וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תסמונת הניכור ההורי: סכנה להורים ובעיקר לילדים

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר Zap משפטי, בשיתוף אתר Zap משפטי

14.1.2019 / 9:47

ניכור הורי הוא תופעה שבמסגרתה ילד מתנכר לאחד מהוריו, על רקע גירושין של בני הזוג, ולאחר הסתה של אחד מהם כלפי האחר. מדובר בתופעה קשה שללא טיפול נכון עלולה לגרום לנזק רב להורה - ועוד יותר לילד

אתר Zap משפטי

לא רבים שמעו את הביטוי "ניכור הורי", אבל בעבור אלה שכן נתקלו בו מדובר בהתמודדות מורכבת, ארוכה ולא פשוטה. עו"ד ענבל כספי גאון מסבירה שניכור הורי הוא תופעה שבמסגרתה ילד מתנכר לאחד מהוריו, על רקע גירושין של בני הזוג, ולאחר הסתה של אחד מהם כלפי האחר. במקרים מעין אלה הילד עסוק באופן כפייתי בגינוי ההורה השנוא ובהאשמות כלפיו: "ניסיונות ההתקרבות של ההורה נתקלים בתגובות בוטות", הסביר פרופ' ריצ'רד גארדנר שטבע את המונח, "הילד צורח, מקלל, יורק ובועט".

יש לציין, כי במקרים בהם קיימת תסמונת ניכור הורי אצל ילדים שהוריהם מתגרשים, קיימת הנגדה מוחלטת של ההורים: בעוד שאחד מהם נתפס כטוב באופן מוחלט על ידי הילדים, האחר נתפס כרע באופן מוחלט, ו"זוכה" ליחס בהתאם.

לתופעת הניכור ההורי יכולות להיות השלכות קשות, הן להורה והן לילד - והן עשויות לבוא לידי ביטוי בפגיעה בנפשו של הילד ובתפיסה משובשת בהמשך של המבנה המשפחתי. על אף שמדובר בתופעה קשה, היא שכיחה מאוד בקרב משפחות שבהן ההורים מתגרשים: מחקרים מראים, כי 25% מהילדים אשר הוריהם נמצאים בסכסוך קשה סביב נושא המשמורת, עשויים לפתח ניכור הורי כלפי אחד ההורים.

בתי משפט, שמזהים ניסיונות הסתה כאלה, עשויים להטיל קנסות של אלפי שקלים על הורים המובילים במעשיהם לניכור הורי או להורות להם להגיע לטיפול עם הילדים או עם בן הזוג. האפשרות הקיצונית ביותר, שבה נוקטים חלק מבתי המשפט, היא להעביר את הילדים מחזקתו של ההורה המסית לחזקתו של ההורה האחר.

ע"ד ענבל כספי ניכור הורי. ShutterStock
ע"ד ענבל כספי ניכור הורי/ShutterStock

איך מתמודדים עם התופעה בצורה נכונה?

ניכור הורי איננו תהליך שמתרחש בן רגע. התחושות הקשות כלפי אחד ההורים הולכות ומתעצמות לאורך זמן. אם נבין זאת ונפעל באופן נחוש נוכל "להציל" את הילד מפני התופעה המאיימת. לצורך כך, עלינו לעשות כמה דברים:

1. לא לוותר על ילד - למרות הקושי הרב, התסכול ותחושת חוסר האונים, יש להימנע מהפגנת כעס כלפי הילד, ובשום פנים ואופן אסור לוותר עליו. הילד אינו מבין כיצד לפעול, ומוצף במסרים שליליים. חשוב להפגין נוכחות, מעורבות ואכפתיות, ולעולם לא לוותר.

2. להפגין אמפתיה ורגישות למצבו של הילד - גם אם הילד מטיח האשמת קשות בהורה, על האחרון מוטלת החובה לנהוג באחריות ובבגרות ולהביע אמפתיה ורגישות למצבו של הילד. יש להבין שהילד מבטא את רגשותיו ולחשוב איך ניתן לעזור לו בנקודת הזמן הזו.

3. לערוך 'בדק בית' מה השתבש - בדרך כלל ניכור הורי מופיע, כאשר ישנה הסתה של אחד ההורים. אם מאפייני הורות מסוימים עלולים לחזק את נטייתו של הילד לניכור במצבי קונפליקט והסתה, זה הזמן לבדוק האם אנו נוקשים מדי עם הילד או קפדניים מדי. אם התשובה לכך חיובית, כדאי "לשחרר" כדי להקל על מצבו של הילד.

4. פנייה לעזרה מקצועית - ניכור הורי הוא מצב פסיכולוגי קשה והרסני להורה ולילד. לכן, במידה שהחלטתם להתגרש ויש חשש שייווצר ניכור הורי, עליכם לפעול בנמרצות: זה הזמן לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, שלו הכלים, העזרה והידע להציף עניינים מסוג זה בבית המשפט, ולהפנות אתכם לגורמים הטיפוליים שיסייעו לכם לצלוח את התהליך באופן יעיל ונעים.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון עוסקת בדיני משפחה וירושה.

טלפון ליצירת קשר: 053-9380382

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד ענבל כספי-גאון בשיתוף אתר Zap משפטי, בשיתוף אתר Zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully