וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלכת שוויון במזונות קטינים - האמנם מהפך תפיסתי בפתח?

עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי, מאת: עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי

14.11.2018 / 7:39

ביולי 2017 נפסקה בבית המשפט הלכה חדשה בנושא שוויון במזונות קטינים. האם ההלכה היא כשלעצמה בגדר שינוי נסיבות? האם חייבת להתקיים משמורת משותפת?

ילדה עצובה עם ההורים. ShutterStock
מעתה יש לומר כי המשפחה "מתחלקת" ולא "מתפרקת"/ShutterStock

לפני כשנה נפל דבר במערכת המשפט הישראלית. פסק דין שניתן בעניין הלכת שוויון במזונות קטינים - היווה תקדים מעורר סערה וטלטלה. בעקבות פסק דין זה, התעוררו שאלות בנוגע לרלוונטיות ההלכה בתיקים שנסגרו לפני פסיקתה, דיונים במשמעות קיומה של משמורת משותפת לשם החלת ההלכה ועוד.
אחת השאלות העיקריות
היתה - האם ההלכה עצמה נחשבת לשינוי נסיבות מהותי בהגדרת תיק מזונות קטינים. עד היום, הליך פתיחת תיק במטרה להפחית או להגדיל מזונות הצריך שינוי נסיבות מהותי כגון: שינוי משמעותי במצב הכלכלי, הרעה במצב הבריאותי באופן שמגביל ופוגע בשכר וביכולת העבודה, ילד מרדן ועוד. משנולדה ההלכה, נרשמו בקרב עורכי הדין בתחום פניות רבות מקרב אבות המעבירים חלק נכבד משכרם עבור מזונות ילדיהם. גברים אלה ביקשו לבדוק האם ההלכה החדשה נחשבת כשינוי מהותי המאפשר פתיחת התיק והפחתת דמי המזונות שעליהם לשלם.

הדעות בעניין זה חלוקות כמו שניכר במספר פסקי דין שונים. באחד מהם, נקבע כי יש להחזיר את הדיון בתיק לבית משפט קמא לצורך בחינתו מחדש לאור התקדים שנוצר. על פי פסק דין זה, ברגע שבית המשפט שינה את תפיסת העקרונות אודות מקור חיוב המזונות לאחר גיל שש, יש להחיל את העיקרון בכל מקרה בו דנים בשאלה לגבי ילדים מעל לגיל זה.

פסק דין אחר קבע כי הלכה צריכה וראויה לחול רטרוספקטיבית ופרוספקטיבית - כלומר הן על תיקים תלויים ועומדים והן על תיקים שנסגרו. בפסק דין נוסף בעניין, נקבע כי השינוי בהלכת פסיקת המזונות מחייב שינוי כלל מערכתי בדיני המשפחה בישראל וקביעת הנרטיב מחדש. לפיכך, מעתה יש לומר כי המשפחה "מתחלקת" ולא "מתפרקת".

מנגד, בפסקי דין רבים נדחתה הטענה לשינוי נסיבות עקב ההלכה החדשה, וזאת מחשש לפנייה גורפת מצד הציבור ויצירת עומס אדיר על מערכת המשפט. כך למשל בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע קבע ששינוי ההלכה כשלעצמה לא מהווה שינוי נסיבות מהותי המאפשר פתיחת תיקי מזונות.

הורים מדברים עם בתם. ShutterStock
בדיני משפחה, כמו במשפחה עצמה - אין תשובות חד משמעיות הניתנות מראש/ShutterStock

בעניין נחיצותה או קיומה של משמורת משותפת, נקבע בשורה של פסקי דין ובהתאם להלכה החדשה, כי אין חובת קיום משמורת משותפת על מנת להחיל את הדין החדש. גם כאשר לא מתקיימת משמורת משותפת, יש להכניס למסגרת השיקולים והחישובים את יחס זמני השהות. בעניין זה יש להדגיש שזמן שהות אינו נמדד רק כמותית, אלא בעיקר באיכות השהות המשותפת ובמידת המעורבות של כל אחד מההורים בחינוך ובגידול הילדים.

לפי גישה זו, במקרה של משמורת משותפת ונתוני השתכרות שווים, ובהתחשב בצרכי הקטינים לפני הפירוד, ייתכן אף מצב בו יתאפסו המזונות.

חשוב לזכור - בדיני משפחה, כמו במשפחה עצמה - אין תשובות חד משמעיות הניתנות מראש. כל מקרה נבחן לגופו ובהתאם לנסיבותיו, תוך דגש על טובת הקטינים ובכפוף למדיניות השופט הפוסק. בטרם קבלת החלטה לגבי פתיחת תיק בעניין שינוי מזונות, רצוי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום. כך ניתן יהיה לבחון באופן מקצועי ומושכל את כדאיות פתיחת התיק ואת סיכוייו.

עו"ד שגית אברג'יל מתמחה בהוצאה לפועל, פשיטות רגל, דיני משפחה, נזיקין, ביטוחים ודיני עבודה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9380376
הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי, מאת: עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully