וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטאליים - כל מה שחשוב לדעת

1.11.2017 / 8:31

הביטקוין הוא מטבע דיגיטאלי אשר פותח לפני כעשור על ידי גורם אנונימי בשם סאטושי נאקאמטו. הביטקוין, שמבוסס על טכנולוגיה חדשנית ופורצת דרך (בלוקצ'יין), הוא מטבע מבוזר שאינו מונפק על ידי מדינה או בנק מרכזי כלשהו

ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

המטבע מנוהל באמצעים טכנולוגיים בלבד ומועבר מארנק דיגיטלי אחד למשנהו בצורה מוצפנת, כך שאין צורך בשום מתווך פיננסי כדוגמת בנק. על אף שהייעוד המשמעותי של הביטקוין הוא אמצעי תשלום עבור שירותים ומוצרים, השימוש הנפוץ ביותר בו כיום הוא קנייה ומכירה לצורך השקעה ומסחר ספקולטיבי.

האם שימוש בביטקוין הוא חוקי?

אין מניעה לעשות שימוש בביטקוין או בכל מטבע דיגיטאלי אחר בישראל (ובכמעט בכל המדינות בעולם), כל עוד הפעולה עצמה היא חוקית. כך למשל רכישת סמים תמורת ביטקוין הינה עבירה כפי שכל עסקת סמים היא בלתי חוקית.

עם זאת, השימוש בביטקוין טומן בחובו סיכונים, הן כלכליים לאור התנודתיות המוגברת בערך המטבע, והן סיכוני הלבנת הון ומימון טרור לאור המאפיינים הייחודיים של המטבע ואופן העברתו מצד לצד (לעיתים באופן אנונימי).

כפועל יוצא, הרגולטורים בישראל הזהירו את הציבור לעניין הסיכונים הללו עוד בדצמבר 2014, ולמעשה הטילו את האחריות לניטור הפעילות בביטקוין על המוסדות הפיננסיים. על כן, הבנקים מצידם מקשים על ביצוע העברות כספים שמקורם או יעדם הוא רכישת או מכירת ביטקוין ודורשים הצהרות, מסמכים וחוות דעת מצד רו"ח או עו"ד בתחום, אשר יקנו לבנק נוחות וביטחון כי אין מדובר בהלבנת הון והעלמת מיסים.

היקף ההתערבות של הבנק במקרים כאלה שונה מבנק לבנק, מסניף לסניף, מפקיד לפקיד וכמובן תלוי בנסיבות המקרה עצמו (זהות הלקוח, יחסי הבנק - לקוח, סכום ההעברה, מטבע ההעברה, מקור ההעברה, תדירות והיקף הפעילות וכו'). במקרים כאלה חשוב להיות שקוף ואמיתי מול הבנק כדי למזער סיכונים וחשיפות.

למענה משפטי בפורום מיסוי ביטקוין ומטבעות דיגיטאליים לחץ/י כאן

מטבע ביטקוין. AP
השימוש בביטקוין טומן בחובו סיכונים/AP

האם חל מס על שימוש בביטקוין?

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית ותלויה מאוד בנסיבות הפרטניות של המקרה. יש הסבורים כי בנסיבות מסוימות ניתן לטעון כי רווחים מעליית ערך של ביטקוין פטורים ממס הכנסה לאור הפטור הקיים בסעיף 9(13) לפקודת מס הכנסה, אשר מקנה פטור בגין הפרשי הצמדה מהשקעה מסוימת במטבע חוץ. לפי גישה זו רווח ממימוש השקעה בביטקוין על ידי אדם יחיד (לא חברה) אשר ביצע פעולות רכישת ומכירת ביטקוין בהיקף מצומצם, שלא עולה לכדי פעילות עסקית ומהווה מנגון של "עסק" (מנגנון שיטתי ומסחרי המניב פעילות עסקית ואקטיבית כמו סוחר יומי שזהו עסקו), פטור ממס הכנסה.

מנגד, לפי גישת רשות המיסים (לפי טיוטת חוזר רשות המיסים שפורסמה בינואר השנה) לא יחול פטור ממס בגין רווחים שמקורם בעליית ערך של מטבע דיגיטאלי מאחר שמטבע דיגיטאלי אינו נחשב ל"מטבע" כמשמעות המונח בדין בישראל.
לפי גישה זו, רווחים כאמור חייבים במס. חבות המס תקבע בהתאם לנסיבות הספציפיות של המקרה – מס שולי בשיעור של עד 50% אם מדובר בפעילות עסקית, או מס רווח הון בשיעור של עד 28% (לרוב 25%) אם מדובר בהשקעה פאסיבית (בדומה להשקעה במניות).

במקרה של עסק המקבל תמורה עבור שירותיו או מוצריו בביטקוין מדובר בעסקה אשר חייבת במס הכנסה ומע"מ כמו כל עסקה אחרת שתמורתה שולמה בשקלים או מט"ח. סכום העסקה ייקבע בהתאם לשווי השוק של הביטקוין נכון למועד העסקה.

נוסיף, כי ככל שיחול מס בגין רווחים מביטקוין, הרי שבמקביל ניתן לנכות ולקזז מהרווחים הוצאות הקשורות להשקעה כגון עמלות מסחר ושכ"ט עו"ד, וכן הפסדים ממימוש מטבעות קריפטוגרפיים או אפילו מאיבוד או גניבת מטבעות, כפי שקרה ללא מעט משקיעים נוכח הונאות ונפילות של בורסות למסחר בעולם (כל עוד כמובן יש תיעוד מספק ונאות לכך).

כמו כן, רשות המיסים סבורה כי כמעט בכל עסקת רכישה או מכירה של מטבע דיגיטלי צריך לחול מע"מ. לפי גישה זו אדם פרטי אשר רכש מוצר או שירות ושילם בביטקוין, עלול להיות חייב במע"מ בשיעור של 17% מגובה העסקה היות והוא מכר למעשה מטבע דיגיטלי לצד השני. אין ספק שעמדה זו, אשר מנוגדת לגישה הננקטת על ידי מרבית שלטונות המס בעולם, מהווה גזירה קשה שעלולה להרוג את השימוש והמסחר בביטקוין בישראל.

חשוב לציין כי עמדת רשות המיסים היא עדין בגדר טיוטה לא סופית, וגם אם תתפרסם כסופית היא לא בהכרח מחייבת כי אין מדובר בחקיקה של הכנסת או הלכה של בית משפט. יחד עם זאת, מומלץ להיערך נכון ולהתייעץ במידת הצורך עם מומחה במיסוי בתחום, בייחוד בעת ביצוע השקעות משמעותיות והשתתפות בהנפקות ICO (הנפקות מטבע/טוקנים).

הכתבה מאת קובי צרפתי, עו"ד ורו"ח (ישראל וארה"ב) ורון צרפתי, עו"ד ורו"ח, מומחים במיסוי ישראל ובינלאומי, גילוי מרצון, הלבנת הון ומיסוי מטבעות דיגיטאליים, ממשרד עו"ד צרפתי ושות' באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.


*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד קובי צרפתי בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • ביטקוין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully