וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נזקי גוף עקב מזג האוויר - מגיע לכם פיצוי?

עו"ד יובל המלי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יובל המלי בשיתוף אתר zap משפטי

23.1.2019 / 9:03

גם במדינה קייצית כמו שלנו אנו עדים מדי חורף למקרים של נזקי גוף ורכוש הנגרמים בשל מזג האוויר. בעוד הרכוש שלנו לרוב מבוטח, מה קורה כשמזג האוויר גורם לפגיעות גוף?

עץ קרס ברחוב ישעיהו בתל אביב על שתי מכוניות, אין נפגעים בנפש, 25 באפריל 2018. ארז מיכאלי, מערכת וואלה! NEWS
עץ שקרס על מכוניות בזמן סופה בתל אביב/מערכת וואלה! NEWS, ארז מיכאלי

יום שישי, 5.1.2018: עובר אורח נפצע קל מגזע עץ שקרס בירושלים; בתל אביב אישה נחבלת בגבה משער גדר שנפתח בשל הרוח; גבר ושני ילדים סובלים מפגיעות קלות של היפותרמיה שנגרמה לאחר שרכבם נסחף לשלולית גדולה.

יום ראשון, 6.1.2019: מזג אוויר סוער ורוחות עזות ברחבי הארץ. בגבעתיים קורס עץ צאלון ותיק בחצר בניין, אדם אחד נפצע קל.

ברוב המקרים, כאשר בית מגורים או רכב ניזוקים עקב מזג אוויר סוער, הם מכוסים על ידי הביטוח שכולל נזקי טבע ומזג אוויר. אך כשמזג האוויר הסוער הופך לקיצוני, גוברת הסכנה גם לפגיעות גוף שנגרמות מחפצים שמתנתקים ממקומם ומתעופפים, עצים או ענפים שקורסים, מדרכות שבורות, בורות בכבישים, שלוליות ענק ועוד.

לעתים גורם הנזק הוא כוח עליון והנפגע מוצא עצמו ללא כתובת אליה ניתן לפנות בבקשה לקבל פיצוי על הפגיעה שנגרמה לו, אך חשוב לדעת שבמקרים רבים דווקא יש מי שאחראי לנזקי הגוף, ואליו ניתן לפנות.

אחריות הרשויות המקומיות

יום חורפי סוער. בעקבות הסערה קרס עץ בשטחה של אחת הרשויות המקומיות והוביל לפציעתו של אחד התושבים. על פי פקודת העיריות, חובתה של העירייה לדאוג לתקינותם ולבטיחותם של המתקנים הציבוריים הנמצאים במסגרת שטחה. כחלק מחובות אלו, עליה לשמור ולתחזק את כל הרחובות השייכים לה ואת כל הנמצא בהם. מלאכת התחזוק כוללת גיזום וטיפול בעצים, שמירתם במצב ראוי ואיתור עצים או ענפים מועדים לקריסה.

כאשר העירייה מתרשלת בביצוע תפקידה, ואדם נפגע בשל רשלנותה זו, היא מחויבת בנזיקין כלפיו על פי פקודת הנזיקין. באותו אופן, בעל עסק שהשלט שהציב לא קובע כראוי, עף ברוח ופגע במישהו, יהיה אחראי לנזק שנגרם לו. למעשה, כל אדם או תאגיד שרשלנותו הובילה לפגיעה באחר, יישא באחריות לפגיעה.

על מנת לקבל פיצוי על נזקי גוף שנגרמו עקב מזג אוויר סוער, על הנפגע להוכיח שאכן נגרם לו נזק, ולהראות קשר סיבתי בין הנזק לבין התרשלות הגוף או הרשות הנתבעים. אם ישוכנע בית המשפט כי אכן היתה רשלנות שהובילה לפגיעה, יחויב הנתבע בפיצויים. היקף הפיצוי יחושב בהתאם להוצאות הרפואיות הנדרשות עקב הפגיעה, הפסד השתכרות עתידי וגורמים נוספים שיילקחו בחשבון בהתאם לאופיו של המקרה.

על מנת להתנער מהאחריות, יהא על העירייה או כל גורם אחר הנאשם ברשלנות להוכיח שננקטו כל אמצעי הזהירות ונאכפו כל התקנות, ושמזג האוויר היה חריג וקיצוני באופן כזה שלא ניתן היה להיערך לקראתו.

עץ שקרס בעקבות מזג האוויר ברח קינג גורג, ת"א 6 בינואר 2018. אוהד מרבך, אתר רשמי
עץ שקרס בעקבות מזג האוויר ברח קינג גורג, ת"א 6 בינואר 2018/אתר רשמי, אוהד מרבך

עצות לנפגע

כל פגיעה, גם כזו שאינה נראית משמעותית, מחייבת בראש ובראשונה פנייה לקבלת טיפול רפואי. כשפונים לגורם המטפל, יש לדאוג שסיבת הפגיעה תצוין בכל המסמכים הרלוונטיים, ולקבל מהם עותקים.. ככל שהמצב מאפשר, יש לתעד את הפגיעה מיד עם התרחשותה: לצלם את המקום ולאתר אנשים שנכחו בזמן המקרה ויוכלו להעיד על המתרחש.

כאשר נאספו הנתונים כולם, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הנזיקין שיוכל להעריך האם סיבת המקרה עשויה להיות תוצאה של רשלנות ומיהו הגורם האחראי לכך. בהסתמך על תיעוד הפגיעה והבדיקה הרפואית, יוכל עורך הדין להוכיח כי נגרם מחדל עקב רשלנות וכי הפגיעה האמורה הגיעה בעטיו.

עו"ד יובל המלי מתמחה בדיני נזיקין ותאונות.

טלפון: 077-2303711

הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

עו"ד יובל המלי בשיתוף אתר zap משפטי, עו"ד יובל המלי בשיתוף אתר zap משפטי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully