וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי: כל מה שחשוב לדעת

עו"ד לינוי אולניק בשיתוף מערכת Lawguide, בשיתוף עו"ד לינוי אולניק

12.12.2017 / 8:13

שאלות ותשובות בנושא מימוש זכויות רפואיות במקרה של נכות כללית, תאונות עבודה, מחלות מקצוע, פטור ממס מסיבות רפואיות, ניידות, סיעוד, ילד נכה ועוד – במאמר הבא

ילד בכסא גלגלים. ShutterStock
ילד בכסא גלגלים/ShutterStock

1. שלום רב, הנכות שלי מוגדרת כ-90% שלמעשה אני תלוי לחלוטין במטפל, האם ניתן להגיש בקשה להעלאת אחוזי הנכות?

עניין התלות בעזרת הזולת רלוונטי לצורך בחינת זכאותך לקצבת שירותים מיוחדים. קצבת שירותים מיוחדים הינה קצבה המשולמת לאדם הזקוק לעזרת הזולת בביצוע פעולות היום יום.

כאשר קיימות 3 רמות זכאות –
1. 50% המזכה בקצבה בסך 1401 שקלים
2. 112% המזכה בקצבה בסך 3,229 שקלים
3. 188% המזכה בקצבה בסך 5,330 שקלים
קביעת רמת הזכאות נקבעת על פי מבחן הערכת תלות.

2. מהן זכויותיי כחולת טרשת נפוצה גם אם אין לי נכות מוגדרת?

הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי אינן נקבעות בגין אבחנת המחלה אלא בגין השפעת המחלה על התפקודים השונים. רשת הזכויות מורכבת על ידי בחינת הפגיעות השונות. אנסה בקצרה למנות את הזכויות השונות -
פגיעה ביכולת ההשתכרות – עשויה להקנות זכאות לקצבת נכות כללית.
פגיעה בביצוע פעולות היום יום – עשויה להקנות זכאות לקצבת שירותים מיוחדים.
פגיעה בניידות – עשויה להקנות זכאות לקצבת ניידות.

3. האם ניתן לקבל קצבת שירותים מיוחדים גם כאשר איני זכאי לקצבת נכות כללית?

גם אדם שלא מקבל קצבת נכות כללית עשוי להיות זכאי לקצבת שירותים מיוחדים וניתן לקבל את הקצבה גם בזמן שממשיכים לעבוד ויש הכנסות מעבודה ומלבד שההכנסה החודשית מעבודה אינה עולה על 5 פעמים השכר הממוצע במשק (44,140 ¤- נכון לשנת 2013). אדם שלא מקבל קצבת נכות כללית ייבדק לצורך תביעה לקצבת שירותים מיוחדים במידה שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 75% לעניין שירותים מיוחדים.

לפנייה ישירה לעו"ד לינוי אולניק לחץ/י כאן

עו"ד לינוי אולניק. אתר רשמי,
עו"ד לינוי אולניק/אתר רשמי

4. באלו מקרים מתקיימת זכאות לפטור מתשלום מס הכנסה?

אדם זכאי לפטור מתשלום מס הכנסה אם נקבעה לו לתקופה של מעל לחצי שנה נכות רפואית בשיעור של 100% עקב בעיה רפואית קשה אחת כמו עיוורון, מחלת סרטן, השתלת איברים (לב, ריאות, כליות) ושימוש בדיאליזה, או לחילופין באם נקבעה לו נכות רפואית משוקללת בשיעור של 90% מצירוף של מספר נכויות עקב בעיות רפואיות שונות (סכרת עם סיבוכים, מחלת לב, אי ספיקת כליות, פרקינסון, טרשת, דום נשימה בשינה ועוד) על פי חישוב משוקלל.

מי שתקופת נכותו בשיעור הנ"ל נקבעה לתקופה של פחות מחצי שנה לא יהיה זכאי לפטור ממס בגין הכנסותיו.

5. לעניין פטור ממס - האם זה משנה אם אני עצמאי או שכיר?

עובד שכיר או כל מי שלא הגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 6 שנים מיום הגשת הבקשה לרבות השנה השוטפת. עובד עצמאי או בעל שליטה או כל מי שהגיש דוחות למס הכנסה, יכול לקבל החזרי מס רטרואקטיביים עד 3 שנים מיום הגשת הבקשה, כאשר במקרים מסוימים ניתן לקבל אף יותר מכך. חשוב להדגיש כי תקופת הזכאות הרטרואקטיבית נקבעת בהתאם למועדי הנכויות, דהיינו, הזכאות להחזר מס רטרואקטיבי היא מהמועד בו נקבעה דרגת הנכות העומדת בסף הנדרש לצורך פטור ממס.

6. מהי קצבת ניידות? מהן ההטבות בניידות?
קצבת ניידות הינה קצבה המשולמת לאדם שעקב מצבו הרפואי מוגבל בניידותו. היא משולמת במסגרת הסכם שנחתם בין האוצר לבין המוסד לביטוח לאומי והוא מכיל רשימה סגורה של ליקויים שבגינם ניתן לקבוע שיעור מוגבלות בניידות. הסכם הניידות מטרתו לסייע למוגבלים בניידות להשתלב בקהילה ולפתח חיים עצמאיים, בין שיש ברשותם ובבעלותם רכב ובין שאין ברשותם.

סל ההטבות מכיל - תו נכה, פטור מאגרת רישוי, קצבת ניידות חודשית, הלוואה עומדת (הנחה ממיסים ברכישת רכב חדש), הלוואה למימון אביזרים לרכב במידת הצורך ועוד.

חשוב לדעת שגם שוהים במוסד עשויים להיות זכאים לקצבת ניידות.

7.איך עליי להתנהל בוועדות רפואיות?
הועדות הרפואיות הינן מגוונות ויש להתייחס לכל אחת בהתאם, מומלץ לקבל ייעוץ והכוונה בטרם קיום ועדה בהתאם לוועדה הרלוונטית – שירות זה ניתן במסגרת ייצוג משפטי בתחום.

8.יש לי ילד מיוחד, איך אדע אם אני זכאית לקצבה כלשהי עבורו?

קצבת ילד נכה הינה קצבה המשולמת לצורך השתתפות בהוצאות הכספיות של משפחה המגדלת ומטפלת בילד מיוחד. הזכאות לקצבת ילד נכה מורכבת ממספר משתנים לרבות מצב רפואי, גיל ועוד.

קיימות שלוש קבוצות אוכלוסייה לעניין מבחני הזכאות של המוסד לביטוח לאומי: ילד הזקוק לטיפול רפואי מיוחד, ילד התלוי בעזרת הזולת, ילד עם ליקוי מיוחד. לכל קבוצת אוכלוסייה קריטריונים משלה ומבחנים משלה שיש לבדוק לפיהם את הזכאות לקצבה.

הכתבה מאת עו"ד לינוי אולניק באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד לינוי אולניק, בשיתוף עו"ד לינוי אולניק
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully