וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטרת במהלך הריונך? אלו הן זכויותייך בהתאם לשלב ההיריון

עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי

12.12.2018 / 7:39

החוק קובע כי החל מהחודש השישי להריונה של עובדת היא מוגנת מפיטורים, אלא אם התקבל היתר ממשרד העבודה, והוכח כי סיבת הפיטורין אינה קשורה להריון. האם גם למספר חודשי ההיריון ההתחלתיים ישנה משמעות?

אישה בהריון בעבודה. ShutterStock
אישה בהריון בעבודה/ShutterStock

עובדה ידועה היא שלא בנקל ניתן לפטר עובדת בהיריון, אך לא רבות יודעות שניתן לפסול פיטורים בחודשי ההיריון הראשונים (עד לחודש הששי) ואין משמעות לתקופת ההעסקה. כל שעל העובדת להוכיח הוא כי לא עשתה דבר שעלול לגרום לפיטוריה ואין עילה מוצדקת לפיטורים, למעט עובדת היותה בהריון. במקרה כזה, נטל ההוכחה עובר למעסיק, שיידרש להוכיח כי הליך הפיטורין אינו קשור להיריון והוא התנהל באופן הוגן וחוקי - כולל שיחות אזהרה וקריאה לסדר, מתן הזדמנות שניה, מכתב הזמנה לשימוע וביצוע שימוע כדין.

אם הדבר לא עולה בידי המעסיק והוא אינו מוכיח כי סיבת הפיטורין אינה קשורה להיריון, תפוצה האישה בהתאם לחוק:

פיצוי בגין נזק שאינו ממוני - על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה התשמ"ח-1988, יקבע בית המשפט פיצוי לפי נסיבות העניין, ללא הוכחת הנזק, ובתנאי שיוכח כי סיבת הפיטורים קשורה להיריון. על המעסיק חלה חובת תום הלב בפיטורים, וברוב הפסיקות נכלל תחת סעיף זה פיצוי בגין עוגמת נפש. גובה הפיצוי נע בין 3,000 ל-50.000 שקלים.

פיצוי בגין נזק ממוני - במסגרת זו ייבדק מהו הנזק הממוני שנגרם לעובדת, ומהו המשקל שיש לייחס להפליה הפסולה. במקרים בהם יוכח שהשיקול המפלה היה מהותי, תפוצה העובדת ומשכורתה תשולם לה עבור התקופה בה נמנע ממנה לעבוד עד מועד הלידה. לתשלומים אלה יתווספו דמי הלידה שהיתה מקבלת לו עבדה, ובנוסף - גם שכר עבודה עבור התקופה המוגנת לאחר חופשת הלידה (60 יום נוספים).
לשם קבלת הפיצוי הממוני חלה על התובעת חובה לנסות להקטין את הנזק; עליה להוכיח שחיפשה עבודה (מומלץ לשמור את כל המיילים שנשלחו למעסיקים פוטנציאליים), הגישה תביעה לקבלת דמי אבטלה ודמי לידה מהמוסד לביטוח לאומי וכדומה. אם התקבלו דמי אבטלה ודמי לידה, יופחתו סכומים אלו מהפיצוי בגין נזק ממוני.

פיטורי עובדת לאחר החודש השישי להריונה

אישה בהיריון. ShutterStock
אישה בהיריון/ShutterStock

חוק עבודת נשים קובע כי עובדת שפוטרה לאחר החודש השישי להריונה, תהיה זכאית לפיצויים בגין נזק ממוני ,על פי חישוב של 150% משכרה, כאשר בית המשפט רשאי לפסוק פיצויים בגובה שיוחלט על ידו, גם אם לא נגרם נזק ממוני. במקרה האחרון, ינועו הפיצויים בטווח שבין 5,000 ל- 1,000,000 שקלים, כאשר בפסיקה ישנה משמעות למועד הפיטורים ולמידת תום הלב של המעסיק.

גם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מקנה לאשה זכאות לפיצויים, במידה שהוכיחה כי הפיטורין אכן קשורים להריונה. גובה הפיצוי תלוי בוותק, בשלב ההיריון או חופשת הלידה וכדומה, ויעמוד בדרך כלל על 3,000 עד 50,000 שקלים.
לעניין הפיטורין יודגש כי חובת המעביד לערוך שימוע כדין לפני פיטורין, חלה על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעובדת בהיריון, בטיפולי פוריות או בחופשת לידה.

בנוסף לכל הנאמר לעיל, עובדת המפוטרת במהלך הריונה זכאית למיצוי זכויות נוספות. הפרשות לביטוחי פנסיה או לקרן השתלמות, דמי הבראה, אי מתן הודעה מוקדמת, אי ביצוע שימוע כדין, פדיון חופשות ועוד - כל אלה עשויים לשמש גם הם עילה לפיצויים.

חשוב לזכור כי בטרם הגשת תביעה, יש לשלוח למעסיק מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים מעורך דין המתמחה בדיני עבודה ומעורה בפסיקה. היה והמעביד המשיך בהליך הפיטורין, או אז תוגש תביעה בהתאם.

עו"ד שגית אברג'יל מתמחה בהוצאה לפועל, פשיטות רגל, דיני משפחה, נזיקין, ביטוחים ודיני עבודה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9380376

הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד שגית אברג'יל בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully