וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרת בהריון? כך תקבלי פיצויים מהמעסיק

8.10.2017 / 11:23

פיטורי עובדת בזמן הריון ולאחר הלידה מהווים אפליה אסורה ונחשבים כפיטורין שלא כדין. בית הדין לעבודה יכול לחייב את המעסיק לשלם פיצוי משמעותי לעובדת או להורות על חזרתה לעבודה

אשה בהריון. ShutterStock
אשה בהריון/ShutterStock

חוק עבודת נשים קובע מספר מצבים שבהם פיטורין נחשבים לאסורים, אחד מהמצבים הוא איסור לפטר עובדת בהריון אשר מועסקת לפחות ששה חודשים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, אלא באישור שר העבודה והרווחה או שר המסחר והתעסוקה.

עובדת אשר פוטרה שלא כדין רשאית להגיש תלונה נגד המעסיק ליחידת האכיפה במשרד הכלכלה, וכן, להגיש תביעת פיצויים נגד המעסיק בגובה השכר וההטבות שלהן הייתה זכאית, אלמלא נפסקו יחסי עובד מעביד והיא מעולם לא פוטרה. במקרים חריגים יורה בית הדין על ביטול הפיטורין והשבתה לעבודה.

סעיף 9(א) לחוק קובע כי אסור לפטר עובדת בהריון, אלא באישור שר העבודה והרווחה או שר המסחר והתעסוקה. האישור יינתן רק לאחר שנכח השר כי סיבת הפיטורין אינה קשורה כלל להריון, אלא בשל סיבה מוצדקת המאפשרת את פיטוריה. האיסור על פיטורין חל על כל עובדת קבועה או זמנית, אשר עבדה במשך ששה חודשים אצל אותו מעסיק או באותו מקום עבודה, לא כולל את תקופת שמירת הריון או חופשה ללא תשלום.

במקרה של עובדת קבלן, גם הפסקה זמנית של העסקתה נחשבת לפיטורין אסורים. למעסיק אסור לגרום לפיטורי עובדת קבלן על ידי קבלן כוח אדם בזמן ההריון. אם עובדת קבלן פוטרה בניגוד לחוק, נוצרת חזקה כי המעסיק בפועל הוא זה שגרם לפיטוריה, אלא אם יוכיח המעסיק אחרת. במקרים מסוימים ניתן לפטר עובדת בהיתר שר העבודה והרווחה, וכאשר מדובר בעובדת קבלן, תוגש בקשה לפיטורין גם על ידי קבלן וגם על ידי המעסיק בפועל.

לאיתור עורך דין בתחום דיני עבודה לחץ/י כאן

חוק עבודת נשים קובע איסור על פיטורין בזמן בחופשת לידה וכאשר העובדת נעדרת עקב ההריון, אם היא מחליטה לממש את זכותה לחופשה ללא תשלום לאחר חופשת הלידה. גם אי חידוש חוזה עבודה נחשב לפיטורין כאשר מדובר העובדת נמצאת בחופשת לידה או חופשה ללא תשלום, או בתקופה של 60 ימים לאחר מכן.

שר המסחר והתעסוקה, יכול לתת אישור בהתקיים שני תנאים: כאשר הפיטורין אינם קשורים ללידה או להיעדרות עקב הלידה, וכאשר העסק נסגר או שהמעסיק הכריז על פשיטת רגל. עובדת שהחליטה להתפטר במהלך תשעת החודשים מהיום שבו ילדה, זכאית לפיצויי פיטורין, מכיוון שמדובר במצב של התפטרות בדין מפוטר.

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
חוק עבודת נשים קובע איסור על פיטורין בזמן בחופשת לידה/ShutterStock

כיצד לקבל פיצויים בגין פיטורים שלא כדין?

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, קובע איסור על אפליית נשים בהריון, ללא דרישת סף של תקופת עבודה מסוימת, ויכול לשמש כהגנה טובה כאשר מדובר בעובדת שפוטרה לאחר שהועסקה במשך פחות מחצי שנה. כמו כן, הפסיקה קבעה חובה כללית על המעסיק לנהוג בהוגנות, בסבירות ובתום לב בעת קבלת החלטה על פיטורין, לכן במקרה שבו פוטרה עובדת בהריון, אשר עבדה במשך פחות מחצי שנה, ייתכן ויחשבו הפיטורין לפסולים עקב הפרת חובת תום הלב החלה על המעסיק.

עובדת אשר פוטרה בזמן ההריון, יכולה לפנות לבית הדין האזורי לעבודה, באופן עצמאי או בסיוע של עורך דין המתמחה בדיני עבודה. הנטל להוכיח שאין קשר בין הפיטורין להריון הוא על המעסיק. בית הדין עשוי לפסוק לעובדת פיצויים בשיעור שכרה וזכויותיה למשך התקופה שבה היה אסור לפטרה, ואף במקרים חריגים הוא יכול לתת צו מניעה אשר יבטל את הפיטורין והעובדת תוכל לחזור לעבודתה.

הכתבה באדיבות אתר lawguide מידע משפטי ועורכי דין

* המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully