וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישה טיפים משפטיים נגד מטרדים לאיכות הסביבה

1.1.2018 / 8:11

מטרדים סביבתיים מפעילות עסקים ופעילויות אחרות מביאים לפגיעה בשגרת החיים, פוגעים בתפקוד היומיומי וביכולת של הנפגעים ליהנות מביתם ומחייהם רשויות האכיפה פועלות לאט, אם בכלל, והאזרח הפשוט נותר ללא מענה

זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי  - ראשון לציון. ראובן קסטרו
זבל ולכלכוך בחוף פלמחים הדרומי - ראשון לציון/ראובן קסטרו

שורת מקרים שאירעו לאחרונה מתמרצת את מי שסובל ממטרד לקחת את העניינים לידיים ולפעול לתיקון המצב ללא דיחוי. עלייה בכמות העסקים הפועלים בתוך ובסמוך לשכונות מגורים, עקב היעדר תכנון לצד גורמים אחרים, גורמת לעלייה בכמות הסכסוכים על רקע מפגעים סביבתיים.

מהו מטרד סביבתי?

מטרד סביבתי הוא הפרעה של ממש, כגון: מטרד רעש, זיהום אויר, מפגעי ריח, פסולת, מפגע תברואתי, קרינה מאנטנות סלולריות או מתקני חשמל, זיהום מים ועוד. כל אחד ממטרדים אלו מביא לפגיעה ברורה באיכות החיים ובהנאה של האדם מביתו ומחייו ובאיכות הסביבה כולנו. חמור מכך, כל אחד ממטרדים אלו עלול להביא לפגיעה בבריאות ולתחלואה עקב החשיפה לחומרים מסוכנים או לזיהום.

הגורמים למטרדים סביבתיים מגיעים ממקורות שונים, כגון: עסקים בתחום האירועים, הנופש והתיירות הנפוצים מאוד בתחומי מושבים (אפילו שכן המשכיר את בריכת השחייה שלו לאירוע) אשר הרעש הבוקע מהם הופך את חיי השכנים לבלתי נסבלים.

גורם אחר למטרדים סביבתיים הוא מפעל הפועל בסמיכות לאזור מגורים אשר פולט זיהום אויר וריחות רעים, אשר מסכנים את בריאות האדם. סוג נוסף של מטרד סביבתי הוא קרינה בלתי מייננת הנגרמת מאנטנות סלולריות וממתקני חשמל, אשר הקדמה הטכנולוגית, לצד יתרונותיה, הביאה לפריסתן בצפיפות בתוך אזורי מגורים.

למענה משפטי בפורום דיני איכות הסביבה לחץ/י כאן

איל עופר. אתר רשמי
עו"ד איל עופר/אתר רשמי

מה לעשות כנגד המטרד הסביבתי?

1. תעדו
צילום, כתיבה והקלטת שיחות. מה שלא מתועד, לא קיים ולכן מומלץ לתעד ככל הניתן, ותוך שמירה על הוראות החוק, את כל גורם המפגע לאורך מספר ימים, בהזדמנויות שונות ומכיוונים שונים. הכוונה היא לצילום תמונות וסרטוני וידאו, כתיבה של מספר האירועים ופירוט של מאפייניהם ככל הניתן, על מנת שבבוא הצורך התיעוד יזכיר לנו את המתרחש.

2. התלוננו
כאמור, הרשויות לא תמיד יכולות או רוצות להביא להפסקת המטרדים מסיבות שונות ויש לזכור כי המזהמים הם בדרך כלל אלו שמשלמים את הארנונה והמיסוי ולכן המשך פעילותם הכרחי לקיומן של הרשויות. לכן, על אף שברוב המקרים התלונה עצמה לא תביא להפסקת המטרד, יש חשיבות בעצם התלונה לצרכים שונים, כמו להוכיח כי לא המתלונן פעל ולא השתהה וכן לצרכי תיעוד.

3. הסתכלו במראה

חשוב לבוא לטיפול במטרד בידיים נקיות. בתי משפט נוטים לראות בעין שלילית מתלוננים אשר מפרים את החוק בעצמם ולא להעניק להם סעדים מתאימים. כך למשל תלונה כנגד מפעל שכן עלולה להידחות ביתו של המתלונן נבנה בניגוד להיתר בניה.

4. היוועצו

מטרדים סביבתיים הם עניין שבמומחיות מקצועית וחשוב לבחור יועץ מתאים ומומחה בתחום המטרד לצורך הכנת בדיקה, מדידה וניטור של המטרד. יועצים סביבתיים ומומחים בתחומים שונים יכולים לסייע לכם לגבש את התשתית לטיפול נכון בתלונה.

5. ייעוץ משפטי

אם המטרד פוגע באיכות חייכם, ברוב המקרים לא יהיה מנוס מנקיטה בהליך משפטי מתאים. ישנם שלל הליכים שלכל אחד מהם היעילות שלו ומוצע להיוועץ בעו"ד המתמחה בתחום כדי לקבל את ההחלטה הנכונה. יש פעמים כי מטרד ידרוש נקיטה בעתירה מנהלית כנגד מתן רישיון עסק למשל, ויש פעמים כי מטרד ידרוש הגשת תביעה כספית לבית משפט אזרחי או תביעה לצו מניעה כנגד קיומו של המטרד.

לסיכום, במדינתנו הצפופה, מטרד סביבתי יכול לשבש את החיים באורח אנוש, אולם יש מה לעשות כדי להפסיק אותו. אימוץ העצות המובאות בשורות אלו הנו הצעד הראשון לשם כך.

עו"ד איל עופר הנו עו"ד מומחה לדיני איכות הסביבה, בעל משרד עו"ד פרטי העוסק בתחום וכן מרצה בנושא בפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ועסקים.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד איל עופר בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully