וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שלכם סובל מהפרעת קשב? אולי מגיעה לכם גמלה חודשית

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה, בשיתוף אתר zap משפטי

13.1.2019 / 7:12

אלפי הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז כלל לא מודעים לאפשרות לקבל מביטוח לאומי גמלת ילד נכה שיכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש. חושבים שגם אתם זכאים? לפניכם הדרך לקבלת הגמלה - צעד אחר צעד

הפרעת קשב. ShutterStock
הפרעת קשב/ShutterStock

בנובמבר 2012 נכנסו לתוקפם מספר שינויים בתקנות הביטוח הלאומי המתייחסות לתנאי הזכאות לקצבת ילד נכה. שינויים אלו הרחיבו את מעגל הילדים הזכאים לגמלה חודשית, בכללם ילדים עם פגיעה תפקודית בשל הפרעת קשב וריכוז חמורה.

התנאים הבסיסיים לקבלת הגמלה

כדי ליהנות מגמלה חודשית בגין הפרעת קשב וריכוז, על הילד לעמוד בשורה של תנאים שנקבעו בביטוח הלאומי, בין השאר:
* גילו של הילד מתחת ל-18 שנים ושלושה חודשים.
* אבחנה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD) קשה.
* הפרעות התנהגותיות קשות.
* הילד לומד בחינוך מיוחד או במסגרת שילוב, כולל בכיתה רגילה עם סייעת.
* הילד מטופל בתרופה סטימולנטית (ריטלין למשל).
* בנוסף לתנאים הללו, על הילד לעמוד בתנאי הזכאות הכלליים לקבלת גמלת ילד נכה (בן להורים תושבי ישראל הגרים בארץ).
* כאשר לילד לקויות קשות נלוות, ייתכן שסכום הגמלה החודשית יגדל.

מורה עוזרת לתלמיד לכתוב. ShutterStock
אחד התנאים - הילד לומד בחינוך מיוחד או במסגרת שילוב, כולל בכיתה רגילה עם סייעת/ShutterStock

שלבים חשובים בדרך לקבלת הגמלה

- שבירת מחסום הבושה - בנוסף למספרם הגדול של הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז שכלל אינם מודעים לזכויותיהם, רבים ההורים שמחמת המבוכה בוחרים שלא ליהנות מגמלת הנכות לה הם זכאים. הקושי והמטען הרגשי הנלווים למילה "נכות" הם טבעיים ומובנים, אך אינם מוצדקים; "נכות" בהקשר זה מתייחסת להיבט התפקודי ומתארת ילד שמצבו דורש טיפול, טיפוח, השגחה והשקעה. בין היתר מקיפה השקעה זו את ההיבטים הכלכליים, הרגשיים והנפשיים. כל הורה לילד המתמודד עם הפרעת קשה וריכוז קשה יודע היטב שהצרכים המיוחדים של ילדו משפיעים על המשפחה כולה. לכן, מוטב להתמקד בצרכי הילד ובחשיבות ונחיצות הסיוע, ובכך לדלג בגבורה מעל מחסום הבושה.

- קבלת ייעוץ משפטי מקצועי - קבלת הגמלה כרוכה בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי. הואיל והתקנה האמורה היא חדשה יחסית, וכיוון שהתביעה עדיין תלויה בזכאות לגמלת נכות כללית ולא עומדת בפני עצמה, הרי שנודעת חשיבות עצומה בקבלת ייעוץ מקצועי על ידי עורך דין המכיר היטב את התהליך. עורך דין בקיא בנושא, יוכל להעריך את סיכויי קבלת הגמלה, לנסח את הבקשה בצורה נכונה ולמנוע טעויות שבגינן היקף הזכויות יצומצם או שהתביעה תידחה. שימו לב: טעויות אלו אינן ניתנות לתיקון בדיעבד.

- אבחון ותיעוד - טרם הגשת הבקשה לביטוח הלאומי יש לדאוג לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים לתביעה - בעיקר חוות דעת מומחה ומסמכים רפואיים שיש בהם כדי להעיד על קיום ההפרעה ודרגת החומרה שלה. המומחה הרלוונטי לעניין זה יכול להיות נוירולוג ילדים, רופא מומחה המוסמך לטפל בהפרעת קשב וריכוז או פסיכיאטר ילדים. לתביעה יש לצרף גם דו"ח עדכני מהמסגרת החינוכית של הילד.

- התייצבות בפני הוועדה הרפואית - השלב האחרון בדרך אל הגמלה המיוחלת הוא התייצבות בפני וועדה רפואית בביטוח לאומי. גם בשלב זה, לנוכחותו של עורך הדין השפעה מכרעת; די בטעות קטנה אחת שתגרום לאיבוד הזכאות, אף במקרים בהם הילד זכאי גם זכאי לגמלה.

השורה התחתונה

מדינת ישראל מכירה בקשיים שהם מנת חלקם של הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז קשה, ומסייעת להם באמצעות גמלת ילד נכה. התמודדות שכזו היא מאתגרת דיה, ואין כל סיבה לוותר על הסיוע הכספי שעשוי לנסוק לאלפי שקלים בחודש. יש לכם ילד עם הפרעת קשב וריכוז חמורה? פנו לעורך דין העוסק בתחום והגדילו את הסיכויים שלכם לקבל את המגיע לכם.

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה עוסק בדיני נזיקין, תאונות דרכים/עבודה ורשלנות רפואית.
באדיבות אתר zap משפטי.

טלפון: 053-9380314

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully