וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך המלא לעריכת צוואה

עו"ד מירי שאול בלס בשיתוף מערכת Lawguide

25.12.2017 / 12:39

"אצלי במשפחה זה בחיים לא יקרה, אין סיכוי שילדי יריבו בגלל כספי ירושה", האומנם? אולי תתפלאו, אבל זה קורה במשפחות הכי טובות, אלה שבחיים לא דמיינתם שזה עלול לקרות בהן

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

לא סתם סכסוכי הירושה הם מהסכסוכים הקשים ביותר שמגיעים מדי יום לפתחם של בתי המשפט, שהרי מטבעם של סכסוכים אלו מעורבים בהם סכומי כסף גדולים ואמוציות רבות, העלולים לגרום גם לאחים הקרובים ביותר להפוך לאויבים מרים.

ונגיד שאתם צודקים, ובאמת הקשר של הילדים שלכם כל כך חזק, היות וחינכתם אותם היטב לשמור על אחידות המשפחה, וברוך השם לאף אחד מהם לא חסר. עדין קיימת סכנה, כי ברגע האמת, ישנם גורמים נוספים רבים הנכנסים לתמונה שקשה לצפות אותם, כמו הבעלים והנשים של ילדיכם, אחים שלכם, בן או בת הזוג שלכם, המטפלת שלכם ועוד.

הבעיה הקשה בסכסוכי הירושה המגיעים לבית המשפט היא, שבעוד שהסכסוך המשפטי מוכרע בין הצדדים על ידי בית המשפט, את הקרע המשפחתי שנוצר יהא לרוב קשה עד בלתי אפשרי לאחות.

הצוואה ככלי לקבלת שקט נפשי:

בניגוד לגישה הרווחת בעבר, שבה עצם המחשבה על כתיבת צוואה גרמה לאנשים רבים אי נעימות. כיום, מסבירה עורכת הדין מירי שאול בלס, יותר ויותר אנשים בוחרים לערוך צוואה ומבינים את חשיבותה ואת היתרונות הרבים הקיימים בה.
ולא, לא מדובר רק באנשים עתירי ממון ונכסים, או לכאלה המתקרבים לגיל 90. עריכת צוואה רלוונטית לכל אלו המעוניינים להביע את רצונם האישי הן ביחס לזהות יורשיהם והן ביחס לאופן חלוקת הירושה ביניהם, ביחס לרכוש אותו צברו לאורך חייהם לאחר שילכו לעולמם.

לפנייה ישירה אל עורכת הדין מירי שאול בלס לחץ/י כאן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עורכת הדין מירי שאול בלס/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהי צוואה?

צוואה היא הבעת רצונו של אדם באשר למה שיעשה ברכושו לאחר מותו. למעשה מדובר בכלי משפטי רב עוצמה, שבעזרתו ניתן לסטות מכללי הירושה הקבועים בדין, על פי הרצון הפרטי של כל אדם ואדם, במטרה להבטיח שרכושו יחולק למי שיבחר ובאופן שבו יבחר.

כך לדוגמא אבי ושירה, בני זוג נשואים עם ילדים, המצויים בשנות השישים לחייהם, ביקשו לערוך צוואה, שלפיה במותו של כל אחד מבני הזוג, יעבור כלל רכושו לבן או בת הזוג הנותר בחיים, ורק לאחר שבן או בת הזוג שנותר בחיים ילך לעולמו, יועבר הרכוש ויחולק שווה בשווה בין כל הילדים. זאת, בשונה מדיני הירושה הקובעים, כי במותו של אדם נשוי תעבור כלל ירושתו לבן או בת זוגו ולילדיו יחד.

במקרה זה, עריכת צוואה הביאה לכך שכל עוד אחד מבני הזוג הינו בחיים, הוא יהא חופשי להתנהל כפי שיחפוץ ברכוש המשותף. זאת, מבלי שיזדקק לתת דין וחשבון למי מילדיו ביחס לכל פעולה שירצה לעשות ברכוש, כמו למשל, במקרה שירצה למכור את דירת המגורים המשותפת לטובת מעבר לבית אבות.

מהן הדרכים הקיימות לעריכת צוואה?

ישנה יותר מדרך אחת לערוך צוואה על פי החוק, אך ככלל, הצוואה הנפוצה והמקובלת ביותר הינה עריכת "צוואה בעדים", שבה הצוואה נערכת ונחתמת על ידי המצווה בנוכחות שני עדים ובאישור עורך דין. מאפיינים אלו של עריכת הצוואה מחזקים את תוקפה המשפטי של צוואה בעדים כצוואה שניתנה באופן חופשי ומרצון, ללא השפעה בלתי הוגנת או הפעלת לחץ פסול כלשהו על המצווה טרם לחתימתה, דברים שאותם יבחן בקפידה בית המשפט בכל מקרה עתידי של התנגדות לצוואה.
לדבריה של עורכת הדין מירי שאול בלס, אין לזלזל בדרישות הקבועות בחוק לשם עריכת צוואה, היות וכל "צוואה" שתיעשה בדרך אחרת מהדרכים הקבועות בחוק עלולה להיפסל על ידי בית המשפט מלהיות צוואה בעלת תוקף משפטי מחייב.

מהם היתרונות בעריכת צוואה?

עריכת צוואה מכבדת את רצונו האישי של האדם ואת האוטונומיה שלו להחליט מה יעשה ברכושו לאחר אריכות ימיו ושנותיו לפי רצונו שלו. מעבר לכך, עריכת צוואה מקנה גם גמישות ומאפשרת לסטות מברירת המחדל של דיני הירושה הקבועים בחוק, לפי נסיבותיו המיוחדות של כל מקרה ומקרה. בשימוש נכון, מקנה הצוואה ודאות רבה, סדר ושקט נפשי, הן למצווה והן ליורשים, ומונעת קיומם של סכסוכי ירושה מיותרים.

החלטתם לערוך צוואה? חשוב שתדעו לבחור את עורך הדין המתאים ללוות אתכם בתהליך:

עריכת צוואה היא דבר פרטי ורגיש, ולכן החשיבות הרבה במציאת עורך דין אמין ודיסקרטי שתוכלו לסמוך עליו ולהרגיש נוח לשוחח ולהתייעץ איתו בענייניכם האישיים.

פרט לכך, חשוב לבדוק מול עורך הדין שיש לו ניסיון מקצועי רב ומיומנות בתחום של עריכת צוואות, היות ומדובר בתחום משפטי סבוך בו לכל טעות קטנה ישנה משמעות גדולה מאוד, שלעיתים יהא קשה מאוד לתקנה בדיעבד, לאחר שהמצווה ילך לעולמו.

חשוב שעורך הדין שתבחרו ישקיע מאמץ ויערוך את הצוואה שלכם בקפידה ובמיוחד עבורכם, על פי נסיבות המקרה הספציפי שלכם ורצונכם האישי, ולא מתוך תבנית או נוסח כללי מוכן מראש.

הכתבה מאת: עו"ד מירי שאול בלס באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il .

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully