וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעל שילם משכנתא, הדירה נותרה אצל גרושתו

עו"ד לימור אביטן, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד לימור אביטן, בשיתוף אתר zap משפטי

6.12.2018 / 9:33

בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט למשפחה, כי תשלומי משכנתא משותפים של בני זוג לא מספיקים כדי להוכיח כוונת שיתוף בדירה שרשומה על שם אחד מהם

סכסוך על בית בעקבות גירושים. ShutterStock
הדירה לא שימשה למגורי בני הזוג בפועל, אלא הושכרה לאחרים/ShutterStock

בית המשפט לענייני משפחה קבע לאחרונה בהחלטה מעניינת וחשובה, כי דירת מגורים, שהיתה רשומה על שם אשה שהתגרשה מבעלה, תישאר בבעלותה הבלעדית. זאת, אף שלאורך השנים שילמו בני הזוג במשותף את המשכנתא על הדירה.

במסגרת פסק הדין, קבע בית המשפט כי כדי לקבל מחצית מהזכויות בדירת המגורים, הבעל היה צריך להצביע על "דבר מה נוסף" מעבר לתשלום משכנתא המצביע על כוונת שיתוף. למשל, על מגורים משותפים בדירה או על ראיות ממשיות אחרות לכוונת שיתוף של בני הזוג.

הבעל דרש מיליון שקל לעצמו

בני הזוג, בשנות הארבעים לחייהם, התחתנו בשנת 2006, ונולדו להם שלושה ילדים שבגרו. השניים היו נשואים במשך עשר שנים, אולם נפרדו בשנת 2017, על רקע סכסוך מתמשך ביניהם. לאחר שהתגרשו, הגישה האשה תביעה נגד הבעל בדרישה לחלק באופן שווה את הרכוש המשותף שצברו בשווי מיליוני שקלים אשר כלל, בין היתר, גם וילה משותפת.

הבעל הגיש תביעה נגדית, ובה העלה שתי דרישות כלפי האשה. ראשית, דרש להוציא מהקופה המשותפת כספים בשווי של כמליון שקלים, שאותם הוא קיבל לטענתו בירושה מהוריו לאחר הפרידה.
שנית, הוא דרש לקבל מחצית משוויה של דירה, שאותה רכשה האשה לפני הנישואין ואשר היתה רשומה על שמה. לטענת הבעל, בפועל שילמו בני הזוג במשותף את תשלומי המשכנתא על הדירה, ומשכך היא שייכת לשניהם באופן שווה.

יצוין, כי הדירה לא שימשה למגורי בני הזוג בפועל, אלא הושכרה לאחרים. דמי השכירות ששולמו לשניים הספיקו לתשלום המשכנתא, ואף נותרו מהם סכומי כסף נאים ששימשו לפרנסתם.

הסכם ממון. ShutterStock
הקדימו וערכו הסכם ממון אשר יכול לחסוך שנים של מאבקים משפטיים בביהמ"ש/ShutterStock

"דבר מה נוסף כדי להוכיח שיתוף"

הבעל ספג בבית המשפט מפלה כואבת. לעניין הדירה, קבע בית המשפט כי זו נרכשה על ידי האשה שנים רבות לפני שהיא הכירה את הבעל.

על פי בית המשפט, תשלום משכנתא משותפת אינו מספיק כדי להוכיח כוונת שיתוף בדירה הרשומה על שם אחד מבני הזוג. כדי להוכיח זאת, קבע, יש להצביע על "דבר מה נוסף", ולעמוד במס' מבחנים וזאת על מנת להוכיח כוונת שיתוף ספיציפית בדירת המגורים. בין היתר למשל, להוכיח מגורים משותפים של בני הזוג בדירה או על הצהרה כלשהי של בן הזוג שהוא רוצה לשתף את בן הזוג האחר בבעלות בדירה, תנאים שלא התקיימו.

לעניין כספי הירושה קבע בית המשפט, כי האשה הוכיחה שבני הזוג קיבלו אותם עוד בטרם נפרדו, ואלה התערבבו ברכוש המשותף שלהם, מה שלא מאפשר להבחין באופן ברור מהם כספי הירושה ומהם הכספים המשותפים האחרים.

על רקע זה, דחה בית המשפט את תביעת הבעל, וקבע כי במסגרת איזון המשאבים בין בני הזוג, יחולק כל רכושם שווה בשווה, להוציא הדירה הרשומה על שם האשה.

יצוין, כי היה על הבעל לייחד חשבון בנק נפרד תוך שיינתנו הוראות מיוחדות וייחתם הסכם שיאושר ע"י ביהמ"ש, בוודאי כאשר הצדדים חיים יחדיו, ומנהלים משק בית משותף מאותו חשבון אליו הופקדו כספי הירושה.

ערכו הסכם ממון, יחדו חשבון בנק נפרד, כתבו את הדברים ואשרו בביהמ"ש

מה יכולים ללמוד מפסק הדין זוגות שנמצאים בהליך גירושין?

ככל שהנכם מקבלים כספי ירושה ולא מעוניינים לשתף בהם את בן הזוג, עליכם להודיע על כך לבן הזוג, לדאוג שהכספים יועברו לחשבון שייחוד לשם כך, ולא לעשות בהם שימוש משותף.

ככל שאתם משלמים משכנתא משותפת על נכס וברצונכם להבטיח שיתוף, הקדימו וערכו הסכם ממון אשר יכול לחסוך שנים של מאבקים משפטיים בביהמ"ש.

עו"ד לימור אביטן עוסקת בתחום דיני המשפחה וגישור משפחתי
טלפון ליצירת קשר - 077-2305460

הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד לימור אביטן, עו"ד לימור אביטן, בשיתוף אתר zap משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully