וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רישיון הנהיגה הוגבל על ידי ההוצאה לפועל? יש מה לעשות

עו"ד שמעון מזרחי, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד שמעון מזרחי, בשיתוף אתר zap משפטי

11.11.2018 / 16:43

רשם ההוצאה לפועל יכול להטיל הגבלה על רישיון הנהיגה של חייב שלא עומד בצו התשלומים שנקבע לו, אבל יכול גם לבטל מגבלה זו. כך תתמודדו עם ההגבלה החמורה

גבר נוהג במכונית ונעזר בג'י פי אס. ShutterStock
הבעיה צצה בדרך כלל כאשר בעל החוב מנסה לחדש או להאריך את תוקפו של רישיון הנהיגה, אך נתקל בסירוב מצד משרד הרישוי/ShutterStock

תיק בהוצאה לפועל הוא תמיד גזרה קשה. בנוסף לחובות התלויים נגדו, אדם שאינו יכול לשלם את חובותיו, נאלץ להתמודד גם עם הגבלות חמורות כמו עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה בשימוש בכרטיסי אשראי וכן הגבלה על קבלה, החזקה או חידוש רישיון הנהיגה. הגבלה אחרונה זו היא קשה במיוחד, מאחר שהיא פוגעת בחופש התנועה ועשויה לגרור אחריה השלכות כגון איבוד הפרנסה ומקום העבודה.
הבעיה צצה בדרך כלל כאשר בעל החוב מנסה לחדש או להאריך את תוקפו של רישיון הנהיגה, אך נתקל בסירוב מצד משרד הרישוי. בפני מי שנקלע למצב זה עומדות שתי דרכים אפשריות: הגשת בקשה לרשם ההוצאה לפועל או פתיחה בהליכים של פשיטת רגל.

פנייה לרשם ההוצאה לפועל

לפני הפנייה לרשם ההוצאה לפועל, מומלץ לבדוק אילו נסיבות מיוחדות עשויות להצדיק את ביטול ההגבלה על רישיון הנהיגה. במילים אחרות, המבקש צריך לשכנע את רשם ההוצאה לפועל כי בתנאים הקיימים, אי-חידוש הרישיון עשוי להוביל לפגיעה חמורה בו ו/או במשפחתו.

נסיבות שעשויות להצדיק ביטול המגבלה:

- חייב המתפרנס כנהג, יכול לנמק את בקשתו בפגיעה משמעותית שתגרם בפרנסת המשפחה כתוצאה מחוסר האפשרות לנהוג. במקרה זה על החייב לצרף אישור ממקום העבודה ואסמכתאות רלוונטיות.
- כאשר רישיון הנהיגה נחוץ לצורך הסעת בן משפחה נכה התלוי בחייב. במקרה זה יש לצרף אישור בגין הנכות ולהוכיח כי בן המשפחה תלוי אך ורק בו ושאין מי שיכול להחליפו ולהסיעו לטיפולים רפואיים.

מדובר, כמובן, בדוגמאות בלבד, וישנם מקרים רבים נוספים שעשויים להביא לביטול המגבלה על הרישיון. בכל מקרה בו ישנה סיבה להאמין כי הנסיבות מצדיקות זאת, יש לפנות בבקשה לרשם ההוצאה לפועל. במסגרת ההחלטה לביטול ההגבלה, יכול הרשם להציב תנאים לביטולה כמו הפקדת עירבון, תשלום חד פעמי או עמידה בצו תשלומים חודשי.

רשיון נהיגה חדש. משרד התחבורה,
רשיון נהיגה חדש/משרד התחבורה

פנייה להליך פשיטת רגל

חייב שנמצא בהליכי הוצאה לפועל, וסך חובותיו עולה על הסכום הקבוע בחוק, רשאי להגיש בקשה לפשיטת רגל. פנייה לאפיק זה תוביל לקבלת צו כינוס בבית המשפט המחוזי וביטול ההגבלות שהוטלו על החייב.

בית המשפט, במסגרת צו הכינוס, יורה לרשם ההוצאה לפועל לבטל את ההגבלה על רישיון הנהיגה. לאחר קליטת הצו במערכות ההוצאה לפועל, תבוטל ההגבלה על רישיון הנהיגה. בנוסף, החייב יוכל לנהל חשבון בנק ולעשות שימוש בכרטיס אשראי (דביט).

אתם לא לבד - חשיבות הליווי המשפטי בתהליך

לא חשוב באיזו דרך תבחרו להתמודד עם הגבלות ההוצאה לפועל - בקשה לביטול ההגבלה או פנייה להליכי פשיטת רגל - בכל מקרה מדובר במצב עניינים סבוך עם קשת רחבה של טעויות גורליות אפשריות. לפיכך, אם הגבילו את רישיון הנהיגה שלכם, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך דין העוסק בתחום פשיטות הרגל וההוצאה לפועל. עורך דין כזה, המכיר היטב את הנושא, יוכל ללוות אתכם לאורך הדרך כולה. כך תימנעו מטעויות שעשויות לעלות לכם ביוקר ותגדילו את הסיכויים לביטול ההגבלה בפרק הזמן הקצר ביותר.


הכותב עו"ד שמעון מזרחי עוסק בדיני הוצאה לפועל ופשיטת רגל.
הכתבה באדיבות אתר zap משפטי

טל' ליצירת קשר: 077-9977565

עו"ד שמעון מזרחי, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד שמעון מזרחי, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully