וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מתלושי שכר?

24.12.2017 / 14:25

תלוש השכר נועד בשבילנו העובדים, בין היתר מאחר שהוא בא לפרט את תנאי העסקתינו, את שכר העבודה ואת חובותינו כלפי המעסיק

תלוש משכורת. שי מכלוף
צילום ארכיון: שי מכלוף)/שי מכלוף

הדבר הראשון שאנו עושים כאשר מגיע העשירי לכל חודש זה להסתכל כמה כסף קיבלנו "בשורה התחתונה", ובכך על פי רוב אנו מסיימים את ההתעסקות שלנו עם התלוש. ראשית, חשוב לדעת כי המעסיק חייב למסור לכם את תלוש השכר בכל חודש ואי מסירתו מהווה עבירה על החוק. לכן, זו זכותכם המלאה לדרוש את תלוש השכר מהמעסיק.

לאחר שהבנתם כי תלוש השכר מגיע לכם על פי חוק, אמנה מספר נקודות שאם ניתן להן את הדעת נוכל להבטיח כי כל הכספים המגיעים לנו אכן משולמים לנו. אפתח עם הזכות לגמול עבור עבודה בשעות נוספות, זכות אשר היא אחת מזכויות היסוד המשמעותיות ביותר מהבחינה הכספית.

על פי חוק, תלוש שכרכם חייב לציין את שעות העבודה ולפרט את הגמול המשולם לכם עבור העבודה בשעות נוספות. כך למשל, אם את אתם עובדים המועסקים 5 ימים בשבוע אתם זכאים לגמול עבודה בשעות נוספות לאחר 9 שעות עבודה, ואם אתם מועסקים 6 ימים בשבוע אתם זכאים לגמול לאחר שהשלמתם 8 שעות עבודה. שייעור הגמול הוא 125% עבור השעתיים הראשונות ו- 150% עבור השעות הנוספות שלאחריהן.

במידה וגמול העבודה בשעות הנוספות לא שולם לכם, באפשרותכם לדרוש את כל אותם כספים וזאת בכפוף לתקופת התיישנות בת 7 שנים. אם המעסיק שלכם "קובע" כי אינכם זכאים לשכר עבור שעות נוספות מאחר שאתם מקבלים שכר גלובלי, דעו כי אמירתו זו משוללת כל יסוד.

בתלוש שכרם של עובדים המשתכרים בשכר גלובלי, אמורה להופיע שורת שכר נפרדת ונוספת, שבה יצוין שכר עבודתכם בשעות נוספות וזאת מעבר לשכר הבסיס הגלובלי. בהקשר זה, אם המעסיק שלכם אומר לכם כי שכר העבודה בשעות הנוספות נכלל בשכר הבסיס שלכם, אמרו לו כי הדבר אסור על פי חוק.

למענה משפטי בפורום דיני עבודה וזכויות עובדי קבלן לחץ/י כאן

עו"ד בן אוסטפלד. אתר רשמי
עו"ד בן אוסטפלד/אתר רשמי

זכות נוספת ומשמעותית ביותר, היא חובת ההפרשה הפנסיונית. נכון להיום, על המעסיק להפריש לכם 6% לטובת גמל ו – 6.5% עבור רכיב הפיצויים. באותו האופן, גם עליכם חלה חובת הפרשה וזאת בשיעור של 6% מגובה שכרכם.
חובת ההפרשה קמה לאחר שהשלמתם 6 חודשי עבודה, עם זאת במידה והייתה לכם קרן פנסיה פעילה כאשר נקלטתם לעבודה, חובת ההפרשה קמה לאחר 3 חודשי עבודה ובצורה רטרואקטיבית מהיום הראשון.

אם הבחנתם שבתלוש השכר לא מצוין כי מופרשים לכם כספים לקרן פנסיה או מנוכים לכם כספים מבלי שנפתחה עבורכם קרן פנסיה, צריכה הידלק לכם נורה אדומה.
זכות נוספת וחשובה המגיעה לכם היא תשלום עבור ימי הבראה, זכות המגיעה לכם לאחר שהשלמתם שנת עבודה. שימו לב כי, לאחר שנה אתם זכאים ל- 5 ימי הבראה וככל שהותק בעבודה עולה כך גם מספר ימי ההבראה המגיעים לכם.

בנוסף, חשוב שתדעו כי אם סיימתם את עבודתכם ועבדתם מעבר לשנה, אתם זכאים לתשלום דמי הבראה חלקיים וזאת בהתאם למספר החודשים שעבדתם עד למועד סיום עבודתכם.
נקודה נוספת וחשובה היא הניכויים אשר נעשים לנו בתלוש. דעו כי, ניכוי שלא הותר מפורשות בחוק ולא הסכמתם לו בכתב, או ניכוי הנובע מעבירת משמעת כאשר אין הסכם קיבוצי שחל עליכם ומתיר זאת או ניכוי של חוב שנוי במחלוקת, הינם ניכויים אסורים.

במידה ונוכה לכם סכום אשר אינו עומד בתנאים המפורטים, עליכם לדרוש מהמעסיק להשיב לכם את אותו סכום שנוכה בניגוד לחוק.

לסיום, אבהיר כי ישנן עוד זכויות רבות ומשמעותיות אשר מגיעות לכם מעבר לזכויות שמניתי, זכויות שקצרה היריעה מלהכיל במסגרת מאמר זה. לכן, לכל מי שנותרה שאלה בקשר לתלוש השכר או לזכויות ולחובות שלו כעובד, אמליץ להיעזר בחומר מקצועי ובמקרה הצורך אף לפנות אל גורם משפטי.

הכתבה מאת עו"ד בן אוסטפלד באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il .

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד בן אוסטפלד בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully