וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמת או שקר: המיתוסים שמאחורי בדיקת הפוליגרף

רועי ריקלין בשיתוף אתר zap משפטי, רועי ריקלין בשיתוף אתר zap משפטי

24.12.2018 / 8:31

השימוש במכונת האמת קשור במיתוסים לא מעטים שחלקם מופרכים, הרבה בזכות תפקידו המכריע של הבוחן. אז מה יש במכשיר הזה שכל כך מסקרן אותנו ומצית את הדמיון?

גבר עובר בדיקת פוליגרף. shutterstock, ShutterStock
גבר עובר בדיקת פוליגרף/ShutterStock, shutterstock

תחום הפוליגרף היה מאז ומעולם תחום אפוף מסתורין המחזיק במפתח לחלומו של כל אחד מאיתנו - לדעת את כל האמת, באמת. בדיקת פוליגרף היא אמצעי מקובל מאוד בחברות וארגונים המשמש בעיקר למניעת עבריינות תעסוקתית, ונמצא בשימוש תדיר של גופי המודיעין והביטחון ככלי עזר בחקירות ובפעולות למניעת וחשיפת פשעים, כמו גם למבדקי תעסוקה ואבטחה.

פיתוח מכשיר הפוליגרף מבוסס על העובדה שכאשר אדם משקר, ניתן להבחין בכך על פי תופעות פיזיולוגיות שונות, הנקלטות היטב על המסך של בודק הפוליגרף גם אם כמעט ואינן נראות לעין, ומאפשרות לו לגלות אם לנבדק יש מה להסתיר. המכשיר מחובר לגוף בחיישנים מיוחדים ובוחן את התגובות הפיזיולוגיות של הנבדק לשאלותיו של הבודק.

כמו כל נושא שהמידע הציבורי עליו הוא חלקי, גם בדיקת הפוליגרף מלווה בעשרות תאוריות, מיתוסים ושמועות, רובן לא נכונות. הגיע הזמן להציף אותן, אחת ולתמיד, להסביר או להפריך, או במילים אחרות - לקבוע מה מהמיתוסים הוא אמת, ומה שקר:

פוליגרף. GettyImages
פוליגרף/GettyImages

מיתוס מס' 1: אמינות בדיקת הפוליגרף היא לא מוחלטת

שקר: כאשר משתמשים במכשיר תקין, וכשהבדיקה מבוצעת על ידי בוחן מוסמך, מקצועי ומנוסה שיודע להכין את הנבדק כראוי, לכייל את ציוד הבדיקה ולשאול את השאלות הנכונות בצורה מדויקת, מתומצתת ושאינה משתמעת לשתי פנים - אמינות בדיקת הפוליגרף יכולה להגיע ל־97% ואפילו ל־100% כשמדובר בציוד מתקדם במיוחד.

מיתוס מס' 2: התרגשות הנבדק פוגעת בבדיקה

שקר: כל נבדק שמגיע לבדיקת פוליגרף מתרגש ונמצא במתח רב כבר מרגע שהוחלט על ביצוע הבדיקה, ויישאר במצב זה גם במהלכה ואפילו מעט לאחריה. ההתרגשות היא טבעית, במיוחד לאור ההשפעה שעשויה להיות לתוצאות הבדיקה על עתידו האישי או המקצועי או אף על חירותו, ומופיעה אצל דוברי אמת ודוברי שקר כאחד. לו היו ממצאי הבדיקה נפגעים עקב התרגשות הנבדק, קרוב לוודאי שכל הנבדקים היו מתגלים כדוברי שקר, אך התגובות הפיזיולוגיות הנמדדות בבדיקה מושוות רק לתגובות הנבדק עצמו בשאלות מסוימות, כך שלהתרגשות אין כל השפעה על תוצאות הבדיקה.

מיתוס מס' 3: תוצאות בדיקת הפוליגרף אינן קבילות בבית המשפט

אמת ושקר: התשובה נחלקת לשניים - בהליך משפטי אזרחי, בתנאי שישנה הסכמה מוקדמת משותפת של שני הצדדים, תוצאות בדיקת הפוליגרף מהוות ראיה קבילה. בהליך משפטי פלילי אין קבילות לממצאי בדיקת הפוליגרף, עם זאת מוגשים ממצאי בדיקות פוליגרף לבית המשפט באופן תדיר כחומר חסוי וכראייה תומכת.

מיתוס מס' 4: אפשר "לעבוד" על מכשיר הפוליגרף

שקר: על המכשיר בפני עצמו אמנם אפשר להערים, אך כאן נכנסת לתמונה חשיבותו של בודק הפוליגרף. השילוב בין מכשיר תקין ומתקדם לבין בודק יסודי ומנוסה יבטיח 100% הצלחה, גם מול נסיונות שיבוש שונים (כדוגמת נעץ ברגל, תרופות הרגעה, שיעול מכווון, תזוזות, שתיית קפה ושימוש בסמים). בודק הפוליגרף מוכן מראש לכל נסיון שיבוש וברגע שעולה חשד לניסיון כזה, הבדיקה מופסקת מיד ומדווח על ניסיון לשבשה.

מיתוס מס' 5: אדם חייב להיבדק כשנדרש לכך

אמת ושקר: כאשר מדובר במעצר משטרתי או בדרישת מעסיק במהלך תקופת העבודה - לא ניתן לחייב אדם לעבור בדיקת פוליגרף. לעומת זאת, ביצוע בדיקת פוליגרף יכול בהחלט לעמוד כתנאי קבלה למשרה מסוימת, או להמשך העסקה, אם הוגדר כך בחוזה חתום מראש.

מיתוס מס' 6: אדם דובר אמת עשוי לקבל תוצאה של דובר שקר

אמת ושקר: בתורת הפוליגרף קיים מונח הנקרא "תסביך האשמה", המתייחס לאדם שלוקח על עצמו אחריות יתרה מכל סיבה שהיא (מתוקף תפקידו, בשל יכולתו למנוע את הנעשה וכדומה) או לאדם שמסתיר עניין אחר מזה שלגביו הוא נבדק. במצב זה עשויה להתקבל תוצאה של דובר שקר. לבודק מנוסה ומיומן ישנם כלים מקצועיים להתמודד עם תסביך האשמה ולא לקבל כעובדה מוגמרת את תוצאות הבדיקה.

רועי ריקלין הוא בודק פוליגרף ומגשר, מנהל מכון אור לפוליגרף.
טלפון: 077-2314424

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

רועי ריקלין בשיתוף אתר zap משפטי, רועי ריקלין בשיתוף אתר zap משפטי
  • עוד באותו נושא:
  • פוליגרף
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully