וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפגע תאונת דרכים מטופל בקנאביס רפואי, מי יישא בהוצאות?

2.11.2017 / 8:09

אדם שנפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח בגין הוצאות שונות עקב התאונה. האם ניתן לקבל החזר גם עבור שימוש בקנאביס רפואי?

קנאביס. תצפית TPS
עקב התאונה החל להשתמש בקנביס רפואי, ולפיכך עליו לשלם מכיסו 370 שקלים מדי חודש/תצפית TPS

אדם נפגע בתאונת דרכים, ועקב כך מקבל טיפול ממושך בכל האמצעים המוכרים, אם באמצעות תרופות ואם על ידי טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, שיקום וכל דרך אחרת. לימים ולאחר מספר שנים בשל כאבים עזים באזורי הפגיעה - צוואר וגב, מחליט רופא לאפשר לו שימוש בקנאביס רפואי. עלות השימוש מסתכמת במאות שקלים אשר אינם מכוסים על ידי הביטוח הרפואי.

הנפגע מבקש לקבל החזר בגין הוצאות אלו, מאחר שאין כל ספק כי עם הזמן הן יצטברו לסכומים גבוהים מאוד, והן אף עלולות להאמיר.

כידוע נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל שיפוי או פיצוי בגין הוצאות אשר נגרמו לו עקב תאונת דרכים שארעה לו. תביעה זו מופנית כלפי חברת הביטוח של הרכב הפוגע באמצעות ביטוח החובה. השאלה המתעוררת במקרים רבים היא האם על חברת הביטוח לשאת בהוצאות שלהן טוען הנפגע וכיצד יוכיח הנפגע כי הוצאות אלו קשורות בקשר סיבתי לאירוע התאונה.

ככלל, אדם שנפגע בתאונת דרכים עותר לבית המשפט בתביעה לפצות אותו על נזקיו. עורך הדין מגיש תביעה שאליה מצטרפת גם בקשה למינוי מומחים רפואיים שיחוו דעתם מהי הנכות שנותרה לנפגע עקב התאונה. מומחים אלו דנים גם בשאלת הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין הנזק שארע לנפגע.
לעיתים הנזק ניכר, גורם לנפגע מגבלות ומשנה את חייו. כך כאשר הפגיעה קשה אך גם בפגיעות שנחזות להיות קלות, לעיתים הנפגע סובל מכאבים עזים אשר משתקים כל אפשרות שלו להשתקם ולהמשיך לתפקד על אף הפגיעה שארעה לו.

מומחה בית המשפט יידרש אם כן וממילא לשאלה האם עקב הפגיעה נוצר צורך בשימוש בתרופות על מנת להקל על כאבים מגבלות וכדומה.

לפנייה ישירה לעו"ד רות שטרנברג לחץ/י כאן

עו"ד רות שטרנברג.
עו"ד רות שטרנברג

במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט, נפגע אדם בתאונת דרכים שהוכרה גם כתאונת עבודה, והמוסד לביטוח לאומי קבע כי נותרה לו נכות בשיעור של כ- 10%. כידוע קביעת המוסד לביטוח לאומי מהווה קביעה על פי דין, במובן זה שהיא מחייבת את הנפגע ואת חברת הביטוח בכל הקשור לשיעור הנכות ולשאלת הקשר הסיבתי. ואולם במקרים מסוימים ניתן לבקש להביא ראיות לסתור את הקביעות הללו, פעולה שנוקטת בה בדרך כלל חברת הביטוח אשר מבטחת את אירוע התאונה.

במקרה שנדון בבית המשפט, פנה דווקא הנפגע בבקשה להתיר לו להביא ראיות לסתור את קביעת המוסד לביטוח לאומי בטענה כי עקב התאונה החל להשתמש בקנביס רפואי, ולפיכך עליו לשלם מכיסו 370 שקלים מדי חודש, נזק המצטבר לאלפי שקלים בשנה, ואשר עלול להצטבר לעשרות אלפי שקלים עד סוף תוחלת חייו, באם יהיה צורך בטיפול כאמור.

בית המשפט נעתר לבקשה, וקבע כי היא נופלת בגדר בקשה למינוי מומחה רפואי, ומינה מומחה בתחום רפואת הכאב אשר יחווה דעתו בשאלת הקשר הסיבתי בין הפגיעה בתאונה ובין הצורך בשימוש בקנביס רפואי. בבסיס ההחלטה הייתה קביעה קודמת של בית המשפט העליון בתיקים דומים, שבהם נתבקש בית המשפט לאפשר לתובעים להוכיח הוצאות כספיות שנגרמו להם עקב טיפולים שנזקקו להם בעקבות תאונות. בית המשפט הקיש מהחלטות אלו שנגעו בטיפולי פיזיותרפיה, למקרה שהובא בפניו, ולפיכך קבע כאמור.

החלטה זו פותחת את הדרך בפני נפגעים לדרוש החזר הוצאות כספיות עקב הצורך בשימוש בקנביס רפואי, וכוחה יפה גם להוצאות אחרות יהיו אשר יהיו ובלבד שיוכח כי הן קשורות סיבתית לאירוע התאונה ולנזק שנגרם בעטיה. יש להניח כי עם החלת הרגולציה של הממסד הרפואי לשימוש בקנביס רפואי, ילכו ויגברו דרישות ותביעות של מבוטחים, דבר אשר יעצים את גובה הפיצוי שלו יזכו הנפגעים.

הכתבה מאת עו"ד רות שטרנברג באדיבות אתר עורכי דין lawguide.co.il

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד רות שטרנברג בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully