וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטוב וגם ברע: חלוקת חובות בהליך גירושין

עו"ד אילנה מור יוסף בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אילנה מור יוסף בשיתוף אתר zap משפטי

29.1.2019 / 7:22

אחת הסוגיות המורכבות בהליך גירושין היא סוגיית חלוקת הרכוש והנכסים. כאשר ישנם חובות על הפרק, הופכת סוגייה זו למורכבת אף יותר

חלוקת חובות בהליך גירושין. ShutterStock
על מנת שחוב יחולק בין שני בני זוג הנמצאים בהליך הגירושין, עליו להיות מוגדר כחוב משותף/ShutterStock

חלוקת הרכוש המשותף של זוג הנמצא בהליך גירושין נקראת "איזון משאבים". תהליך זה נועד להעריך את השווי הכלכלי של כל אחד מבני הזוג, כך שתיווצר חלוקה שוויונית של הרכוש בין שניהם.

על פי הדין, חיי הנישואים הם שותפות בין שני בני זוג, בה שני הצדדים לוקחים חלק במאמץ משותף לניהול חיי הבית והמשפחה. בעוד כל אחד מהצדדים עשוי לתרום למאמץ זה באופן שונה, הרי ששניהם נהנים מהרווחים שמייצרת שותפות זו לאורך תקופת הנישואים, ושניהם נושאים בעול החובות שנצברו במהלכה. בהתאם, כאשר השותפות הזוגית מתפרקת, יחלקו ביניהם בני הזוג הן את הרכוש המשותף הכולל נכסים פיזיים (נדל"ן, מכוניות, מיטלטלין), נכסים פיננסיים (חסכונות, זכויות באופציות ומניות, ניירות ערך וכד'), נכסים עסקיים (מניות בחברה או בעסק לרבות מוניטין העסק), זכויות סוציאליות נצברות והן את הנכסים השליליים, הלוא הם החובות שנצברו במהלך הנישואים.

חובות משותפים וחובות שאינם משותפים

על מנת שחוב יחולק בין שני בני זוג הנמצאים בהליך הגירושין, עליו להיות מוגדר כחוב משותף. חוב משותף הוא כל הוצאה שנעשתה לצרכי הבית והמשפחה ועדיין לא שולמה במלואה, כגון תשלומים עבור קניית רכב, חובות משכנתא, תשלומים למוסדות הלימוד של הילדים, חשבון בנק בחובה, הלוואות שנלקחו מהבנק וכדומה.

גם חוב שנוצר במסגרת עיסוקו של אחד מבני הזוג ייחשב כמשותף, אף אם לבן הזוג השני לא היתה כל מעורבות בהתנהלותו המקצועית. זאת, מאחר ששניהם פעלו יחד למען מטרה משותפת - צרכיה ורווחתה של המשפחה - וכשותפים שנהנו יחד מן ההצלחות, עליהם לחלוק גם את ההפסדים.
כאשר אחד מבני הזוג טוען שאינו שותף לחוב מסוים, יהא עליו להוכיח במסגרת הליך הגירושין כי מדובר בחוב אשר נוצר במנותק ממשק הבית ומהחיים המשותפים ללא ידיעתו או בניגוד לרצונו של הטוען- בהיותו בעל אופי אישי מובהק העונה על אחד התנאים הבאים:

1. החוב נוצר ללא ידיעתו של הטוען וללא הסכמתו (הברחת נכסים, חובות פיקטיביים);
2. החוב קשור בפעילות שאינה חוקית (הימורים);
3. החוב נוצר במהלך הליך הגירושין, כאשר כל אחד מבני הזוג כבר החל להתנהל כיחידה כלכלית עצמאית.
4. החוב קשור בהפרה של האמון בין בני הזוג, כמו למשל הוצאות מופרזות של אחד מבני הזוג על מאהב או מאהבת.

בני זוג חותמים על מסמכי גירושים. ShutterStock
מומלץ לפנות מיד עם ההחלטה על פירוק השותפות לליווי של עורך דין המתמחה בגירושים/ShutterStock

כשהגירושין הופכים מכוערים

במסגרת הליך הגירושין, קורה לא פעם שאחד מבני הזוג מנסה להטות לטובתו את הכף באיזון המשאבים במטרה להתחמק מתשלום חוב משותף, או להפיל על הצד השני תשלומים גבוהים יותר. מצבים כאלו נפוצים במיוחד כאשר אחד מבני הזוג המעורה יותר בניהול העניינים הפיננסיים של המשפחה, דואג ליצור תמונת מצב שאינה משקפת את המציאות על ידי יצירת חובות פיקטיביים, דיווחים שקריים על גובה החובות, העלמת חסכונות ונכסים שמועברים זמנית לגורם שלישי עד תום ההליכים ועוד.

על מנת להימנע ממצבים מסוג זה ולהבטיח חלוקה שוויונית של כל הנכסים - חיוביים ושליליים - מומלץ לפנות מיד עם ההחלטה על פירוק השותפות לליווי של עורך דין המתמחה בגירושין, ובכך להבטיח שמירה מקסימלית על האינטרסים ועל הזכויות שלכם בתהליך.

עו"ד אילנה מור יוסף היא שותפה מייסדת במשרד עורכי הדין גלוזמן-מור יוסף המתמחה בדיני משפחה, משפט אזרחי ומסחרי ובתחום חדלות הפרעון.

טלפון: 053-9380493
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד אילנה מור יוסף בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד אילנה מור יוסף בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully