וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי מגיע לך דרכון אירופאי? כך תדע

12.11.2017 / 8:38

אלפי ישראלים אשר ההורים או הסבים שלהם נולדו באחת המדינות של האיחוד האירופי, כולל: ספרד, פורטוגל, רומניה, צ'כיה ועוד, יכולים להוציא אזרחות אירופאית ולאחר קבלת האזרחות להוציא בקלות רבה גם דרכון אירופאי

דרכונים. ShutterStock
דרכונים/ShutterStock

בעל דרכון אירופאי זכאי לקבל הטבות ויתרונות רבים ומגוונים, כמו מלגת מחייה במדינות האיחוד, השכלה במוסדות לימוד יוקרתיים בחו"ל ותנאים מועדפים במוסדות אקדמיים, הזכות להשקיע ולרכוש נכסים ולהתפרנס בכל מדינה באירופה, לקבל שירותי בריאות ציבוריים בחינם, לעבור חופשי בין מדינות, ובעתיד ניתן יהיה לקבל גם ויזת עבודה מיוחדת בארצות הברית.

דרכון אירופאי למגורשי ספרד ופורטוגל

בשנת 2015 החליטה ממשלת פורטוגל לתת לצאצאיה היהודים שגורשו לפני כ 500 שנים אזרחות פורטוגלית. העובדה כי פורטוגל חברת האיחוד האירופי, ואזרח פורטוגל נחשב לאזרח אירופאי הזכאי לקבל את ההטבות והזכויות שמהם נהנים אזרחי גרמניה, צרפת וספרד, הפכה את הדרכון הפורטוגלי למבוקש ביותר, ואף ישראלים רבים זכאים לקבל אותו, כולל: יוצאי צפון אפריקה, מרוקו, טוניסיה, לוב, מצרים, סוריה, לבנון, טורקיה, יוון, בולגריה ועוד.

כדי לקבל את הדרכון הנכסף, נבדק בשגרירות באמצעות מקורות היסטוריים האם על סמך נתוניו האישיים של המבקש הוא צאצא למגורשי ספרד ופורטוגל, ואם התשובה חיובית הוא יכול להגיש בקשה לקבלת אישור מהקהילה היהודית בליסבון או בפורטו. לאחר קבלת האישור ניתן להגיש את הבקשה לאזרחות. בניגוד לדרכון הספרדי כדי לקבל דרכון פורטוגלי אין צורך לעמוד במבחני שפה, תרבות וידע.

לאיתור עו"ד בתחום דרכון זר לחץ/י כאן

דרכון פורטוגלי. ShutterStock
הדרכון הפורטוגלי הפך למבוקש ביותר/ShutterStock

מי זכאי לדרכון רומני?

בתחילת שנת 2007 הצטרפה רומניה לאיחוד האירופאי ועקב כך נפתחה למאות אלפי ישראלים האפשרות לקבל דרכון אירופאי, אשר נולדו ברומניה ועלו לישראל בשנים מסוימות לפני קום המדינה ואחריה, ואף לילידי רומניה אשר ויתרו על האזרחות הרומנית או שהוריהם ויתרו עליה.

הוצאת דרכון רומני מתאפשרת רק בהתקיים תנאים מסוימים ובצירוף מסמכים רלוונטיים המעידים על הזכאות. כגון: אישור על אזרחות רומנית, אישור על שבועת אמונים, תעודת לידה מרומניה, תעודת זהות מתורגמת לרומנית, דרכון ישראלי, תעודת נישואין וכדומה. התהליך מתנהל על ידי השגרירות הרומנית, ולאחר בדיקת המסמכים יש להוציא אזרחות רומנית, המוענקת לצאצאים של תושבי רומניה לשעבר ובהמשך להוציא דרכון.

הדרך המהירה לקבלת אזרחות פולנית

בעקבות הצטרפותה של פולין לאיחוד האירופי במהלך חודש מאי 2004, גם קבלת אזרחות פולנית הפכה לנכספת וגרמה לישראלים רבים בעלי שורשים פולניים להתעניין בהליך קבלת הדרכון כדי לקבל את המעמד יוקרתי של אזרח האיחוד האירופי.

כל מי שהוכיח כי נולד בפולין, או בשטחים שהיו תחת השלטון הפולני ערב מלחמת העולם השנייה, זכאי לקבל אזרחות, לרבות בעל שורשים מצד הורים, סבים או קרובי משפחה רחוקים, גם אם אינם בחיים.

כדי לקבל דרכון פולני, לא צריך להכיר את התרבות הפולנית או לשלוט בשפה, אין צורך לגור במדינה למשך תקופה מסוימת ואף אין צורך לוותר על אזרחות ישראלית. כדי להוכיח את הקשר יש להציג בפני השגרירות הפולנית מסמכים מקוריים של קרובי משפחה, כמו תעודת לידה, דרכון, תעודת נישואין, או מסמכים עקיפים כמו כתובת מגורים, תעודות מבית הספר וכדומה.

ניתן להשיג את המסמכים בארכיונים בפולין, או בארכיונים של הסוכנות היהודית בישראל, ביד ושם, בארכיון הציוני בירושלים או במשרד הפנים. בנוסף למסמכים יש צורך בתעודת אזרחות ישראלית, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין ותעודת לידה.

קבלת אזרחות צ'כית גם לצאצאים

בינואר 2014 נכנס לתוקף סעיף חדש בחוק הצ'כי, הפותח בפני אלפי ישראלים את האפשרות לממש את זכותם לקבל אזרחות צ'כית ודרכון אירופאי. השינוי בחוק מפרט מי זכאי לאזרחות, למשל: מבקש אזרחות צ'כית שאביו היה זכאי לאזרחות והתחתן בנישואים אזרחיים לפני שנת 1947, זכאי לקבלת אזרחות צ'כית וכך גם ילדיו ונכדיו שגילם מתחת לגיל 18.

כמו כן, בעלי אזרחות צ'כית שאזרחותם נשללה מהם או שוויתרו עליה בטרם עזיבתם את צ'כיה בתקופת המשטר הקומוניסטית ובעלי אזרחות צ'כית שניתנה בשוגג על ידי הרשויות הצ'כיות ונשללה אחרי למעלה מעשר שנים - זכאים לקבל אזרחות צ'כית, כולל הצאצאים.

הכתבה באדיבות אתר לייעוץ משפטי LawGuide

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully