וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבדל בין תביעה בגין החמרת מצב לבין תביעה לנכות מוסבת - מדריך לנכה צה"ל

18.12.2017 / 13:09

לרבים מהפונים למשרדנו קיים הקושי ובצדק להבחין בין בחירת המסלול הנכון בתביעה שאותה הם רוצים להגיש למשרד הביטחון בשל החמרה במצבם הבריאותי

אילוסטרציה. שאטרסטוק, ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock, שאטרסטוק

לעיתים בחירת מסלול התביעה קריטי, הן מהפן הרפואי והן מהפן המשפטי, שכן קצין התגמולים במשרד הביטחון והועדות הרפואיות עשויים לדחות תביעות ולא לקבל את תביעת הנכה להחמרת מצב או נכות מוסבת. מטרת המאמר לעשות לנכה סדר במינוח המושגים המבלבל כדי שהנכה יוכל לכוון ולנתב את תביעתו למשרד הביטחון במסלול הנכון וידע אלו מסעיפי חוק הנכים ומתקנות הנכים עשויים לחול עליו.

תביעה בגין החמרת מצב (בדיקה מחדש) אימתי?

תביעה להחמרת מצב (מכונה גם תביעה לבדיקה מחדש) מקורה בסעיף 37 (ב) לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט-1959, וניתן להגישה לאחר 6 חודשים מאז שנבדק הנכה על ידי הועדה הרפואית האחרונה שדנה בעניינו.

תביעה להחמרת מצב יש להגיש כאשר מצבו הבריאותי של הנכה הוחמר בגין אותה פגיעה או מחלה שנכותו כבר מוכרת במשרד הביטחון. להגשת תביעה זו יש לצרף מסמכים רפואיים עדכניים שלא עמדו בפני הועדה הרפואית עת בדקה וקבעה את אחוזי הנכות של הנכה.

תביעה בגין נכות מוסבת תקנה 9 אימתי?

להבדיל מתביעה להחמרת מצב, תביעה בגין נכות מוסבת מקורה בתקנה 9 לתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגות נכות) תש"ל-1969 והיא מתייחסת על פי לשון החוק לפגימה הנובעת באופן "בלתי אמצעי" (במישרין) מהפגימה המוכרת. היינו ובשפה יותר מובנת ועל פי הפסיקה שדנה בנושא: פגימה הקשורה בקשר סיבתי רפואי ישיר לפגימה המוכרת.

לפנייה ישירה אל עו"ד אילן בנימיני לחץ/י כאן

עו"ד אילן בנימיני. אתר רשמי
עו"ד אילן בנימיני/אתר רשמי

זוהי בעצם הכרה חדשה בנכות באזור אחר בגוף. מדובר בעצם על פגימה חדשה, נפרדת ולא מדובר בהחמרה של מחלה או חבלה שכבר שהוכרה. המדובר בנזק מוסב עקב הנכות המוכרת, לכן גם זוהי פגימה נפרדת שבגינה זכאי הנכה להכרה נפרדת.

לשם המחשה, נניח לדוגמה מקרה שבו קיימת לנכה נכות מוכרת באחת מרגליו. כתוצאה מכך, הנכה לאורך שנים צולע, מה שעשוי גם לגרום לפגימה בגבו כתוצאה מהפרשי הגבהים בין הרגליים או בשל הליכה לא יציבה. במקרה זה, עשוי הנכה להיות מוכר כנכות מוסבת בגבו שנובעת מהפגימה המוכרת ברגל. לפיכך, יש להגיש תביעה במסלול של נכות מוסבת לפי תקנה 9 ולא במסלול תביעה להחמרת מצב קיים.

מתי כדי להיעזר בהערכת נכות של מומחה?

במקרים מסוימים עורך דין המתמחה בתביעות נכי צה"ל ימליץ טרם הגשת התביעה למשרד הביטחון, להיעזר בהערכת נכות של מומחה, כאשר מדובר למשל במספר פגיעות או מחלות מורכבות שהוחמרו במהלך השנים מאז הבדיקה האחרונה של הועדה הרפואית. כך גם בתביעות לנכות מוסבת על פי תקנה 9, שכן ראינו כי לשון החוק ופסקי הדין הדנים בנושא דורשים הוכחה מהפן הרפואי כי קיים קשר בין הפגימות החדשות לאלה המוכרות.

כותב המאמר עורך דין אילן בנימיני מייצג נכי צה"ל בתביעות מול משרד הביטחון. האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

עו"ד אילן בנימיני בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • נכה צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully