וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: הפתרון ליום שבו נהפוך להיות לא כשירים

חיה לזר נוטקין - עו"ד, נוטריון ומגשרת בשיתוף מערכת Lawguide

21.12.2017 / 13:47

מפחד מהיום שבו לא תוכל לקבל החלטות בכוחות עצמך כי תהיה תלוי בעזרת הזולת? ליום בו יאריכו את חייך באופן מלאכותי בניגוד לרצונך? יש לכך פתרון משפטי שנעשה במסגרת תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

עוקץ קשיש. מערכת וואלה!
עוקץ קשיש/מערכת וואלה!

הפתרון הוא לערוך, כבר היום, בעודכם צלולים, מסמך עם הוראות משפטיות שנקרא "ייפוי כוח מתמשך". את המסמך המשפטי ניתן לערוך רק אצל עו"ד שעבר/ה הכשרה מתאימה במשרד המשפטים ויודע/ת להמליץ לכם ולייעץ מה נכון לקבוע בעתיד.

ייפוי הכוח המיוחד מופקד אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים והוא יכנס לתוקפו רק במקרה שחלילה הגיעה העת, והפכתם להיות לא כשירים.

באמצעות אותו מסמך משפטי - אתם מחליטים לגבי החיים שלכם. בני המשפחה או אנשים זרים לא יחליטו במקומכם. המשפחה לא תיגרר לסכסוכים ולא תידרש לקבוע מי יהיה אחראי על ההורה, יתמנה כ"אפוטרופוס" וישלוט על הכספים, אלא אתה הוא זה שתחליט, היום.

המשפחה לא תצטרך להחליט אם ההורה יעבור לבית אבות או יישאר בבית, שכן אתה יכול היום לתת הוראות בעניין זה ולקבוע מה ייעשה איתך. אתה תיתן הוראות במסגרת ה"ייפוי כוח מתמשך" מי יהיה אחראי עליך (אפשר מס' אנשים יחד), איפה תגור (בית אבות או בבית), מי יקבל דיווחים על מצבך (אפשר שמישהו יהיה אחראי והשני יקבל דיווח ויפקח על הנעשה, אפשר לדווח לרופא המשפחה וכולי), ואפשר לקבוע שלא תחובר למכונות הנשמה ושלא יבצעו בך פעולות מאריכות חיים.

כל זאת ועוד אפשר לקבוע בהוראות שתפקיד אצל עו"ד שעבר הכשרה והתנסה במקרים דומים, הוראות שיעברו למשרד המשפטים ויחייבו את כלל המוסדות, כולל הבנקים.

יתרון נוסף, מובהק, שיש למסמך המשפטי שנקרא "ייפוי כוח מתמשך" היא העובדה שגם לאחר המוות, אותו אדם שאתה מיניתה ואתה סומך עליו יכול להמשיך ולפעול בחשבון הבנק שלך ולשלם מהכספים שלך לטובת מצבה, הוצאות קבורה, הוצאות שוטפות ופעולות משפטיות שמתחייבות כך שחשבון הבנק לא ייחסם, עד שייצא צו ירושה או צו קיום צוואה (ועד 90 יום). הבנקים מחויבים לכבד את הייפוי הכוח המתמשך וכך גם כל הגופים הממשלתיים האחרים כגון טאבו (לשכת רישום המקרקעין), ביטוח לאומי וכולי.

לפנייה ישירה אל עו"ד חיה לזר נוטקין לחץ/י כאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד חיה לזר נוטקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהיותי עורכת דין ותיקה ונוטריון, אני רואה איך בעתיד כולנו נפקיד ייפוי כוח מתמשך שנותן מענה להרבה מאוד חששות לעתיד לבוא, שכן אותו מסמך משפטי, בהחלט יכול להחליף ולהתעלות על היתרונות שהיו בעבר לייפוי כוח נוטריוני או צו אפוטרופסות.

עד כה משפחה הייתה מוצאת את עצמה נעזרת בעו"ד כדי להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס לאדם שהגיע למצב של חוסר יכולת לקבל החלטות בכוחות עצמו, ובנוסף הייתה נדרשת גם להוצאות משפטיות: היה עליה להביא חוות דעת רפואית (בדרך כלל מפסיכוגריאטר), לערב עובדת סוציאלית שתבחן מי מתאים מכל בני המשפחה הקרובה לתפקיד (בעיקר כאשר אין הסכמה מי מתמנה לשמש כאפוטרופוס ובני המשפחה רבים ביניהם) ולשלם אגרות לבית המשפט, וכל זאת מבלי לדבר על הזמן והריצות עצמן.

כיום יש פתרון. מדובר על פתרון שניתן באמצעות תיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ותפקידו להחליף את הבקשה המוכרת למינוי אפוטרופוס ואפילו את הייפוי הכוח הנוטריוני שהיינו רגילים לערוך.

ייפוי הכוח המתמשך נועד למי שהיום כשיר, צעיר או מבוגר, וכשיר מבחינה משפטית לתת הוראות לגבי עתידו. אותו אדם קובע מה יקרה כאשר הוא יגיע לגיל זקנה או חלילה יהפוך תלוי בזולת (מצב סיעודי או מצב נפשי המצריך שאדם אחר יקבל החלטות במקומו).

את הייפוי הכוח המתמשך עורך עו"ד שעבר הכשרה על ידי משרד המשפטים. ייפוי הכוח מופקד אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים, כאשר הוא נכנס לתוקף רק אם וכאשר האדם הגיע למצב של אי יכולת לקבל החלטות בכוחות עצמו.
חשוב להבין כי עפ"י החוק, לאחר שהתקבל צו מינוי אפוטרופוס, על המשפחה חלה חובת דיווח מדי שנה לאפוטרופוס הכללי, ואילו במינוי הנוכחי, של ייפוי כוח מתמשך, אפשר לקבוע הוראות שמתאימות למשפחה הספציפית: לדוגמא לקבוע שאין צורך בדיווח או לקבוע שיהיה צורך ביידוע (לפני או אחרי) מעשה או כל הוראה ספציפית אחרת שמתאימה לאדם שעורך את ייפוי הכוח המתמשך.

לסיכום, כמי שעוסקת כבר 16 שנה בתחום המשפחה, ערכה מאות ייפוי כוח נוטריונים, ניהלה תיקים בענייני אפוטרופוס ועברה את ההכשרה הספציפית הזו של "ייפוי כוח מתמשך" במשרד המשפטים - אני מאמינה שנמצא פתרון הולם שמכבד את האדם ושנותן לו אפשרות שהוא עצמו ייקבע מה יעשה בגופו ו/או רכושו בעתיד לבוא.

הכתבה מאת: עו"ד חיה לזר נוטקין באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il. מנהלת ובעלת המשרד, עו"ד חיה לזר נוטקין, הינה בעלת וותק של מעל 16 שנה, מגשרת, בעלת תואר שני במשפטים. תחום התמחותו המרכזי של המשרד הוא דיני משפחה, גירושין, ירושה על ענפיו הרבים. עו"ד חיה מאמינה כי הצלחת תיק משפטי מתחיל בייעוץ, בהקפדה על פרטים קטנים כגדולים, על שמירת קשר טוב עם הלקוח. כל תיק מתחיל בבניית אסטרטגיה מתאימה, כי מה שמתאים ללקוח אחד לא בהכרח מתאים ללקוח אחר, ולכן ניהול התיק נעשה לאחר פגישת ייעוץ ובניית אסטרטגיה מנצחת. ניצחון אינו אומר רק ניהול הליכים, שכן עו"ד חיה מגשרת מוסמכת ומאמינה גדולה בפשרות טובות. עו"ד חיה גם מעניקה גם שירותי נוטריון ושירותים לפי חוק הכשרות המשפטית ואפוטרופסות שהינם ייחודיים למי שהוסמך לכך, כדוגמת הסכמי ממון לידועים בציבור טרם נישואיהם, ייפוי כוח מתמשך, מציאת תחליף למוסד האפוטרופסות, צוואה נוטריונית בפני רשות וכן הלאה.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully