוח דיני הערבות והן מכוח היחסים שבין החייב לנושה. כך, לדוגמה:
א. הערב יכול לטעון כל טענת הגנה שעומדת לחייב העיקרי כנגד הנושה.
ב. הערב יכול לטעון כי נגרם לו נזק כתוצאה מכך שהנושה גרם לפקיעה של ערובה שהייתה בידו של החייב.
ג. הערב יכול לטעון כי ערבותו בטלה, ככל והיה שינוי יסודי שחל בערבות שפגע בזכויות הערב.

במידה ועסקינן בערב יחיד או ערב מוגן, אזי ישנן טענות הגנה נוספות וקונקרטיות אשר עומדות לרשות ערבים אלו, ובין היתר, כאמור לעיל, כי הנושה לא עמד בתנאים הקבועים בדין ובגילוי הפרטים הנדרש לערב.

חשוב לציין כי, במידה והערב מקיים ערבותו כלפי הנושה, אזי זכותו של הערב לדרוש מהחייב העיקרי כי ישפה אותו בגין הוצאותיו (למעט מקרים חריגים). חשוב לציין כי במקרים רבים זכות זו לא מעשית, שכן, ככל והחייב העיקרי לא מילא חיובו כלפי הנושה והנושה דרש את מילוי חבותו מהערב, סביר כי לא יהיה באפשרות החייב העיקרי למלא חובתו כלפי הערב.

כפי עיננו הרואות, ישנה משמעות כלכלית להתחייבות מסוג ערבות. מטרת מאמר זה לא לקבוע כי לא ראוי לחתום על ערבות, נהפוך הוא, אך ראוי כי אנו נבין את המשמעות הכרוכה בכך בטרם ניטול על עצמנו התחייבות זו.

חשוב לציין כי במקרים מסוימים עשוי להיות הערב מופטר מערבותו, במקרים אחרים, במקרים אחרים ניתן להפסיק את הערבות מכאן ואילך ובחלק מן המקרים ניתן להגיע להסדר ראוי בין הערב לנושה, שמגלם את טענות כלל הצדדים. השלב הראשון יהא לסווג את סוג הערב (ערב "רגיל", ערב יחיד או ערב מוגן), ומכאן, לבחון את לשון הערבות, מהות הערבות, היקף החיוב, הפרטים שנמסרו, שינוי החיובים, הודעות שנשלחו, הליכים שבוצעו וכו'.

לשם כך, אנו ממליצים להיוועץ עם עו"ד שעוסק בתחום ההוצאה לפועל ודיני הערבות בכל מחלוקת הקשורה לכתב הערבות.

הכתבה מאת עו"ד רועי ורשבסקי באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רועי ורשבסקי בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • ערבויות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully