וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם תיק בהוצאה לפועל? את ההליך הזה אתם חייבים להכיר

עו"ד נתנאל טייבי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד נתנאל טייבי בשיתוף אתר zap משפטי

10.12.2018 / 8:02

חלון ההזדמנויות לקבלת הפטר בהוצאה לפועל הוארך בשנה וייסגר בספטמבר 2019 - המועד האחרון להגשת הבקשה. מה כוללת בקשה להפטר, מי זכאי להגישה ובמה היא שונה מפשיטת רגל?

זוג עובר על מסמכים. ShutterStock
זוג עובר על מסמכים/ShutterStock

עד לפני שנים מספר, חייבים שנקלעו לחובות גדולים עמדו מול הסדרי תשלומים ממושכים והליכי פשיטת רגל. בספטמבר 2015, בעקבות שינוי בחוק, הוענקה לחייבים רבים תקווה חדשה - הגשת בקשה להפטר דרך הוצאה לפועל. ההפטר מאפשר לחייב למחוק את יתרת חובותיו (למעט חובות וקנסות המוגדרים לפי החוק) לאחר שעמד בתנאים מסוימים, ולהתחיל את חייו מחדש.

על מנת להגיש בקשה לצו הפטר, על החייב לעמוד במספר תנאים:

מוגבל באמצעים - מגיש בקשה להפטר הוא חייב מוגבל באמצעים לפחות בארבע השנים האחרונות. חייב יוגדר כמוגבל באמצעים כאשר יש לו חוב (שאינו נובע מאי תשלום מזונות) שהוא אינו מסוגל לשלם במלואו על פי פרקי הזמן הקבועים בחוק.
גובה החוב - סך כל חובותיו של החייב בעת הגשת הבקשה לא יעלה על 800,000 שקלים. אם החוב גבוה מסכום זה, ניתן להגיש בקשה להפטר בהינתן התנאים הבאים: גובה החוב המקורי (או במועד בו הוגשה הבקשה לביצוע ללשכת ההוצאה לפועל) לא עולה על 400,000 שקלים, וסך החובות (כולל ריבית פיגורים, הצמדה, קנסות וכדומה) לא עולה על 2 מיליון שקלים. במקרים חריגים ובהתאם לשיקול דעתו של רשם ההוצאה לפועל ניתן לחרוג מכלל זה.
עמידה בצו התשלומים - בשלוש השנים שקדמו לבקשה עמד החייב בתשלומים שנקבעו לו. במקרים חריגים ובהתאם לשיקול דעת הרשם ניתן לחרוג אף מכלל זה.
אין נכסים - לחייב אין נכס שניתן לעיקול או שעיקולו ייתן תועלת ממשית עבור הנושים.
החייב פרע לפחות עשירית מקרן החוב שלו עד כה, בהסדר תשלומים של שלוש שנים לפחות.
• לא פושט רגל - בחמש השנים שלפני הגשת הבקשה לא הוגש צו כינוס עבור החייב, לא נדחתה בקשה שהגיש, ולא הוכרז כפושט רגל.

בקשת הפטר מול פשיטת רגל - יתרונות וחסרונות:

הליך הגשת הבקשה לצו הפטר בהוצאה לפועל, שונה מהליך פשיטת רגל במספר היבטים:
ראשית, בקשה לצו הפטר מתנהלת מול רשם ההוצאה לפועל בלבד, בעוד הליך פשיטת רגל מתנהל מול בית המשפט המחוזי, הכונס הרשמי והנאמן. הגשת בקשה לצו הפטר פטורה מתשלום אגרה, ואילו בקשה לפשיטת רגל כרוכה באגרה בסך 1,600 שקלים. מורכבות הליך פשיטת רגל באה לידי ביטוי גם בתשלום שכר טרחת עורך דין שהוא גבוה יותר.

במסגרת הליך פשיטת רגל נערכות בדיקות כלכליות נרחבות ומעמיקות הבוחנות את חיי החייב והתנהלותו היום יומית, ונדרש דיווח שוטף לאורך כל הדרך. בבקשת צו הפטר, לעומת זאת, אין צורך בדיווחים חריגים מעבר לבדיקה הנדרשת לצורך ההכרזה על החייב כמוגבל באמצעים.

ראוי לציין, שהן בהליך פשיטת רגל והן בהליך הפטר קיימות הגבלות כנגד המבקש, אולם במקרים מסוימים, ניתן בשניהם להקפיאן או להסירן בהתאם למצבו של המבקש.

מחיקת חובות.
במסגרת הליך פשיטת רגל נערכות בדיקות כלכליות נרחבות ומעמיקות הבוחנות את חיי החייב והתנהלותו היום יומית

באשר למשך ההליכים - משך הזמן עד לצו ההפטר בבקשת הפטר בהוצל"פ, הוא כחצי שנה מיום הגשת הבקשה, אך רק לאחר השלמה של שלוש שנים לפחות של עמידה בצו התשלומים. בעוד הליך פשיטת הרגל כולו, יכול להגיע לסיומו תוך 18 חודשים.

ההחלטה על הדרך הנכונה להתמודדות עם חובות בהוצאה לפועל היא מורכבת וחשובה. כדי לבחור את הפתרון המתאים עבורכם, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום, ולאחר שכל הנתונים והתנאים נלקחו בחשבון.

אם אתם עומדים בפני פרשת דרכים באשר לאופן מיגור החובות, זכרו את המועד האחרון - ספטמבר 2019. חשוב לבדוק את האפשרויות כבר עתה, ולא להתמהמה עם ההחלטה עד אשר כבר לא ניתן יהיה עוד להגיש את הבקשה להפטר.

* המאמר אינו תחליף לייעוץ משפטי בידי עורך דין. האמור מעניק מידע כללי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואף לא חוות דעת משפטית ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.

עו"ד נתנאל טייבי מתמחה בהוצל"פ, מקרקעין , משפט מסחרי ודיני משפחה.
טלפון: 072-3221083
הכתבה נכתבה באדיבות אתר zap משפטי

עו"ד נתנאל טייבי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד נתנאל טייבי בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully