וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שימוע לפני פיטורין: האם כדאי לוותר?

עו"ד ערן קייזמן בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ערן קייזמן בשיתוף אתר zap משפטי

24.10.2018 / 13:27

עובד בכיר מוזמן למנכ"ל ומוצגות בפניו ראיות על עבירה שביצע לכאורה. העובד נדרש מיידית "להחזיר את המפתחות" ומובטח לו שהעניין "ייסגר בשקט". מה לעשות?

שימוע לפני פיטורין. ShutterStock
שימוע לפני פיטורין/ShutterStock

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: עובד בכיר בתפקיד ניהולי בארגון גדול (כגון: בית חולים או חברת הייטק) מוזמן בוקר אחד באופן דחוף ללשכת המנכ"ל. כשהוא נכנס הוא מוצא בחדר את המנכ"ל בסבר פנים חמורות ולצדו יושב איש הביטחון של החברה או הקב"ט.

להפתעת העובד הבכיר, המנכ"ל מטיח בפניו האשמות חמורות הנוגעות לעבירת משמעת חמורה שביצע לכאורה במסגרת עבודתו. מיד לאחר מכן, רשות הדיבור ניתנת לקצין הביטחון, המאיים על העובד שיש בידיהם חומר ראיות רב, שעלול לגרום לעובד הבכיר בעיות רבות אם יוצג ברבים; ואף עשוי להביא את החברה להגשת תלונה במשטרה.

השניים מציעים לעובד ההמום לשקול היטב את דרכו, ואף מציעים לו הצעה מיוחדת: העובד יתפטר לאלתר מעבודתו, והם מצדם ידאגו כי העניין יסתיים כעניין פנימי, שלא יגיע למשטרה, ופרטיו יוסתרו משאר העובדים בחברה. הראיות אינן מוצגות בפניו ולא ניתנת לו הזדמנות להגיב להאשמות, אלא רק האפשרות להחליט האם לקבל את ההצעה או לא לקבל את ההצעה.

האם כדאי לקבל את ההצעה?

גבר מפוטר מהעבודה. ShutterStock
גבר מפוטר מהעבודה/ShutterStock

התשובה היא: חד משמעית, בוודאות - לא! מדובר בסיטואציה המתרחשת במקרים רבים. הסיטואציה מלחיצה מאוד, נוכח החשש שהדברים יגיעו לתלונה במשטרה, גם אם העובד אינו אשם. פעמים רבות, עצם הבהלה גורמת לעובדים בכירים לקבל את ההצעה, להודות במעשה בפני המנכ"ל - וללכת הביתה. זאת, מבלי לשקול את הדברים עד הסוף; ומתוך מחשבה שבכך העניין הסתיים -והבעיה נפתרה.

חשוב לדעת כי מדובר בטעות גדולה! המחשבה ששיתוף פעולה עם המעסיק יפתור הכול היא מחשבה שגויה מיסודה. הדברים כמעט לעולם אינם מסתיימים בכך.

אם כך, אז מה כדאי לעשות?

בסיטואציה כזו, מלחיצה ככל שתהיה, הדבר החשוב הוא לשמור באופן דווקני על זכות השתיקה. כדאי מאוד שלא להגיב לשום דבר - לא להאשמות, לא לראיות לכאורה ולא להצעה "לסגור" את העניין כעניין פנימי ולהתפטר. במקום זאת, מומלץ לענות למנכ"ל ששמעתם את דבריו וכי תגיבו אליהם מאוחר יותר. מיד לאחר מכן, יש לפנות במהירות לייעוץ עם עורך דין, המתמחה בדיני עבודה.

מדוע לא לקבל את ההצעה ו"לסגור" את הפרשה "על המקום"?

ראשית, דעו, שגם אם יש דברים בגו, וההאשמות נכונות, בצורה חלקית או מלאה, עדיף לכם לבחור באופציה של שימוע לפני פיטורין. בשימוע, תוכלו להציג את הצד שלכם. קיים סיכוי בלתי מבוטל שעם ייעוץ משפטי איכותי, תוכלו להטות את הכף לטובתכם.

עליכם לבדוק את חומר הראיות ומה מקורו: האם מדובר בתלונה אנונימית, שייתכן שכוונתה אינה טהורה? האם ביכולתכם לספק הסברים מניחים את הדעת לדברים שקרו או לחלק מהדברים? ייתכן שמדובר במקרה של "מילה כנגד מילה" ואז תוכלו להכחיש חלק מהדברים.

לעומת זאת, להיעלמות ממקום העבודה ביום בהיר אחד יש מחיר גבוה! ההיעלמות יוצרת חרושת שמועות וניחושים פנימיים, המבוססים על חצאי אמיתות, בנוגע לנסיבות העזיבה. חרושת שמועות כזו עלולה להיות הרסנית עבורכם הרבה יותר. השם הטוב שלכם עלול להיפגע לא רק במעגל הפנימי של החברה, אלא גם במעגל החיצוני, הכולל מעסיקים פוטנציאלים עתידיים.

מהם יתרונות השימוע לפני פיטורין?

במסגרת שימוע, חומר הראיות נבדק לגופו על ידי עורך דין מקצועי העוסק בדיני עבודה. תמיד יש אפשרות להציג נסיבות מקלות ולרכך את רוע הגזירה.

לחלופין, גם אם החלטתם לקבל את הצעת המעסיק ולהתפטר: סיום העבודה בהסכמה, בליווי של עורך דין, יאפשר לכם לעשות זאת בצורה הרבה יותר אלגנטית, שתמנע את חרושת השמועות ותפגע פחות בסיכוי למצוא עבודה אחרת.

הכותב, עו"ד ערן קייזמן, מתמחה בדיני עבודה.

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד ערן קייזמן בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד ערן קייזמן בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully