וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרצית לדעת על פשיטת רגל

עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי, עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי

22.11.2018 / 10:10

מהם היתרונות והחסרונות של הליך פשיטת רגל, מה הן ההשלכות על משפחתו של החייב ומדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין לפני שיוצאים לדרך? טיפים ועדכונים שחייבים לדעת

פשיטת רגל. ShutterStock
פשיטת רגל/ShutterStock

הליך פשיטת הרגל בא לעולם במטרה להגן על חייבים שלא מסוגלים לשלם את חובותיהם, ומעניק להם הזדמנות להתחלה חדשה נטולת חובות, עיקולים והגבלות והגנה מהתעמרות הנושים והשלטונות. בנוסף, מטרתו של ההליך היא להסדיר את כינוס הנכסים של החייב, כך שיחולקו בהגינות בין הנושים, בהתאם לסדר העדיפות המוגדר בחוק.
הליך פשיטת רגל מורכב מארבעה שלבים: בקשה לפשיטת רגל, קבלת צו כינוס נכסים, הכרזת פשיטת רגל וקבלת צו הפטר.

על הדבש: יתרונות ההליך עבור החייב

היתרון המשמעותי של פשיטת רגל קשור לצו ההפטר. צו זה מוחק את יתרת חובותיו של פושט הרגל ומאפשר לו לפתוח דף חדש בחייו. צו ההפטר מוענק כאשר חייב מצליח לשכנע את בית המשפט שהוא חדל פירעון ושהגיע למצב זה בתום לב.
יתרון נוסף טמון בצמצום. במסגרת פשיטת הרגל כל התיקים הפתוחים נגד החייב מתרכזים לכדי תיק אחד ויחיד. יתרון זה הוא משמעותי ביותר, שכן כך נחסך מהחייב הקושי שבניהול מספר תיקים במקביל מול מספר נושים. כמו כן, מרגע הינתן צו כינוס נכסים, כדי למנוע מרוץ תביעות בין הנושים, מעוכבים כל ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד החייב.

ועל העוקץ: פשיטת רגל - החסרונות

הפגיעה בשם הטוב וה"סטיגמה" הקשורה בהליך של פשיטת רגל מהווים חיסרון משמעותי עבור רבים. בנוסף, הליכים אלה, במקרים רבים, מתמשכים במשך מספר שנים ודורשים התמודדות מורכבת וסבלנית. חיסרון נוסף נובע מהסמכויות של כונס הנכסים. כך לדוגמה, הכונס רשאי לערוך חקירה מקיפה במטרה לאתר את כלל הנכסים של פושט הרגל, ואף לבטל העברה לא חוקית של נכסים שבוצעה בסמוך לתחילת ההליך.

אך החיסרון המרכזי בעיני רבים הוא ללא ספק רשימת המגבלות. המגבלות המוטלות על החייב כוללות בין השאר: איסור שימוש בכרטיס אשראי, עיכוב יציאה מהארץ, הפיכת החייב ללקוח מוגבל במיוחד בבנק, איסור לשמש כבעל מניות בחברה, איסור הקמת חברה ועוד.

חשוב לדעת שהגבלות אלו ואחרות מוטלות גם על חייב בהוצאה לפועל, כך שההתמודדות כמעט ולא שונה.

מקומה של המשפחה בהליך

מה עושים עם חובות בגירושים?. Family Guide,
בני זוג של פושטי רגל מורשים לשלם הלוואות והתחייבויות הרשומות על שמם/Family Guide

ההגבלות וצו הכינוס מוטלים אמנם אך ורק על החייב ולא על בני משפחתו, אך בתחשיב הנכסים כן נלקחות בחשבון ההכנסות וההוצאות של בני הזוג. בנוסף, בני המשפחה נדרשים לאסוף קבלות בגין הכנסות והוצאות אותן יש לצרף לדיווחים אחת לחודשיים.

בני זוג של פושטי רגל מורשים לשלם הלוואות והתחייבויות הרשומות על שמם, להחזיק חשבון בנק ולהשתמש בפנקסי שיקים.. עם זאת, בני משפחתו של החייב נדרשים להימנע מהוצאות שאינן סבירות עבור פושט הרגל, כדי שלא ייווצרו חובות חדשים. כמו כן, בני זוג לא רשאים להחזיר הלוואות הרשומות על שם החייב, מכיוון שמדובר על העדפת נושים האסורה בהליך פשיטת הרגל *על החייב להכניס את כל חובותיו להליך פשיטת הרגל בין אם נפתחו בגינם תיקי הוצאה לפועל ובין אם לאו וזאת על מנת לקבל את ההפטר המיוחל לגבי כל חובותיו.

מקומו של הייעוץ בהליך

אל תוותרו על ייעוץ וליווי של עורך דין מקצועי העוסק ומתמחה בתחום פשיטת הרגל טרם התנעת ההליך.

אם אתם שוקלים להתחיל הליך פשיטת רגל, מומלץ שהצעד הראשון שלכם יהיה פגישת ייעוץ עם עורך דין העוסק בתחום פשיטות הרגל וההוצאה לפועל ולבדוק האם מהלך כזה נכון עבורכם, טרם התנעת התהליך. עורך דין מקצועי יוכל ללוות אתכם עד לקבלת ההפטר, למנוע טעויות שעלולות לגרום לדחיית הבקשה ולטפל בעיכובים מיותרים במהלך הדרך. כך למשל, כאשר חובות משמעותיים רשומים על שמם של שני בני הזוג, יש להחליט האם להתחיל הליך מקביל לשני בני הזוג או להתחילו עבור אחד, ורק לאחר קבלת ההפטר, יתחיל בן הזוג השני בהליך משלו. הייעוץ המשפטי יסייע לכם להבין לעומקן את המשמעויות הלא פשוטות של הליך פשיטת הרגל ואת השפעת ההגבלות השונות על התא המשפחתי.


הכותב עו"ד שי עמר עוסק בדיני הוצאה לפועל ופשיטת רגל.

באדיבות אתר zap משפטי.

טלפון ליצירת קשר: 077-9977492

עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי, עו"ד שי עמר, בשיתוף אתר זאפ משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פשיטת רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully