וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השפעת הפרופיל הצבאי על מצבם הרפואי של המשרתים בצה"ל

5.12.2017 / 8:34

חיילים רבים נפגעים כתוצאה מטעות בקביעת פרופיל מתאים בין בשל קשיים שקיימים בבדיקת אלפי חיילים בגיוס ובין בשל חוסר הבנה של המועמד לגיוס לגבי המסמכים שעליו להביא לצו ראשון וחובתו לדווח על כלל הבעיות שמהן הוא סובל

אילוסטרציה. שרון בוקוב
חייל שמגיע לשירות בפרופיל שאינו משקף את מצבו הרפואי מסכן באופן ממשי את בריאותו/שרון בוקוב

השירות בצה"ל בעיקר ביחידות לוחמות וביחידות תומכות לחימה עלול לחשוף את החייל או החיילת לעומס גופני חריג ולתנאי סביבה מסוכנים. כדי למנוע פגיעה בחיילים קבע הצבא סולם ערכים ליכולת גופנית (פרופיל רפואי) שמותאם לחייל עוד לפני גיוסו לשירות. לעיתים, ייקבע למועמד לשירות ביטחון פרופיל רפואי גבוה מהפרופיל שמתאים למצבו הגופני וכתוצאה מכך עלול החייל לשרת בתנאים שיסכנו אותו ואף יובילו לפגיעה קשה וכרונית.

מועמד לשירות שסובל מבעיות ברכיים וזכאי לפרופיל 72, מקבל פרופיל 82, נשלח לשרות קרבי ונגרם לו נזק בלתי הפיך לברכיים.

מועמד לשירות שזכאי לפרופיל 64 בשל בעיות גב, מקבל פרופיל 72 ונשלח לשרות כלוחם בשריון. כתוצאה מסחיבת פגזי טנק ועומסים גופניים נגרם לו נזק כרוני לגב.

מועמד לשירות שסבל מילדותו מאלרגיות ושיעולים ימצא עצמו משרת בהנדסה קרבית בשל התאמת פרופיל גבוה מזה שמגיע לו. כתוצאה משירותו תתפתח אצלו מחלת אסטמה שתלווה אותו לכל חייו.

חשוב להבין כי בשונה מהאזרחות, בצה"ל ניתן לחייב את החייל להמשיך בפעילות גם אם החייל מרגיש שקשה לו והוא אינו מסוגל להמשיך בפעילות ולכן חייל שמגיע לשירות בפרופיל שאינו משקף את מצבו הרפואי מסכן באופן ממשי את בריאותו.

מרבית החיילים שיפגעו במהלך שירותם וישוחררו משירות בשל מצב רפואי לקוי, ימצאו עצמם מנהלים הליך תביעה ממושך ומתיש מול משרד הביטחון בניסיון לקבל הכרה בכך שנפגעו במהלך שירותם.

למענה משפטי בפורום פרופיל רפואי צבאי ופוסט טראומה לחץ/י כאן

עו"ד שחר המאירי. Lawguide,
עו"ד שחר המאירי/Lawguide

בחלק מהמקרים תדחה התביעה ובחלק יקבע כי המחלה או הפציעה לא נגרמו עקב תנאי השירות אלא החמירו עקב השירות, אך ורק בגלל שהיה מצב רפואי שקדם לשירות.
במקרים כאלו, לא די בכך שהחייל נפגע כי גויס לשירות בצה"ל בפרופיל לא מתאים וכתוצאה מכך נגרם לו לנזק כרוני, הוא יפגע פעם נוספת לאחר שמשרד הביטחון יטען כי כל מצבו או חלק ממצבו קשורים לבעיות שהיו לפני הגיוס כאשר ברור שמלכתחילה אילו היה מגויס בפרופיל נמוך יותר כנראה שכלל לא היה מפתח מחלה כרונית.

אין ספק שצה"ל לא מתכוון לפגוע במועמדים לשירות ביטחון או בחיילים. אולם, המציאות היא שחיילים רבים נפגעים כתוצאה מטעות בקביעת פרופיל מתאים בין בשל קשיים שקיימים בבדיקת אלפי חיילים בגיוס ובין בשל חוסר הבנה של המועמד לגיוס לגבי המסמכים שעליו להביא לצו ראשון וחובתו לדווח על כלל הבעיות שמהן הוא סובל.

כתוצאה מפגיעה זו עלולים המשרתים להיוותר עם מחלה ומוגבלות לכל חייהם, מצב שניתן היה למנוע אותו במקרים רבים.

אנו במשרד עורכי הדין שחר המאירי, שעוסק בייצוג תובעים מול משרד הביטחון ובייצוג מועמדים לשירות וחיילים בנושא פרופיל רפואי, יחד עם רופאים צבאיים, שמנו לנו למטרה לנסות ולסייע למועמדים לשירות ולמשרתים לקבל את הפרופיל הרפואי המגיע להם בצורה המיטבית, בכדי לאפשר להם את השרות הטוב ביותר להם הם מתאימים.

אנו מקווים שבכך נסייע הן למועמד והן לצבא עצמו ונביא להפחתה משמעותית במקרים של פגיעות שנגרמות לחיילים בשל שיבוץ שאינו מתאים.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד שחר המאירי בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully