וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 טיפים חשובים להעסקת עוזר/ת בית

עו"ד גדי פכטר, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד גדי פכטר, בשיתוף אתר zap משפטי

3.1.2019 / 8:51

מפנייה לביטוח לאומי ועד הקפדה על שעות העבודה: לפני שאתם מעסיקים עוזר או עוזרת בית, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת. הנה החשובים שבהם

אישה מנקה חלון. ShutterStock
אישה מנקה חלון/ShutterStock

העסקת עוזרי/ות בית, נפוצה מאוד בבתים רבים בישראל. אלא שלמרות ההיקף הרחב של העוזרים והעוזרות הפועלים בבתים בארץ, רבים מהם אינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם. שילוב של אדישות וחוסר רצון לצלול לעמוק הנושא הם המובילים לכך.

ואולם, הלך רוח זה הינו בעייתי מאוד מצד מי שמעסיק עוזר/ת בית, ועלול לחשוף אותו לא רק לתשלום פיצויים גבוהים עקב הפרת חוקי העבודה והמגן, אלא גם לסנקציות פליליות קשות.

אם אתם מעסיקים עוזר/ת בית, ורוצים להסיר דאגה מליבכם בכל הנוגע לצורת העסקה זו, לפניכם כמה טיפים שיסייעו לכם לעמוד בכל המחויבויות המוטלות עליכם כמעסיקים.

1. לערוך הסכם עבודה
נשמע לכם טריוויאלי לערוך הסכם עבודה? רבים מעוזרי ועוזרות הבית בישראל פועלים ללא הסכם כתוב. חשוב לערוך הסכם עם התייחסות ברורה למהות העבודה, שכר העבודה והזכויות הסוציאליות המגיעות לעובד, ובכלל זה פנסיה, ימי העבודה, שעות העבודה ועוד. חשוב שהסכם העבודה עם עוזר/ת הבית יהיה מפורט דיו, כדי למנוע מחלוקות שעשויות להתעורר בין הצדדים.

2. להכין קובץ של שעות עבודה
עצה חשובה נוספת היא להכין מסמך שבו יפורטו שעות העבודה של עוזר/ת הבית. בשונה ממקומות עבודה מסודרים, לרוב לאנשים פרטיים אין אפשרות להכין דו"ח שעות אלקטרוני עבור עוזר/ת הבית או לאפשר לו/ה להחתים כרטיס. לכן, חשוב להכין קובץ של שעות כניסה ויציאה של מהעבודה, ולהחתים עליו את העוזר/ת כדי למנוע מצב של דרישת שעות נוספות בעתיד.

3. לפנות לביטוח לאומי
כאשר מעסיקים עובד משק בית, חשוב לדווח על כך לביטוח לאומי כדי שהעובד יהיה מבוטח במקרה שחלילה יפצע בעבודה או בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה. רצוי שהמעסיק ייזום את הפנייה בעצמו, וידגיש בפני העובד כי ללא דיווח לא יהיה מוכן להעסקה. זאת, היות שעובדים רבים אינם מעוניינים לבצע דיווח כזה. פתיחת תיק בביטוח הלאומי אינה מסובכת, וניתן לעשות אותה באינטרנט. לאחר מכן, חלה חובה על המעסיק לדווח על העסקת העובד באופן שוטף, וכמובן להעביר את תגמולי הביטוח המגיעים לו.

4. להסדיר את נושא הפנסיה
עוד היבט חשוב בהעסקת עוזרי ועוזרות בית הוא הסדרת הביטוח הפנסיוני שלהם. ככל שיש להם קופת פנסיה קודמת, יש להפריש אליה כספים עד שלושה חודשים לאחר תחילת העבודה באופן רטרואקטיבי כדי להמשיך את רצף הזכויות. עם זאת, עדיף למעסיק שלא לסמוך על העובד שימסור לו מסמכים בעניין זה ולפתוח עבורו קופת פנסיה חדשה החל מהיום הראשון ולהפריש אליה כספים.

5. לדאוג לכל הזכויות הסוציאליות
עוזרי בית זכאים לכל התנאים הסוציאליים המגיעים לעובד במשרה מלאה, באופן יחסי. בין היתר, הם זכאים לדמי נסיעות, לתשלום דמי הבראה, לתשלום דמי חופשה ודמי חג. חשוב לשים לב באופן מיוחד לכך שהעובד יקבל לפחות שכר מינימום וכן לשלם לו או לה שעות נוספות: לרוב עוזרי בית עובדים יום או יומיים בשבוע. הם יהיו זכאים לשעות נוספות ביום שבו יעבדו יותר מתשע שעות.

עובד ניקיון. ShutterStock
עובד ניקיון/ShutterStock

6. לתעד את כל התשלומים שמועברים
עניין קריטי הוא תיעוד של כל התשלומים המועברים לעובד. מאחר שמעסיקים פרטיים אינם מוציאים תלושי שכר, חשוב לייצר איזשהו תיעוד על סכומי הכסף שהועברו. בין אם הועבר לעובד כסף מזומן או צ'ק חשוב להחתים את העובד על קבלת הכסף כדי למנוע טענות עתידיות לאי תשלום.

7. לא לשלם אוטומטית על היעדרות
חלק ממשקי הבית נאלצים להתמודד עם היעדרויות בלתי צפויות של עובדי ניקיון, לעיתים אף ללא הודעה מוקדמת. חשוב לדעת כי עובד שלא מגיע לעבודתו מסיבה שאיננה מזכה אותו בתשלום, כגון מחלה או ביטול משמרת מטעם המעביד, איננו זכאי לתשלום. אם עובדת לא הגיעה לעבודה וטוענת שהיא חולה, רצוי לבקש ממנה על כך אישור רפואי, והיא תהיה זכאית לתשלום דמי מחלה על פי דין.

8. להיזהר מסיום העסקה ללא שימוע
באופן כללי, לא ניתן לסיים העסקה של עובד ללא שיחת שימוע ומתן זימון לשימוע. ככל שבכוונתכם לסיים את העסקתו של עוזר הבית, עליכם לתת לו הודעה מוקדמת על השימוע וזמן להתכונן אליו. אם עוזרת הבית שלכם נכנסה להיריון, עליכם להיות מודעים להשלכות המשפטיות של הדבר. בין היתר, לא תוכלו לפטרה על פי החוק ללא קבלת היתר מאת הממונה על חוק עבודת נשים.

9. לא לחייב עובד על נזקים שגרם
עוזרת הבית גרמה לנזקים קשים בביתכם בגלל רשלנות? היזהרו מלחייב אותה בתשלום. קיימת חזקה משפטית, שלפיה עובד איננו מעוניין לגרום נזק למעבידו, ולכן באופן עקרוני לא ניתן לחייב עובד בתשלום על נזק שגרם, מבלי להוכיח שהוא ביקש לגרום את אותו נזק למעביד באופן מכוון.

10. לשלם פיקדון עבור עובד שהוא מסתנן
כל אדם שמסיק עובד זר שהוא מסתנן, יידרש להפקיד עבורו פיקדון שמחליף את התשלומים שבהם נדרש המעסיק לשאת לפנסיה, לקופת תגמולים או לפיצויי פיטורים. הפיקדון הוא בשיעור של 36% משכר העובד, כאשר 16% מהסכום מועבר על ידי המעסיק, ו-20% נוספים על ידי העובד עצמו. יצוין כי סכום הפיקדון גבוה (בשונה מ-18% המועברים בדרך כלל) ומהווה סנקציה נגד העסקת מסתננים.

לסיכום, בהעסקת עוזר או עוזרת בית בדקו היטב שאתם עומדים בכל הכללים כדי שלא לחשוף את עצמכם לתשלומים גבוהים או לסנקציות פליליות. אל תהססו גם להיוועץ עם עורך דין הבקי בנושא. הקפידו לתעד היטב את שעות העבודה של עוזר הבית ואת התשלומים המועברים אליו.

עו"ד גדי פכטר עוסק בדיני עבודה, נזיקין ותאונות דרכים.
טלפון ליצירת קשר: 077-2314176

• הכתבה נכתבה בשיתוף אתר zap משפטי

עו"ד גדי פכטר, בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד גדי פכטר, בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully