וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרה טיפים ליזם להגנה בפטנט על פיתוח חדש

31.12.2017 / 15:42

הגנה על פיתוחים חדשים באמצעות פטנט (ועוד יותר טוב פורטפוליו של מספר פטנטים) הוא כלי טוב לקידום מטרות עסקיות כגון הגבלת מתחרים, גיוס משקיעים או מכירת טכנולוגיה. המדריך הזה בא לענות של שאלות נפוצות בנוגע לבקשות פטנטים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

1. איפה צריך לרשום את הפטנט? חשוב להבין שפטנט הוא טריטוריאלי באופיו. בכל מדינה בה נרצה הגנה, נצטרך להגיש בקשת פטנט, שתבחן ע"י משרד הפטנטים המקומי, ורק אחרי אישורה תהיה לנו הגנה באותה מדינה. אז איפה להגיש? לאף אין תקציב להגיש בכל מדינה בעולם! מגישים במדינות העיקריות בהן יש לנו (או יש לנו כוונות רציניות) לעשות עסקים, והכל בהתאם לתקציב. סטטיסטית, ישראלים מגישים בד"כ כלל בארה"ב ואחר כך באירופה.

2. מתי להגיש את בקשת הפטנט? חשוב להגיש את בקשת הפטנט כמה שיותר מוקדם, כי הכלל בבקשות פטנטים מתחרות הוא שהקודם זוכה! אחת הדרישות לקבלת פטנט היא שביום ההגשה הרעיון הינו חדש (בעולם). כל פרסום מוקדם, כולל שלכם עצמכם, יכול לפגוע בבקשת הפטנט שהוגשה אחרי הפרסום.


3. מה צריך כדי להגיש בקשת פטנט, האם צריך לייצר אותו? אין שום צורך (או דרישה) לבנות אב טיפוס או לייצר את המוצר. כדי לרשום בקשת פטנט צריך להיות מסוגלים לתאר בכתב את הפיתוח בצורה שאיש מקצוע מהתחום ידע לבנות אותו.

4. האם אני צריך עורך דין לרישום הפטנט? בפירוש לא! כדי לרשום פטנט צריך עורך פטנטים שיש לו השכלה טכנולוגית בתחום שלכם. עורכי דין מתעסקים בתביעות פטנטים, הסכמי פטנטים וכו' אבל לא בעבודה הטכנית של רישום הפטנט (תחשבו על פיתוח חדש שיוצא ממעבדה בכימיה, מי שיכול להבין ולרשום בקשת פטנט הוא עורך פטנטים עם השכלה רחבה בכימיה ולא עורך דין).

למענה משפטי בפורום פטנטים לחץ/י כאן

גד בנט. אתר יצרן
עו"ד גד בנט/אתר יצרן

5. האם אני מוגן בפני העתקות מהרגע שהגשתי בקשת פטנט? בפירוש לא! אם הגשתי הבוקר בקשת פטנט שאני ממציא המכונית, האם אני יכול לקרקע את כל בעלי המכוניות? לא, רק אחרי שיאשרו שאני באמת ממציא המכונית יהיו לי זכויות בנושא. בעקרון, רק מיום אישור הפטנט יש לבעל הפטנט זכויות כנגד צד ג'. במספר מדינות, ובתנאים מאד מסוימים, יהיו לבעל הפטנט גם זכויות רטרואקטיביות מיום פרסום בקשת הפטנט.

6. האם אפשר לרשום פטנט על תוכנה או אפליקציה? בפירוש כן! הפטנט יינתן לא על הקוד עצמו אלא על התוצאה, למשל זיהוי פנים בתמונה, פיקוח בתוכנה על הפעלת מכשיר, שירות למציאת מסלול נהיגה אופטימלי וכו'.


7. האם צריך להגיש מידית בכל המדינות? לא צריך. ישנם מספר מסלולים המאפשרים לשמור על זכויות ההגשה תוך דחיית ההוצאות הקשורות בהגשת בקשות פטנטים. במסלול הקלאסי, מגישים בשנה הראשונה בקשת פטנט אחת (לא משנה באיזה מדינה). בתום השנה מגישים בקשת פטנט בינלאומית (PCT) ואז אחרי עוד שנה וחצי (סה"כ שנתיים וחצי מיום הגשת הבקשה הראשונה) צריך להחליט (ולתקצב) הגשה של בקשות פטנט במדינות שנבחר.

8. האם חובה לערוך חיפוש לפני שמגישים בקשת פטנט? לא חייבים אבל ברוב המקרים זה מומלץ. יכול להיות שבחיפוש נמצא בדיוק את אותו הרעיון שכבר ידוע, ואז נחסוך את ההוצאות על בקשת הפטנט. אבל גם אם החיפוש לא מצא בדיוק אותו דבר, בדרך כלל נגלה פרסומים קרובים מה שיעזור לעורך הפטנטים לנסח בקשת פטנט בצורה שתהיה מובדלת מראש מהפרסומים שהתגלו.


9. כמה זמן לוקח לקבל פטנט ומה התהליך? הזמן לקבלת פטנט נספר בשנים. בכל מדינה, הבקשה מגיעה לבוחן פטנטים שעורך חיפוש (כלל עולמי) למצוא פרסומים דומים. ברוב המכריע, יש לבוחן השגות מהותיות או פורמליות שנשלחות בדו"ח בחינה. עורך הפטנטים בתיאום עם בעל בקשת הפטנט והממציאים יכין תשובה לדו"ח הבחינה. הממוצע היום בארה"ב הוא 3.3 דוחות בחינה עד שהבקשה מאושרת, כך ש 3-4 שנים לקבלת פטנט זה לא בלתי סביר. במספר מדינות (כולל ישראל וארה"ב) קיים מסלול מזורז להגשת בקשת פטנט, ואז במקרים מסוימים ניתן לקבל פטנט תוך שנה.

10. האם ישנן עוד הגנות מלבד פטנט? כן. פטנט מיועד להגן על פיתוחים טכנולוגים או מדעיים. במקביל ניתן לקבל הגנה באמצעות מדגם על עיצוב חדש של מוצר פיזי או עיצוב של מסכי תוכנה. הגנה נוספת היא הגנה על שם של מוצר או שירות באמצעות סימן מסחר. מכשיר האייפון לדוגמא, מוגן במספר רב של פטנטים על פיתוחים שונים, במספר מדגמים גם על עיצוב המכשיר וגם על מספר מסכים ייחודיים, וכן בסימן מסחר על שם המכשיר.

הכתבה מאת עו"ד גד בנט באדיבות אתר עורכי דין LawGuide.
*המידע המוצג כאן אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.
כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד.

עו"ד גד בנט בשיתוף מערכת Lawguide
  • עוד באותו נושא:
  • פטנט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully