וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל, נפגעת במהלך השירות הצבאי? מגיעים לך פיצויים ממשרד הביטחון

25.12.2017 / 8:39

במהלך השירות הצבאי חיילי צה"ל מקדישים את גופם ואת רוחם לצבא. לכן, על כל פגיעה, פציעה או מחלה שנגרמו במהלך השירות ישנה זכאות לקבלת פיצויים ממשרד הביטחון

לוחם בבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, שנמצא ליד קיבוץ שומריה שבגב יוני 2017. אמיר בוחבוט, מערכת וואלה!
לוחם בבסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, שנמצא ליד קיבוץ שומריה שבגב יוני 2017/מערכת וואלה!, אמיר בוחבוט

חיילים וקצינים אשר משרתים בצה"ל מעבירים את היום-יום שלהם תחת המסגרת הצבאית, גם אם משרתים שנתיים ולא יותר וגם אם משרתים בבסיס פתוח וחוזרים כל יום הביתה. במהלך תקופת השירות ייתכנו פגיעות, פציעות ומחלות שחלקן קשורות באופן ישיר לאופי השירות וחלקן נגרמו באופן עקיף במהלכו. משרד הביטחון מכיר באחריות שיש לו על חייליו ומי שעומד בקריטריונים יכול לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו לו.
חיילים בהווה או בעבר אשר מעוניינים לקבל תגמולים על הנזקים הגופנים או הנפשיים שנגרמו להם במהלך השנים ששרתו בצה"ל צריכים להגיש תביעה לקצין התגמולים באגף השיקום של צה"ל. תפקידו של קצין התגמולים הוא להעריך את נסיבות הפגיעה ואת החומרה שלה, כדי לקבוע אם החייל זכאי לאחוזי נכות ואת שיעור הפיצויים.

ישנם שני תנאים הכרחיים לקבלת זכאות לתגמולים ממשרד הביטחון – האחד, הפגיעה או המחלה אירעו במהלך השירות או בעקבותיו והשני, קשר סיבתי בין הפגיעה או המחלה לבין השירות הצבאי. במקרים שבהם הפציעה נגרמה עקב חבלה יש להגיש את התביעה לאחר שלוש שנים לכל היותר ממועד השחרור מהשירות שבו חל אירוע הפגיעה.

לפנייה ישירה לעו"ד אלי סבן לחץ/י כאן

קצין התגמולים יכול להאריך את תקופת הגשת התביעה כל עוד ברשומות של צה"ל ישנו תיעוד של האירוע, לרבות דוח פציעה. במקרים של פגיעה בנפש אין התיישנות של תהליך התביעה, כל עוד ניתן להוכיח קשר בין הפגיעה לבין השירות הצבאי.

אפשרות תביעה נוספת היא במקרה של החמרת מצב קיים במהלך השירות. זאת אומרת, חיילים אשר משרד הביטחון מכיר בהם כנכים, לרבות נכות בשיעור 0%, וחלה החמרה במצבם הרפואי יכולים להגיש תביעה על החמרת המצב. גם סוג תביעה זה אינו מותנה בזמן.

חיילים אשר הגישו תביעה ונדחו יכולים להגיש בקשה לעיון נוסף. בבקשה זו יש צורך להגיש ראיה חדשה שקצין התגמולים לא ראה בעבר. ראיה כזו יכולה להיות חוות דעת רפואית או ממצאים אשר שופכים אור חדש על המצב הרפואי של התובע.

יש לציין כי חשוב להגיש תביעה כזו גם אם אין אסכולה רפואית אשר קושרת בין המצב הרפואי לבין תנאי השירות, מכיוון שייתכן שבמהלך השנים מחקרים רפואיים יובילו לאסכולות רפואיות חדשות. משכך, ייתכן שבעתיד, לאור הגישה החדשה, ניתן יהיה לבקש לדון מחדש בתביעה שנדחתה.

בסיס האימונים של חטיבת הצנחנים, שנמצא ליד קיבוץ שומריה שבגב יוני 2017. לירון מולדובן, מערכת וואלה!
חשוב להגיש תביעה כזו גם אם אין אסכולה רפואית אשר קושרת בין המצב הרפואי לבין תנאי השירות/מערכת וואלה!, לירון מולדובן

מהו הליך הגשת תביעה בגין פגיעה?

כאמור, את התביעה להגשת תגמולים בגין מחלה או פגיעה שארעה במהלך השירות הצבאי יש להגיש לקצין התגמולים. יש להגיש את התביעה בצירוף המסמכים הרפואיים והראיות העובדתיות שמוכיחות כי הפגיעה ארעה בעת השירות או בעקבותיו.

תהליך הערכת התביעה יכול להיות ארוך ולהימשך כמה חודשים. התהליך כולל בחינה של המסמכים הרפואיים, גביית עדויות ותצהיר לפי דרישה. במקרה הצורך קצין התגמולים יפנה לגורמים רפואיים ולמוסדות חיצוניים לקבלת חומר רפואי רלוונטי. יש לזכור שנטל ההוכחה מוטל על התובע ולכן יש למלא את הטפסים כנדרש וללמוד היטב את החוקים הכרוכים בהגשת התביעה ובקבלת התגמולים.

במקרים שבהם התובע נזקק לבדיקות ולטיפולים רפואיים טרם ההכרעה ישנה אפשרות להגיש בקשה לקבלת אישור רפואי עוד בזמן בדיקת התביעה. משרד הביטחון ישקול את הבקשה וינפיק אישור כנדרש כדי להקל על התובע.

לא רק פגיעות או פציעות יכולות לזכות את התובע בתגמולים וניתן לקבל תגמולים גם בגין מחלה במקרים שבהם נמצא קשר סיבתי בין תנאי השירות למצב הרפואי. מחלות אשר ידוע כי הן מקנות אחוזי נכות לחיילים הן סוכרת, פסוריאזיס וסכיזופרניה.

נפגעי צוק איתן זכאים להליך מהיר

היערכות כוחות של צה"ל, יולי 2014. דובר צה"ל
חיילי צה"ל במצבע צוק איתן/דובר צה"ל

במהלך השנים משרד הביטחון עקב אחר הפעולות הצבאיות ואחר הנזקים שהן גורמות לחיילים ובשל כך הוא מעניק מסלול תביעה ייחודי לנפגעי מבצע צוק איתן. חיילים שבעת מבצע צוק איתן שירתו בשירות חובה, שירות קבע או שירות מילואים אשר רוצים להגיש תביעה בגין פגיעה, פציעה או מחלה שחלה בעת המבצע או בעקבותיו צריכים לציין זאת בטופס התביעה. כאשר מתקבלת תביעה מסוג זה היא מועברת למסלול הירוק – המסלול המואץ לקבלת אישור לטיפול רפואי עד קבלת ההחלטה הסופית בעניין התביעה.

למרות המסלול המואץ, גם על נפגעי צוק איתן חלה החובה להוכיח את הקשר בין הפגיעה הפיזית או הנפשית לבין השירות בזמן המבצע. משכך, בתביעות מורכבות מסוג זה מומלץ להתייעץ עם עורך דין אשר בקי בנושא.

הכתבה מאת עורך דין אלי סבן באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עורך דין אלי סבן יו"ר ועדת נכים משירות הביטחון בלשכת עורכי הדין, בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully