וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם תאונה שהתרחשה במהלך השתלמות תוכר כפגיעה בעבודה?

26.10.2017 / 10:42

אחות שהשתתפה בסמינר מטעם "הסתדרות האחיות" החליקה ליד המעלית בדרכה להרצאה ונפגעה בידה הימנית, האם מדובר בתאונת עבודה?

אישה עם יד שבורה בגבס. ShutterStock
בדרכה להרצאה של נציג המוסד לביטוח לאומי, החליקה ליד המעלית ונפגעה בידה הימנית/ShutterStock

בשל התפתחות שוק התעסוקה המודרני, אשר בו לעיתים יחסי עובד ומעסיק משתרעים אל מעבר לשעות העבודה ולמסגרות העבודה הרשמיות והמקובלות, ניתנה למונח "תאונת עבודה" פרשנות דינמית, גמישה ותכליתית. בכלל זה הוכרו כתאונות עבודה גם תאונות שהתרחשו תוך כדי ביצוע פעילויות "נלוות לעבודה", דוגמת השתלמויות, סמינרים, ימי גיבוש ואירועי ספורט ונופש – כל מקרה בהתאם לנסיבותיו.

בפסיקה נקבעה רשימת המבחנים המסייעים בקביעה מה היא השתלמות אשר יש לראותה כפעולה נלווית לעבודה. חשוב לציין שלא מדובר רשימה סגורה.

המבחן הבסיסי הוא באיזו מידה קשורה ההשתלמות לעבודתו או למקצועו של העובד, העידוד שנותן המעסיק להשתלמות וכן מידת ה'עניין' שיש למעסיק באותה השתלמות.

מבחני העזר בסוגיה זו הם המסגרת הפורמלית של ההשתלמות וארגונה, מימון הוצאות ההשתלמות, תשלום שכר לעובד ותשלום דמי ביטוח לאומי בתקופת ההשתלמות, והאם ההשתלמות נעשית בזמן הרגיל של העבודה או מחוץ לו וכיוצ"ב. עוד נפסק, כי גם אם תוכר השתלמות כפעולה נלווית לעבודה, תיחשב תאונה שקרתה לעובד כתאונת עבודה ככל שהיא אירעה בפעילות ההשתלמות עצמה ולמענה, ולא בפעילות פרטית או חברתית הנלווית להשתלמות.

לפנייה ישירה לעו"ד יהושוע (שוקי) בלנגה לחץ/י כאן

בית הדין הארצי קבע מבחן דו-שלבי לבחינת סוגיית ההכרה בפעילות כפעילות נלווית, הזוכה לכיסוי ביטוח בהתאם לחוק אם לאו.

בשלב הראשון יש לבחון האם האירוע כולו בו נטל העובד חלק הינו פעילות נלווית לעבודה. מבחן זה מורכב ממבחני משנה שונים, אשר העיקרי בהם הוא מידת העניין שיש למעסיק בקיומו של האירוע.

בשלב השני יש לבחון האם הפעילות הספציפית שבה עסק העובד בעת שנפגע הייתה חלק אינטגרלי מהאירוע אשר הוכר כפעילות נלווית.

קשת ההשתלמויות על סוגיהן היא רחבה ומגוונת. בקצה האחד מצויות השתלמויות שלמעסיק אין כל עניין בהן ואינן בבחינת פעילות נלוות לעבודה ובקצה השני מצויות השתלמויות מטעם המעסיק, אשר העובד מחויב ליטול בהן חלק ואלה יחושבו ככלל כפעילות נלווית לעבודה.

עו"ד שוקי בלנגה.
עו"ד שוקי בלנגה

ומה הדין במקרי הביניים?

על כך ניתנה תשובה בפסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה שדן בעניינה של אחות מבית החולים "וולפסון" שהשתתפה בסמינר מטעם "הסתדרות האחיות" (האיגוד המקצועי של האחיות). בעת שהייתה במלון בדרכה להרצאה של נציג המוסד לביטוח לאומי, החליקה ליד המעלית ונפגעה בידה הימנית.

הסמינר, אשר מיועד לאחים ואחיות בבתי חולים ברחבי הארץ, אורגן ע"י הסתדרות האחיות. המעסיק אינו מחייב השתתפות בסמינר, אולם הוא מיודע בעצם היציאה לסמינר ונדרש לאשר את היציאה לסמינר. התובעת נשאה בעלות מינימלית כהשתתפות בסמינר שסובסד ברובו ע"י הסתדרות האחיות ואף ההסעה לסמינר לא ממונה על ידה. עובדות אלה תומכות אף הם בקשר בין הסמינר לבין עבודתה של התובעת.

בזמן השהייה בסמינר שולם שכר עבודה חלקי לתובעת. הסמינר התקיים באמצע השבוע, בימים אשר ככלל הינם ימי עבודה. משתתפי הסמינר אינם יכולים להביא אליו ילדים וככל שבוחרים להגיע עם בני זוג, הרי שאלה מממנים באופן מלא את שהייתם במקום.

אופי הסמינר הוא בעל גוון מקצועי (לא נופש) ההשתתפות בהרצאות בסמינר הינה בבחינת חובה, והתכנים נקבעו על ידי הסתדרות האחיות אשר גם מעודדת את היציאה להשתלמות.
ממכלול הראיות אשר הובאו בפני בית הדין עולה כי למעסיק היה ענין בסמינר האמור ולא ניתן לומר כי מדובר בפעילות שהינה פרי יוזמת העובד לבדו, במנותק וללא קשר למקצועו ועיסוקו.

בית הדין קבע כי תוכן ההרצאות אשר הועברו במסגרת הסמינר אינו מנותק מתחום העיסוק של התובעת כאחות. כך ביחס להרצאת יו"ר הסתדרות האחיות וכך גם ביחס להרצאת נציג המוסד לביטוח לאומי, בנוגע לזכויות שונות מאת הביטוח לאומי.

התכנים הללו נושקים לתחום עיסוקה של התובעת כאחות בבית חולים ועשויים לסייע לתפקודה של התובעת במקצועה ולשיפור ידיעותיה בתחום שיש לו נגיעה לתחום הסיעוד בו היא עוסקת, כמו גם להכרת זכויותיה כמבוטחת. מדובר בהרצאות רלבנטיות לתחום עיסוקה של התובעת, אשר אינן בבחינת פעילות העשרה כללית גרידא.

בית הדין קבע כי העובדה שהסמינר אורגן ע"י הסתדרות האחיות ולא על ידי המעסיק אינה שומטת את הקרקע תחת היותו פעילות הנלווית לעבודה. זאת במיוחד שעה שהזכאות להשתתפות בסמינר מסוג זה מעוגנת בהסכם קיבוצי עליו חתום המעסיק. מטעמים אלה מצא לקבוע כי קיימת זיקה ממשית בין הסמינר לבין עבודתה של התובעת וכי למעסיק עניין בהשתתפות התובעת בסמינר ומשכך הסמינר הינו בבחינת פעילות נלווית לעבודה.

בסופו של דבר התביעה התקבלה והתובעת הוכרה כנפגעת עבודה.

הכתבה מאת: עו"ד שוקי בלנגה באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד יהושוע (שוקי) בלנגה בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully