וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ייפוי כוח מתמשך: מדוע המסמך הזה כל כך חשוב?

27.12.2017 / 16:14

לא מעט צעירים ובריאים מבקשים להסדיר מצב אפשרי ועתידי בו יחדלו מלתפקד באופן מושלם, לאחר שבשנת 2016 נכנס תיקון לחוק המאפשר לכל אדם לתכנן את המשך חייו הבוגרים במצב שבו הוא עצמו לא יוכל לנהלם

חתימה על צוואה. ShutterStock
חתימה על צוואה/ShutterStock

בשנת 2016 נכנס תיקון לחוק המאפשר לכל אדם לתכנן את המשך חייו הבוגרים במצב שבו הוא עצמו לא יוכל לנהלם כתמול שלשום. המחשבה שעמדה מאחורי תיקון זה היא העובדה כי לקראת הגיל השלישי, רבים נזקקים לעזרת אדם אחר בתפקוד היום יומי, הן בביצוע פעולות כספיות, פניה לבנקים לרשויות וכו' והן בביצוע החלטות רפואיות ופעולות פיזיות. נוצר מצב שבו, לאנשים עם קשיים טכניים בביצוע פעולות שגרתיות, ממונה אפוטרופוס.

כידוע, אפוטרופוס נוטל מהאדם את כל יכולתו לקבל החלטות ודעתו אינה נשמעת עוד. פסילה מוחלטת זו של יכולתו של אדם לקבל החלטות בעניינו הרימה קול זעקה שבה טענו (ובצדק) כי לא יתכן שבתי המשפט יקבלו החלטות בנוגע אליי – בלעדיי? לפיכך, תוקן התיקון לחוק, אשר נכנס לתוקף כאמור בשנת 2016 ובו, נקבע מנגנון מדורג, אשר קודם למינוי אפוטרופוס.

בשולי הדברים אציין כי, בבסיס החוק אכן עמדה המחשבה על 'הגיל השלישי', עם כל המחלות המכונות "מחלות זחלניות" המתלוות אליו, (כיוון שלאט לאט הן מתגברות ופוגעות באופן הדרגתי המזדחל ולא באופן החלטתי וברור ולעיתים קשה להבחין באדם שסובל מהן. שכן רגע אחד הוא צלול לחלוטין ורגע מבולבל לגמרי עד שהבזקי הצלילות הולכים ומצטמצמים יותר ויותר וניתן לומר שהוא ממש "חולה" למרות שהמחלה החלה עוד הרבה קודם לכן, והזדחלה לה אט אט...) ואולם, עם יציאת התיקון לחוק, לא מעט צעירים ובריאים פוקדים את משרדי, ומבקשים להסדיר מצב אפשרי ועתידי בו יחדלו מלתפקד באופן מושלם.

בחקיקת החוק ויישומו, יוצאים נשכרים גורמים רבים. ראשית, העומס על בתי המשפט, בבקשות למינוי אפוטרופוסים ירד. כך גם מינויי אפוטרופוסים ופיקוח המדינה על פעילותם התדלדל. וחשוב מכל, יכולת קבלת ההחלטות והבחירה החופשית נותרה בידי ה"ממנה" על פי ייפוי כוח מתמשך.

החשוב ביותר הוא כי הממנה על פי ייפוי כוח המתמשך נותר עם כשרותו המשפטית לקבלת החלטות שונות ואף יכול, אם ברצונו לעשות כן, לבטל את ייפוי הכוח שנתן בכל עת – וזאת בשונה ממינוי אפוטרופוס שמרגע שהתמנה – הסיכוי לבטלו קלוש.

לפנייה ישירה אל עו"ד ליאת מנשקו לחץ/י כאן

ליאת מנשקו. אתר רשמי
עו"ד ליאת מנשקו/אתר רשמי

אם כן, מהו אותו ייפוי כוח?

ייפוי כוח זה, בא להסדיר מצב שבו אדם מאבד את יכולתו לנהל את ענייניו, הן מבחינה פיזית, רפואית או טכנית או מנטלית. במצב דברים זה, בעודו בריא וכשיר במלוא מובן המילה, מבקש לתת הוראות, מה יקרה באותו היום שבו יכנס "למצב" בו לא יוכל עוד לתפקד כתמול שלשום. במסמך מיוחד שנערך על ידי משרד המשפטים, יוכל להסביר בדיוק מה רצונו שיעשה, מהי דרך הטיפול המועדפת עליו, בו, ברכושו, בגופו.

למשל יוכל אדם לקבוע, האם ברצונו, בהגיעו למצב סיעודי, לקבל טיפול במוסד רפואי/ גריאטרי או לקבל טיפול דומה בביתו באמצעות מטפל/ת. יוכל לקבוע האם תהיה זו מטפלת ממין נקבה או זכר וכו'. יוכל לקבוע את המוסד הספציפי שבו יבקש להתאשפז ועוד ועוד החלטות שבמצב של התדרדרות במצב רפואי, לא תמיד ניתן לשאול.

מסמך זה, מטרתו לעשות סדר לבני המשפחה, הקרובים, מבלי שידרשו להתלבט בדילמות, אשר בזמנים קשים כאלו, מגיעות, ואז נותרים עם החלטות קשות לקבל. בחתימה על מסמך זה, יש אחריות גדולה שמוסרת מקרובי הממנה, שכן משאיר בידיו את כל שיקול הדעת, וניהול חייו ובוחר מהיום, כיצד יראה הטיפול בו בעתיד עת לא יוכל להביע כהלכה ובשלמות את רצונו.

אכן , מדובר במעמד לא פשוט, בין הממנה לממונה, ואולם, בסופו של תהליך, יוצאים הצדדים מחוזקים. הממנה יודע כי "אמר את דברו" ולא תהיינה שאלות או חוסר ודאות לגבי איך לטפל בו, היכן וכיצד ומנגד, הממונה, יודע כי קיבל על עצמו אחריות רבה, כי הממנה סומך ובוטח בו, כי ימלא את הוראותיו בבוא העת.

מסמך זה מהווה כהצהרת רצון מלאה של הממנה, בצורה המפורטת ביותר שניתן לצפות ביום כתיבתו. המסמך ניתן לביטול בכל עת, הן בהודעת הממנה והן בהודעת הממונה אם אינו רוצה עוד בתפקיד זה בטרם כניסה לתוקף של ייפוי הכוח.
ייפוי הכוח המתמשך, נערך על ידי עורך דין, שעבר הסמכה מיוחדת על ידי משרד המשפטים בנוכחות הממנה והממונה גם יחד. כיום יש רשימה מצומצמת ביותר של עורכי דין שעברו את ההכשרה ומורשים להכין מסמך מיוחד זה.

ניתן להעניק ייפוי כוח מתמשך לעניין אחד או לכל העניינים גם יחד. ניתן להעניק ייפוי כוח מתמשך לממונה אחד או למספר ממונים גם יחד או לחוד. עם הכנתו נשלח המסמך באופן מיידי ומקוון למשרד המשפטים, בעוד שהמסמך המקורי, מועבר באותו השבוע, פיזית ומופקד במשרד המשפטים.

עד כניסתו לתוקף נותר מופקד ייפוי הכוח במשרד המשפטים.
ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקפו במועד שבו חדל הממנה להיות מסוגל להבין בדבר, בעניין שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך, ובכלל זה לקבל החלטות בקשר אליו, ובלבד שמיופה הכוח מסר לאפוטרופוס הכללי הצהרה כי התקיימו התנאים לכניסת ייפוי הכוח לתוקף, כולו או חלקו, וכי קוימו חובות היידוע; אם כחלק מיפוי הכוח, הייתה חוות דעת מומחה תנאי לכניסת ייפוי הכוח לתוקף, תצורף להצהרה חוות הדעת;

שירות זה שונה מצוואה שכן, צוואה מסדירה את מצבנו לאחר מותנו ואינה מטפלת בסוף ימינו או במצב בו נפצענו, נפגענו, השתתקנו או חלינו. מומלץ אם כן, להסדיר עניינים אלו, בעודנו כשירים ובריאים. לכל היותר, יופקד ייפוי הכוח במשרד המשפטים עד 120 שנות חיינו בבריאות איתנה. ואולם כך נבטיח כי רצוננו ימומש.

הסיכון בהפקדת ייפוי הכוח אינו קיים אל מול הסיכוי כי נדרש לעשות בו שימוש בבוא העת, במצב בו לא נוכל לדאוג ולטפל בעניינו כראוי וכהלכה, לפחות נהייה סמוכים ובטוחים כי יטפלו בנו כרצוננו וכבקשתנו במדויק.

עורכת דין , נוטריון ומגשרת ליאת מנשקו, מוסמכת לטפל ולערוך ייפוי כוח מתמשך בהתאם להכשרה על פי דין מטעם האפוטרופוס הכללי ומשרד המשפטים. מתוקף ההכשרה עו"ד ליאת מנשקו, מוסמכת להכין ולערוך "ייפוי כוח מתמשך", מסמך "הנחיות מקדימות למינוי אפוטרופוס" ו"מסמך הבעת רצון".

באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.co.il.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד ליאת מנשקו בשיתוף מערכת Lawguide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully