וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד יכול בית משפט לעבירות מין לסייע למתלוננות ולחשודים?

9.10.2017 / 9:48

על כל חברה מתוקנת להקים בית משפט לעבירות מין, כפי שיש בתי משפט לתעבורה, לדיני משפחה, לענייני עבודה וכדומה, צריך להיות בית משפט שהתמחותו העיקרית תהיה בנושאי עבירות מין

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

ברגע שעולה על אדם מסוים בין אם מדובר באדם מפורסם ובין אם מדובר בגבר אנונימי, חשד בעבירות מין, נדבקת לשמו הילה של ביבים ושופכין. הקהל, משתכנע בקלות מהירה שאותו חשוד אכן ביצע את העבירה, הרבה לפני שהתחיל הדיון וניתנה הפסיקה, ואינו מסוגל להבין כיצד אפשר בכלל להגן על אדם החשוד באונס או בכל עבירת מין אחרת, ואיך יכול להיות שדווקא אישה תהיה זו שתגן על אדם בזוי שכזה, שביצע עבירה נגד המין הנשי?

ובכן, האם יש אדם כלשהו שאיננו זכאי להגנה הטובה ביותר שיכולה להיות? לא, אין זה משנה מהן החשדות נגדו. כל כך הרבה אנשים מתהלכים עם חשדות והאשמות שדבקו אליהם, על לא עוול בכפם, ואילולא ההגנה הטובה שקיבלו הם יכלו למצוא את עצמם מאחורי הסורגים.

לא רק שלכל אדם יש את הזכות להיות מיוצג ומוגן על ידי פרקליט מקצועי, אלא זוהי חובתנו לדאוג לכך, כחברה מוסרית. בכל יום יכול אדם, לרוב גבר, למצוא את עצמו בחקירות משטרתיות אשר מנוהלות ביד רמה על ידי חוקרים שרוצים למהר ולסגור תיקים, ובשיטות שונות ומניפולטיביות על מנת "להוציא" ממנו הודאה.

גם אם זה יישמע לכם מוזר, לא מעט אנשים בעבר הודו בעבירות גם מבלי שביצעו אותן, וזאת בגלל לחץ מאסיבי מצד החוקרים. לכן, זוהי זכותו הבסיסית של כל נחקר לקבל ייעוץ משפטי טרם או במהלך החקירה, וזאת על מנת שלא יינזק באופן כזה שלא יהיה פשוט לתקן אותו בהמשך.

לפנייה ישירה לעו"ד נוגה ויזל לחץ/לחצי כאן

חשוד בהצתת הבית בערד שבו נהרגו גבר ואישה 16 במאי 2017. בני בן סימון
מעט אנשים בעבר הודו בעבירות גם מבלי שביצעו אותן, וזאת בגלל לחץ מאסיבי מצד החוקרים/בני בן סימון

החשיבות הגבוהה שיש בהגנה על עבירות מין מובילה אותי לכך שעל כל חברה מתוקנת להקים בית משפט לעבירות מין. כפי שיש בתי משפט אחרים המתמחים בעבירות מסוימות כמו בתי משפט לתעבורה, לדיני משפחה, לענייני עבודה וכו' צריך להיות בית משפט שהתמחותו העיקרית תהיה בנושאי עבירות מין.

ח"כ מיכל רוזין ממרצ יזמה את ההצעה הזו, לאחר עידוד ותמיכה של פמיניסטיות ופעילות בשדולות נשים, ביניהן ח"כ מירב מיכאלי, כאשר הן רואות את החשיבות של בית משפט שכזה בעיקר בעבור המתלוננות, אלא שאני רואה את חשיבות היוזמה הזו עבור החשודים בעבירות מין. ברגע שהמערך המשפטי, ובעיקר השופטים שיעמדו בראש ערכאה זו יכירו לעומק את נושא עבירות המין, אין לי צל של ספק, שמספר ההאשמות יקטן ומספר הזיכויים של חשודים בעבירות מין יעלה.

בבית משפט שכזה יקבעו סטנדרטים של חקירת מתלוננות וחשודים שלא יהיו יותר נתונים לפרשנויות וביקורות. שופטים שעברו הכשרה ויהיו בקיאים ברזי סוגיות עבירות המין, יבינו, ששאלות חודרניות המופנות למתלוננות הן הכרחיות על מנת לבער כל ספק ולהגיע לחקר האמת. הדגמות, בירורים לגבי אופן התנהגותה ואופן לבושה של המתלוננת, שאלת ההסכמה או אי ההסכמה, הם כולם כאחד מהותיים להבנת התרחיש. סוגיות כמו האם המתלוננת בילתה ביחידות עם האנס או האם היו אנשים סביבה, ומדוע בחרה לשוב ולהיפגש איתו לאחר העבירה שכביכול התבצעה, הן קריטיות.

כאשר יוזמות שכאלו מקודמות, מי שעומד מאחוריהן צריך או צריכה להבין דבר אחד, הקמה של בית משפט לעבירות מין לא אמורה לשרת רק צד אחד של המערכה, כל בית משפט באשר הוא, ואין זה משנה מה התמחותו, אמור לשאוף ולחתור אל האמת, ועשיית צדק תהא נר לרגליו. וברוח ימים אלו של חשבון נפש נוקב שעל כל אחד ואחת מאיתנו לעשות, אני מאחלת לכם, להיות תמיד נאמנים לאמת ולעשיית צדק למען חיים משותפים בחברה בריאה ומתוקנת.

הכתבה מאת עו"ד נוגה ויזל באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.co.il

* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד נוגה ויזל בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully