וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעלי עסקים - סובלים מ"גביה שלילית" בעסק?

26.12.2017 / 14:03

בכל מדור כלכלה ניתן לחוש את מצב העסקים בישראל בכלל ומצב העסקים הקטנים בפרט. הגורם המרכזי לסגירת עסקים בארץ הוא "גביה שלילית", כאשר הכסף פשוט לא מגיע לעסק

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

עסק רציני משקיע כספים רבים ומשאבים בייצור מוצרים ושירותים ובשיווקם ומעוניין לראות תמורה ורווחים לעמלו ולכן ראוי להקדיש תשומת לב ומשאבים לתחום הגביה בעסק.
בדרך לפתרון הבעיה יש להתאים לכל עסק את שיטות המכירה ודרך ההתקשרות עם הלקוחות על מנת לצמצם את בעיית הגביה. כמו כן, התנהלות נכונה תביא לכך שגם במידה והלקוח מסרב שלם דרכי הגביה תהיינה פשוטות יחסית ובהוצאה מינימאלית של בעל העסק.

בעבודתנו מול בעלי עסקים לא פעם אנו נתקלות בבעלי עסקים שמשכנעים את עצמם כי התנהלות זאת מסורבלת ומקשה על המכירה, אך יש לזכור כי מדובר בהתנהלות שמפחיתה באופן ניכר את בעיות הגבייה, כך שפחות חובות יהפכו לחובות אבודים.

השלב הראשון הוא קבלת החלטה על שיטת המכירה שאיתה יעבוד העסק עם הלקוחות. לעיתים ישנה תחושה כי שיטה זאת מאטה את תהליכי המכירה לעומת זאת בעת גביה התוצאות מעולות.

לקוח חדש

במהלך התקשרות עם לקוח חדש, חשוב לשים לב למספר פרטים חשובים ביניהם: שם מדויק של האדם או החברה, מספר תעודת זהות מלא או מספר ח.פ. המהווים פרט חובה במידה ובעל העסק מעוניין לפתוח בהליך משפטי, כתובת מדויקת, מספרי טלפון ופקסים. במידה ומדובר בחברה בע"מ יש לקבל את שמות בעלי המניות בחברה ומספרי ת.ז. שלהם.
חשוב לציין כי "חייבים מקצועיים" נוהגים למסור מספרי ת.ז. חסרים ולכן צלמו את תעודת הזהות או רישיון הנהיגה ושימרו אותו בתיק הלקוח.

לפנייה ישירה אל משרד עו"ד יומטוביאן, יחיאלי, פנחס ושות' לחץ/י כאן

אילנית יומטוביאן. אתר רשמי
עו"ד אילנית יומטוביאן/אתר רשמי

שיטות מכירה והתקשרות

ישנן שיטות שונות להתקשרות עם לקוח ובעל העסק צריך לקבל החלטה באיזו שיטה לעבוד וזאת כמובן בהתאמה לאופי המוצר או השרות שאותם הוא מוכר. להלן מספר שיטות:

א. החתמה על הסכם עבודה – על ההסכם לכלול את פרטי הצדדים באופן מלא ואת כל פרטי העסקה, סוג השרות/ מוצר, הסכום לתשלום, מועדי התשלום והתחייבות הצדדים.
ב. החתמה על ערבות אישית או שטר חוב – חשוב להקפיד למלא את שטר החוב נכון ולשמור עותק מקורי של השטר.
ג. תעודת משלוח חתומה – כל עסקה חייבת להיות חתומה על ידי הלקוח ותכלול את שם המקבל, חתימתו, תפקידו, מס' ת.ז. ותאור המוצר.

במידה והלקוח משלם באמצעות המחאה - יש לבדוק את תקינות ההמחאה והתאריך וכן ניתן לבדוק באתר בנק ישראל האם מדובר בחשבון מוגבל. במידה והחשבון מוגבל השיק לא יכובד.

כמובן, שרצוי לקבל ייעוץ משפטי ממוקד לגבי דרך ההתקשרות הנכונה לעסק ספציפי בהתאם לאופי העסק והמוצר או השרות שאותו הוא מספק וזאת על מנת שהמסמך שעליו תחתימו את הלקוח ימקסם את סיכויי הגביה.

אציין כי מעבר לאמור לעיל, יש לזכור כי הבסיס לגבייה מוצלחת הוא קשר עם הלקוח (גם לא בענייני גביה...), שליחת חשבונות חיוב מפורטות בזמן ולא באיחור. במקרים מסוימים יש לברר מול הלקוח מדוע לא בוצע התשלום ובמידת האפשר להגיע לפתרון מוסכם מול הלקוח.

הנחה ללקוח שלא משלם יכולה לאותת ללקוח שעדיף לאחר בתשלום גם בעתיד ולכן רצוי שלא לנקוט באמצעי זה כאמצעי גביה.

במידה ולמרות הכל הלקוח לא משלם, הפסיקו מתן שירות או אספקת מוצרים באופן מידי ופנו לייעוץ משפטי על מנת לגבות את החוב בצורה יעילה וללא הוצאות מיותרות.

התנהלות נכונה מול הלקוח ממועד ההתקשרות תאפשר לעו"ד לבצע הליכי גביה ישירות בהוצאה לפועל מבלי צורך להגיש תביעה לבית המשפט. אם כי גם לאחר פתיחת תיק הוצאה לפועל ניתן להגיש התנגדות, שלרוב תועבר לדיון בבית המשפט שלו הסמכות המקומית והעניינית לדון.

הכתבה מאת משרד עו"ד יומטוביאן, יחיאלי, פנחס ושות' באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

משרד עו"ד יומטוביאן, יחיאלי, פנחס ושות' בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully