וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיצויי פיטורים לשחקני כדורגל עקב אי חידוש חוזה - מה מגיע לכם?

עו"ד שי טל בשיתוף מערכת Lawguide

20.12.2017 / 13:41

למרות שמדובר בהרבה כסף, שחקני כדורגל שסיימו חוזה אינם מודעים לזכות שקמה להם מכח חוק פיצויי פיטורים שחל על כל עובד במשק

ילד כדורגל. ShutterStock
מערכת היחסים בין שחקן לקבוצת כדורגל מבוססת על חוזים לתקופה קצובה, כאשר הקבוצה היא המעסיקה והשחקן הוא העובד/ShutterStock

מערכת היחסים בין שחקן לקבוצת כדורגל מבוססת על חוזים לתקופה קצובה, כאשר הקבוצה היא המעסיקה והשחקן הוא העובד. לא אחת החוזה מגיע לקיצו בטרם עת ואז הצד הנפגע רשאי לתבוע פיצויי קיום החוזה מהצד המפר בהליך של בוררות.

בהליך כזה תובע הצד הנפגע את הצד המפר את פיצויי קיום החוזה במלואו עד סיומו, כאשר הצד הנפגע נדרש לפעול בשקידה סבירה להקטנת הנזק - אם מדובר בשחקן "שנחתך" באמצע חוזה אזי הוא נדרש לנסות ולמצוא לעצמו קבוצה חלופית ובכך לנסות ולהקטין את הנזק.

מקרה אחר הוא שהחוזה הגיע לקיצו והקבוצה לא הציעה לשחקן לחדש את החוזה. זה המקרה השכיח ביותר ועשוי להקים לשחקן פיצוי כספי (פיצויי פיטורים) שמחושב לפי שכר חודשי ברוטו עבור כל עונת משחקים שהשחקן עבד בקבוצה אלא שרוב שחקני הכדורגל אינם מודעים לזכות הזו שקמה לכל שחקן מקצועני בקבוצת כדורגל בישראל.

סעיף 9 לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963 קובע כדלהלן:
"(א) היה עובד מועסק על פי חוזה לתקופה קצובה והגיעה התקופה לקצה, רואים אותו לעניין חוק זה כאילו פוטר, זולת אם הציע לו המעסיק לחדש את החוזה; סירב העובד לחדש את החוזה – רואים אותו, לעניין חוק זה כאילו התפטר.
(ב) הצעת המעסיק לחדש את החוזה כאמור בסעיף קטן (א) צריך שתימסר לעובד לפחות שלושה חדשים לפני תום תקופת החוזה".

כאמור, שחקן שסיים חוזה והקבוצה לא הציעה לו לחדש את החוזה 3 חודשים לפני סיומו מקימה לו עילה לתבוע ממנה פיצויי פיטורים בגין התקופה שעבד אצלה, כאשר במקרים רבים מדובר על הרבה כסף ושחקני הכדורגל שסיימו חוזה אינם מודעים לזכות הזו שקמה להם מכח חוק פיצויי פיטורים שחל על כל עובד במשק.

סעיף החוק הנ"ל קובע באופן מפורש שאם השחקן לא קיבל הצעה לחדש את החוזה 3 חודשים לפני סיומו רואים אותו כאילו פוטר על כל הנובע מכך.

לפנייה ישירה אל עו"ד שי טל לחץ/י כאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד שי טל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהקשר זה ראוי לציין כי הקבוצות מחתימות את השחקנים על "טופס הסכם שחקנים" (שמוכתב על ידי ההתאחדות לכדורגל והבקרה התקציבית) שבו סעיף ששולל מהם את הזכות לתבוע את פיצויי פיטורים, אולם הסעיף הזה הוא בלתי חוקי שכן שלילת פיצויי פיטורים מראש מעובד ללא כל היתר כנדרש בסעיף 28 לחוק פיצויי פיטורים בלתי חוקית ולא תחזיק מים אם וכאשר יחליט העובד לתבוע את זכויותיו בבית הדין לעבודה.

באשר לסמכות שדנה בתביעת פיצויי פיטורים - ראוי לציין כי בחוזה שעליו חתום השחקן יש סעיף בוררות חובה שקובע במפורש שבמידה ויתגלע סכסוך בין השחקן לקבוצה, הוא ידון אך ורק בהליך בוררות אולם כפי שלא ניתן לבטל זכויות קוגנטיות (זכויות שלא ניתנות לויתור) במחי יד כך לא ניתן להתנות על הסמכות העניינית שתדון בהפרתן.

הלכה פסוקה כי הפרה של זכויות קוגנטיות בין עובד למעסיק ידונו רק בבית הדין לעבודה לו הסמכות הייחודית לדון בהפרות אלה.

מכאן ניתן לסכם ששחקן שסיים חוזה והקבוצה שבה שיחק (עבד) לא הציעה לו להאריך את החוזה 3 חודשים לפני סיומו רואים אותו כאילו פוטר, ומכאן הוא רשאי לתבוע את פיצויי הפיטורים שלו אך ורק בבית הדין לעבודה לו מסורה הסמכות להכריע בסוגיה זו.

עו"ד שי טל עוסק בדיני עבודה ודיני ספורט, באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully