וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה כאשר המעסיק לא מפריש לביטוח פנסיוני הכולל ביטוח אובדן כושר ופטירה?

30.11.2017 / 10:21

הדין בישראל מחייב כל מעסיק לבטח את עובדיו בביטוח פנסיוני שכולל מרכיב של ביטוח חיים וכיסוי למקרה של אובדן כושר עבודה

ביטוח פנסיוני. ShutterStock
אישי, חלה חובה על המעסיק להפריש לתוכנית ביטוח מנהלים, קרן פנסיה או קופת גמל/ShutterStock

בהתאם להסכמים קיבוציים או צווי הרחבה החלים על המעסיק או לפי הסכם אישי, חלה חובה על המעסיק להפריש לתוכנית ביטוח מנהלים, קרן פנסיה או קופת גמל הכוללים את הכיסויים האמורים. במסגרת המשכורת החודשית של העובד, מחויב העובד להפריש כספי תגמולים (5%-6%), ואילו המעסיק מחויב בהפרשת כספי תגמולים (5%-6.5%), כספי פיצויים (6%-8.33%), וכן תקציב לרכישת כיסוי לאובדן כושר עבודה (עד 2.5%).

מה קורה אם המעסיק מתרשל בכך?

קיימים מקרים רבים בהם המעסיק מתרשל ולא מפריש לעובדיו לביטוח פנסיוני בכלל או שמפריש אבל לא על מלוא השכר הקובע. במצב כזה, כל עוד העובד בריא ועובד הנזק שנגרם לו הוא בהיעדר ההפרשות, החיסכון לפנסיה והפרשת כספי פיצויים שאינה בקופה.

אולם, כאשר עובד מאבד כושר עבודתו או חלילה נפטר, הוא למעשה נותר ללא כיסוי ביטוחי ולאל חברת ביטוח אשר תשלם לו את קצבת אובדן כושר עבודה או קצבת שארים למשפחתו במקרה של פטירתו. הנזקים לעובד או למשפחתו יכולים להגיע למיליוני שקלים, שכן הוא נותר ללא קצבה לעיתים למשך שנים רבות או אפילו לכל ימי חייו.

לפנייה ישירה לעו"ד כפיר דיין דובב לחץ/י כאן

עו"ד כפיר דיין דובב. Lawguide,
עו"ד כפיר דיין דובב/Lawguide

כיצד נמנעים ממצב כזה?

על העובדים להיות ערניים ולבדוק בתלושי השכר האם משולם להם לביטוח פנסיוני? האם הם נפגשו עם סוכן ביטוח שפתח להם תכנית פנסיונית או המשיך להם תכנית פנסיונית קודמת? אולם זה לא מספיק. במקביל לבדיקת התלושים יש לבחון גם את דו"חות ההפקדה המתקבלים מחברת הביטוח אחת לרבעון ולראות כי ההפרשות אכן משולמות כסדרן.

בצד של המעסיק, עליו לוודא כי לכל העובדים יש ביטוח פנסיוני העומד בקריטריונים (אחוז ההפרשה, שכר קובע, מועד ההפרשה) אשר חל עליו מתוקף צו ההרחבה בענף העיסוק שלו.

מי אחראי לנזק?

הנזק כתוצאה מהיעדר הפרשה או הפרשה חלקית יכול להיות אדיר ממדים שכן במקרה של אובדן כושר עבודה או חלילה פטירה לא תהיה חברת ביטוח שתכסה את העובד.

האחריות במקרים כאלה, חלה תמיד על המעסיק, בין אם העובד לא ידע על המחדל, ובין אם העובד ידע על המחדל ולא עשה דבר.

התוצאה תהיה כי המעסיק יחויב על ידי בית הדין לעבודה למעשה להיכנס בנעלי חברת הביטוח שהיתה משלמת את הקצבה למשך כל ימי חייו של העובד, או לכל הפחות כל עוד הוא נמצא במצב של אובדן כושר עבודה, וזאת בדרך כלל בתחשיב מהוון – כלומר כל הכספים מראש לפי ריבית היוון ולא חודש בחודשו. לכן, כפי שתואר קודם, הסכומים יכולים להגיע למיליוני שקלים.

במקרים שבהם המעסיק לא ביצע את חובתו ולא הפריש לקרן פנסיה או ביטוח מנהלים הכוללים כיסוי לאובדן כושר עבודה וביטוח חיים, והעובד נפגע, יש לפנות לעו"ד דיני עבודה אשר ידע לתבוע את זכויות העובד.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד כפיר דיין דובב בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully